Op de smalle strook naast de fietstunnel tussen het centrum van Zaandam en Westerwatering komt woontoren ‘Catharina’.
Architecte Liesbeth van der Pol ontwierp de Catharinatoren van 15 verdiepingen waarin 103 huurappartementen komen.
Zaanstad heeft van het Rijk € 20,6 miljoen gekregen om de woningbouwplannen te versnellen in het centrum van Zaandam en in de Kogerveldwijk. Zaanstad gaat dat besteden aan het inrichten van de openbare ruimte (parken) en de infrastructuur (parkeren, wegen). De twee gebieden omvatten 25 verschillende bouwprojecten. De Orkaan loopt al die plannen de komende weken langs. Vandaag:
Waar ligt is het?
De toren komt vlakbij het station, aan de Korte Rozengracht op de strook tussen het kantoorgebouw De Icoon en de Houtveldtunnel. De nieuwe toren komt pal langs de Provincialeweg. De fietsenstalling op die plek zal sneuvelen.
Zie de kaart onder dit artikel voor de precieze locatie.
Wat komt er?
Volgens Zaanstad is het:
“Deze woontoren komt te staan direct naast het NS Station Zaandam. Hier is ruimte voor iets meer dan 100 huurappartementen. Doelgroep: huishoudens met een modaal inkomen.”
Ontwikkelaar KPO Planontwikkeling:
“De nieuwe woontoren is een krachtige Zaanse dame waarbij het silhouet van een melkmeisje is verwerkt. Een gebouw met karakter, Zaans gekleed met geglazuurde bakstenen in Zaanse groentinten. Een Zaanse traditie is zuinigheid, met warmte en koude uit de bodem, gevoed door zonnepanelen wordt deze traditie op energievlak voorgezet. De Catharinatoren verwijst naar een Russische Czaarin, ze kijkt uit over de Russische buurt met het Czaar Peter huisje en de gebouwen Hermitage en Romanov.”
Het ontwerp is van Liesbeth van der Pol van Dok architecten. Van der Pol is ook de ontwerper van complexen op onder andere het nabijgelegen Ankersmidplein en praktijkschool De Brug in Assendelft.
Hoever is het plan al?
Ontwikkelaar KPO Planontwikkeling BV won samen met de Bot Bouwgroep in 2015 een tender uitgeschreven door NS Stations.
Op de website van KPO wordt zowel ‘begin 2020’ als ‘september 2020’ genoemd voor ‘startbouw’ (oplevering 18 maanden later).
Wethouder Songül Mutluer ondertekende op donderdag 12 september 2019 de Anterieure Overeenkomst met de ontwikkelaars voor de Catharinatoren. Destijds zei ze:
“De woontoren is toegankelijk voor huishoudens met een inkomen van modaal tot anderhalf modaal. Voor het totaalplaatje in het stationsgebied is dit een goede aanvulling, want er is op dit moment een tekort in elk woningsegment. In de nabijgelegen wijk de Zaanse Helden en het Noorschebos komen ook nieuwe sociale huurwoningen.”
Startbouw werd toen aangegeven als ‘2020’. Het plan valt binnen bestemmingsplan Inverdan (vastgesteld in 2006).
Zijn er dingetjes?
Voornaamste is uiteraard of er inderdaad in 2020 begonnen gaat worden (wij gokken van niet, maar als alle seinen op groen staan en er geen nieuw bestemmingsplan nodig is, moet 2021 lukken).
Voor de fietsenstalling lijkt geen oplossing. Die had oorspronkelijk onder het Cultuurcluster moeten komen maar sinds die niet doorging, heeft de gemeente zich niet ingespannen voor een alternatief aan de zuid-oostkant van Zaandam.
Oorspronkelijk zou ook de Houtveldtunnel een dingetje worden – die zou namelijk dicht gaan. Maar dat plan is van de baan.
Of het nu voor ‘huishoudens met een modaal inkomen’ of ‘huishoudens met een inkomen van modaal tot anderhalf modaal’ is, is ook een dingetje (wij gokken het laatste).
