De Zaanse gemeenteraad is klaar met de parkeergelegenheid van campers bij het NS-station Koog aan de Zaan. Einde camperoverlast zou je dan verwachten, maar dat gaat in dit geval niet op.
Door een hiaat in de motorrijtuigenbelasting is een afgeleide variant van de camper, de buscamper aan een stille maar stevige opmars bezig, ook in Zaanstad. Logge, vaak oude en stevig vervuilende bestelbussen worden gebruikt als dagelijks vervoermiddel of staan doodleuk maanden op dezelfde plek, dit alles met een reguliere parkeervergunning die voor deze voertuigen eigenlijk niet verstrekt zou mogen worden.
Het hiaat is dat een oude bestelbus ‘fiscaal’ mag worden aangepast tot camper; het volstaat iets te monteren wat op ’n bed en keukenblokje lijkt. Deze inspanning wordt beloond met een korting op de wegenbelasting van 75%; het uitgangspunt voor deze korting is dat er met een camper maar een paar weken per jaar gereden zou worden, waarvoor maar een kwart van de normaal berekende belasting betaald hoeft te worden. Meer prikkel hebben de meeste van deze buscamper -types niet nodig en dit soort goedkope bussen worden zo als aantrekkelijk alternatief voor het dagelijks vervoer gebruikt. Het hele jaar rond een fiscale meevaller van jewelste dankzij gebruik van een maas in de wetgeving.
Een grote bestelbus op plekken voor normale personenauto’s maakt dat het parkeren voor anderen moeilijker wordt. Op sommige plekken kan dit zelfs voor serieuze problemen zorgen. Voor de luchtkwaliteit doet dit soort, vaak oude diesels, ook niet veel goed en het invullen van de nu actuele parkeernorm wordt met dit soort kolossen al helemaal een onmogelijke opgave.
Gehandhaafd wordt hier niet op, terwijl de APV hier onder 5.6 erg duidelijk over is.
Artikel 5:6 Kampeermiddelen e.d.
Eerste lid, onder a: deze bepaling richt zich tegen het langer dan nodig plaatsen of hebben van voertuigen die voor recreatie e.d. worden gebruikt. Hieronder vallen in ieder geval: caravans, campers, kampeerwagens, aanhangwagens, magazijnwagens, keetwagens e.d. op de weg.
Er is dus blijkbaar een ongeschreven regel de APV soms maar eens niet toe te passen, laat staan hierop te handhaven. En dat is raar, een rood stoplicht geldt wel voor iedereen.
Auteur bekend bij redactie
Beste redactie,
Ik zou het zeer op prijs stellen dat u een stuk voor de Orkaan op feiten checkt. Dan worden er geen fouten gepubliceerd. Voor kampeerauto's gelden kwart tarieven voor de wegen belasting, berekend over het ledig gewicht van de auto, zoals op het kenteken vermeld is. Dat is in de regel rond de 2800 kg. Een personenauto weegt veel minder. 25% voor een kampeerauto kan dus een hoger bedrag zijn dan 100% voor een personenauto. Verder gelden er strenge voorwaarden als je een auto tot kampeerauto laat keuren. Een matrasje en keukenblokje zijn dus niet voldoende. Een kampeerauto mag, volgens de verordening van Zaanstad, 3x24 uur parkeren op de openbare weg.
Inderdaad wat een gezeik allemaal het vervelende is allsen dzt als je zoals ik je camper een paar dagen parkeerd voor de deur wordt er niets gezegd tegen mij maar er wordt gelijk gebeld naar verschillende instanties zoals parkeeerwachters en dergelijke bedankt hoor !!!
Aan de toon in de discussie te zien en beledigingen is blijkbaar de auto nog steeds een verlengstuk van iemand zijn ego. Een bus is dan het uberego.
