Toegegeven, er zijn moties over zwaardere onderwerp ingediend bij de gemeenteraad van Zaanstad, maar eentje tégen een zebrapad kwamen we nog niet tegen.
Vandaar dat we erover berichten. Vanavond komt de motie aan de orde in de raad van Zaanstad.
Wat is er aan de hand?
Zaanstad wil een extra breed zebrapad (18 meter) laten aanleggen op het Rustenburg tussen de Gedempte Gracht en de Hermitage.
Waarom?
Om de de gemeente ‘regelmatig’ meldingen krijgt over de oversteeksituatie bij het Rustenburg.
Is het gevaarlijk?
Nee, in de afgelopen 7 jaar is er geen enkel ongeluk gebeurd. Maar volgens Zaanstad zijn er wel ‘incidenten’ en bijna-ongelukken.
Waarom moet het dan?
:Het advies is in lijn met het onlangs door u vastgestelde Zaans Mobiliteitsplan”. (Dat ZMP is het nieuwe evangelie van Zaanstad, het is overal goed voor). Het “door u vastgestelde” is een zogenaamd ‘culuurclustertje’: u heeft er zelf voor gekozen, verzet is zinloos.
Wat zijn de voordelen van een fietspad?
Veilige oversteek, geen wachttijd en prettig wandelen voor de voetgangers (en het kost bijna niks)
Wat zijn de nadelen?
Auto’s komen er niet doorheen als het druk is (“op bijna alle zaterdagen en andere drukke winkeldagen zal dit het geval zijn voor een aanzienlijk deel van de dag”), weinig opstelruimte voor auto’s, ‘opstroping op de Vinkenstraat’, belemmering van de fietsroute en winkelend publiek dat misschien niet uitkijkt.
Dus?
We doen het!
Waarom willen Marc Wit (CDA), Hans Kuyper (ROSA), Jan de Vries (D66) en Geert Rijken (PvdA) dit feestje verpesten?
De Fietsersbond wil het niet, er is geen onderbouwing, er is de afgelopen jaren nooit een ongeluk gebeurd, er wordt gemiddeld maar één keer per maand geklaagd, drie jaar geleden is het plan al eens afgeschoten, het wordt onveiliger.
Lees hier:
- de Raadsinformatiebrief
- het onderzoek
- de motie
Afbeelding: Google Street View
Peter van Haasen, ik begrijp wat je zegt. Maar het is wel zo dat in Zaanstad fietsers altijd 3e rangs burgers zijn. Het autoverkeer is 1, voetgangers zijn 2 en als er nog een beetje over is dan is dat voor de fietsers. Kijk maar eens naar de situatie onder het station, de werkzaamheden bij de Guisweg en de nieuwe plannen bij de nieuwe onderdoorgang bij de spoorovergang Zaandijk
Het zou heel fijn zijn als dit zebrapad er niet komt. Op dit moment is het een soort Shared space situatie. Iedereen houdt rekening met elkaar. Met een zebrapad eisen de voetgangers het recht om over te steken. Vooral oudere fietsers worden gedwongen af te stappen. Soms abrubt. Voor deze doelgroep wordt een zebrapad een complexe onoverzichtelijke situatie.
Met die argumentatie zou dan voor ieder zebrapad gelden, moeten we dan alle zebrapaden afschaffen omdat voetgangers daar overal het recht om over te steken opeisen.
Wat een flauwekul zeg,
Nu eisen de fietsers en automobilisten het recht op boven de voetgangers. Wie zijn er kwetsbaarder in dit winkel-, dus voetgangersgebied?
Kom een keer kijken fietsers denken dat de halve wereld 'shared spece, gebied is, ze fietsen daar over de Gedempte gracht, markt, ze fietsen daar zelfs de kluft op en af bij de Rabobank.
Kijk ook een door een andere bril als een fietsbril.
In het kader van het (hopelijk) komende ontmoedigingsbeleid voor (brom/snor)fietsers in de Czaar Peterstraat zou het niet handig zijn barrières zoals een 18 m lang zebrapad aan te leggen in de route van de Korte Rozengracht naar de Vinkenstraat; een route die ook in het Zaanse Mobiliteits Plan als hoofdroute West-Oost voor fietsers moet gaan dienen.
Nog beter zou zijn voor fietsers een alternatieve route te bedenken die noch over de Czaar Peterstraat, noch over Korte Rozengracht/Rustenburg zou gaan. Dan vermijd je alle opstoppingen en ellende. Je zou bv. via de Slinger en het Stadhuisplein kunnen rijden en dan een afslag naar links maken bij de Primark, langs de Stationsfietsenstalling en dan zo naar de Stationsstraat/Vinkenstraat. Daar zijn al vrijliggende fietspaden aanwezig.