Zijn er plaatjes?
Zeker! De bovenste en de twee hieronder bij KPO.
Alle projecten op de kaart
Bekijk hier alle artikelen over de Woningbouwimpuls en hier alle artikelen over de Catharina.
Bronnen: Bidbook Zaanstad, eerdere berichtgeving op De Orkaan, websites KPO en ‘Ruimtelijke Plannen’.
De eerste schets is vals spel : De bouwplaats vòòr Catharina is allang een volledig bewoond gebouw.
Er staat daar dus al een hoog gebouw. Het zoveelste. En niemand merkt dat er rondom die torens altijd zulke harde valwinden waaien? Wanneer kun je nu op het Stadhuisplein in het zonnetje zitten, zonder te worden weggeblazen?
Het ziet er goed uit, maar functioneert niet als gezellige verblijfplaats.
Die prachtige klokkentoren van stadhuis en station wordt aan het zicht onttrokken. Ze lijken wel gek!
50 woordenfoto, eh ik bedoel 1 woordenfoto: AFSCHUWELIJK!
Liesbeth van der Pol, is niet goed in haar bol. Heel Dom van gemeente Zaanstad. Het lelijke giga gebouw valt geheel uit de toon en trekt de aandacht én het zicht weg van de mooie Zaanse gevels. Mw.vd Pol heeft zich duidelijk niet in Zaandam verdiept. Of denkt ze dat door het groene kleurtje het geheel een "Zaans" tintje krijgt?
Nou nou, Liesbeth vd Pol, niet de minste architect!! Moet toch wel heel mooi worden! Effe niet zeuren mensen!
Wel weer super geregeld, 42 middendure huurappartementen en 61 vrije sector appartementen en slechts 61 parkeerplaatsen. (volgens de website van het project)
Dan nog dit, een omgevingsvergunning is nog niet verleend en voor zo'n project in de komende 12 maanden nog even de vergunning er door drukken en beginnen met de bouw? Dat lijkt mij praktisch onmogelijk.
En mochten er wel 350 parkeerplaatsen zijn bij dit project dan gaat men weer zeuren dat de Thorbeckeweg niet 2x3 baans is en moet er een 4e Coentunnel komen. Gelukkig zijn er al plannen om de A8 tussen het Coenplein en knooppunt Zaandam te verbreden naar 2x6 rijstroken, en dat scheelt weer, kunnen er meer auto's naast elkaar stil staan
(En zeg maar dag met je handje tegen het Oostzijderveld. Trouwens wat maakt het uit, dat is toch maar nutteloos land...)
Beste Mevr. Janssen,
Er ligt pot jan dikkie een treinstation recht onder dit gebouw! Albert Heijn zit op loop afstand, net als de super van Deen. En men woont hier praktisch in het centrum van Zaandam, wat wil men nog meer?
Of is Mevrouw te beroerd om met het openbaar vervoer naar het werk te reizen en moet de hele wereld zich maar aanpassen aan de wensen van Mevr. Janssen?
Sorry als ik een beetje uit mijn slof schiet, ik word zo moe van het gezeur van auto bezitters die denken dat het hebben van een heilige koe een mensenrecht is :(
Geen koopappartementen zie ik nu, dus sla dat maar over. En bij 15 hoog 7 appartementen per etage. Dat worden dus klaine hoissies.
Ik ben benieuwd welke prijsklasse de ivoren toren denkers in gedachte hebben bij modaal, en of er aan gedacht wordt dat bij een woonquote van onder de 30% de huren in de sociale sector moeten vallen en de koopprijzen beneden de 250.000 euro moeten blijven als de rente tenminste zo laag als nu blijft. Dat is niet marktconform. Wat niet wil zeggen dat er niets aan verdiend kan worden, maar wel dat er minder aan verdiend wordt dan beleggers graag zien. Een andere truc is dat het hele kleine appartementen worden van hooguit 50 m2 waar je als gezin niet in kunt blijven wonen. Dat hebben we bij de houthaven en de Peperstraat ook al gezien.