Er circuleert een concept raadsbrief met een nadere uitwerking van een cruciaal onderdeel van het verkeerscirculatieplan voor Krommenie. Het betreft het model van ‘parkeren op afstand’. In de raadsbrief wordt uiteengezet dat de voorkeur uitgaat naar de rigoureuze variant van een autovrij centrum (van het Vlietsend tot de kruising van de Noorderhoofdstraat met de Kruisstraat). Met de herprofilering die nu wordt uitgevoerd, is daarmee al rekening gehouden: ruimte voor fietsers en voetgangers (in plaats van auto’s).
Vandaag om 12.00 zullen de eerste waarschuwingsborden voor een proef van één dag worden geplaatst bij het Vlietsend en bij de Noorderhoofdstraat. Wijkwethouder Stephanie Onclin van Krommenie:
“vandaag is een uitgelezen moment omdat heel Krommenie al afgezet is vanwege de Paasmarkt, er rijden nu sowieso geen auto’s door het dorp. Maar daarom kunnen de bewoners alvast wennen aan de nieuwe borden.”
Kritiek vanuit de bewoners op het voornemen om de paaltjes tegen fout parkeren te verwijderen, is mede aanleiding geweest tot een heroverweging. Er kan straks op drie locaties ‘op afstand’ worden geparkeerd: op het Vlietsend, het Durghorstterrein aan de Heiligeweg en op het Chromosterrein. Tijdelijk wordt de parkeergarage onder de Dekamarkt onderdeel van de blauwe zone.
Parkeergarage
Volgens de raadsbrief heeft de rigoureuze oplossing de voorkeur boven de invoering van betaald parkeren (speerpunt van het gemeentelijke beleid):
‘Betaald parkeren zal weerstand blijven oproepen en leiden tot extra druk op de afdeling Handhaving. Een autovrij centrum daarentegen heeft al de voorkeur van veel bewoners en zal naar onze overtuiging snel geaccepteerd worden als men de voordelen ervaart’.
Nieuw is dat onderzocht wordt of op het terrein aan de Zuidervaartdijk, dat nu bestemd is voor het Rolrederproject, een parkeergarage kan worden gebouwd, desnoods onder de geplande bebouwing.
Voor de bevoorrading van de winkels/ondernemingen in het centrum worden venstertijden ingevoerd. De ondernemer heeft de keuze uit twee mogelijkheden: van 05.00 tot 07.00 uur of van 19.00 tot 21.00 uur. Bevoorrading is overigens uitsluitend toegestaan met elektrische voertuigen. Onclin: “duurzaam, groen en innovatief!”
Door redactie De Orkaan.
komen ze mijn kratje bier aan huis brengen dan?
Zo wordt Krommenie dus niet meer toegankelijk voor personen, door aandoeningen hebben, niet meer mobiel zijn .
Waar blijft de klantvriendelijkheid?
immobiele mensen kunnen altijd overal terecht, alleen ook zij moeten soms wat verder met de hulpmiddelen. er zijn speciale parkeerplaatsen voor minder valide, maar die staan ook niet pal voor elke winkel.
Het linkse gemeentebestuur is agenda 2030 aan het door drukken.
Als we dit niet willen moet je volgende keer niet meer op de partijen stemmen die deze onzin puchen.
hoop dat het geen grap is, dorp levensgevaarlijk voor fietsers, autovrij zou gewrkdig zijn. MM Bouwman
waar zijn ze allemaal mee bezig zeg nederland zinkt nog verder dan de titanic R.I.P
nou, lekker dan, kan ik dus niet meer winkelen. kan nl niet ver lopen met 34% longinhoud. Dag eens gezellig Krommenie.
belachelijk ze zijn door gedraaid
Bespottelijker kan niet. Als men gehandicapt is mag je niet meer komen, jammer dan.
Men houdt alleen rekening met zij die mobiel zijn.
goed idee, en prettiger winkelen en veiliger voor fietsers en wandelaars
hoop dat dit gebeurt het is een verbetering voor de fietser de wandelaar en de middenstand.
het zou het centrum van krommenie ook een stuk veiliger maken.
Zo wordt Krommenie dus niet meer toegankelijk voor personen, door aandoeningen hebben, niet meer mobiel zijn .
Waar blijft de klantvriendelijkheid?
De 1aprilgrapjes zijn weer niet van de lucht.