Jonge jonge wat een gezeik weer gemeente zaanstad doe liever iets nuttigs met mijn belasting geld. Fatsoenlijk snoeien bijvoorbeeld heb ik ook geen krassen meer in mijn lak die ik met veel moeite weg kan polijsten of de veegwagen langs de stoepen laten rijden, troep ligt soms stoephoogte in de goot. Wat dachten jullie van maaien. Ze raggen tegenwoordig de messen van de machine op de grond en ploegen de hele zooi om het ziet er niet uit, vuilnisbakken voor de hondenpoep en restvuil en wat dacht je van die ondergrondse bakken, hoe vaak heb ik wel niet gebeld of een melding gemaakt, ik wil korting op mijn maandelijkse belasting omdat ik de boel voor jullie in de gaten houd. En dan lopen zeiken over oude busjes die omgebouwd worden naar campers, ik betaal 99 euro per maand aan jullie dus zeik niet over die busjes. ja ik heb er ook 1 maar dan op benzine en bijna 40 jaar oud en ja word ook een simpel campertje en ja rij ik ook het hele jaar in zonder straks een cent MRB te betalen en ook nog op gas en voor 30 euro in de maand all risk verzekerd met onbeperkte km's. Gewoon omdat het kan en ik het leuk vind.
👍groot gelijk. Ben blij dat ik zelf niet in Nederland woon en begrijp goed dat vele Nederlanders de " ik vertrek" droom hebben. Om het in jullie taaltje te zeggen : wat een gezeik . Laat je buurman eens met rust, dat zal jezelf ook rust schenken.
Er zullen altijd mensen zijn die ergens over zeiken,anderen het licht in de ogen niet gunnen.Ik ben het er wel mee eens dat bedrijfsbussen op het bedrijf thuis horen, en niet in een wijk. Wel lekker makkelijk voor een bedrijf natuurlijk.
Wat nu als een bedrijf geen bedrijfsterrein heeft omdat het een paar mensen zijn die samenwerken en het bedrijf vanuit een woning bestuurd wordt?
(Of het is een éénmans bedrijf..., werk je voor een groot bedrijf met eigen bedrijfsterrein, parkeer je busje lekker op dat terrein!)
Begrijp me aub niet verkeerd, van mij mag al het personenvervoersblik de Gedempte gracht in gereden worden, of ondergronds begraven worden, met andere woorden, weg ermee. Als je naar de supermarkt wil, of naar kantoor, dan neem je maar lekker de fiets. Regent het, jammer dan, koop een regen pak, of een poncho. Is het te ver weg, neem het OV, dat is prima lopend te bereiken en paraplus zijn ruim voorradig...
Ik vind het nogal een verschil als je een busje hebt waarin je al je gereedschap hebt liggen + materialen en je gebruikt deze bestelbus elke dag om je werk te kunnen doen
Ook heb ik geen problemen met mensen die een busje hebben die gebruikt word op vakantie, of dit nu een luxe camper is, of een busje waarin een matras geplaatst is
Ik weet even niet meer wie het bericht geplaats heeft over ego's en SUF's. Het probleem gaat over eigenaren van auto's/busjes die denken dat zij de wereld bezitten en dat een vervuilend vehicel parkeren een mensenrecht is. Dat is het niet. Dat dit vehicel ergens geparkeerd mag worden is een gunst, meer niet.
Goedkoop is het niet een bus rijdt gemiddeld 1:9 en voor dat het camper is kost het ook veel geld ik sta altijd op eigen terrein dus nauwelijks overlast.
De gemeente handhaaft blijkbaar niet alleen niet op Artikel 5.6 maar ook niet op 5.8 Parkeren grote voertuigen en 5.9 Parkeren uitzicht belemmerende voertuigen.
Op een vraag naar aanleiding van de parkeeroverlast die in Oud Koog ervaren wordt was het antwoord van het contactcentrum als volgt:
'Het komt erop neer dat voertuigen langer dan 6 meter en hoger dan 2,4 meter niet op een openbare parkeerplaats mogen parkeren. Deze voertuigen moeten op een speciaal aangewezen plaats parkeren,echter heeft de gemeente Zaanstad nog geen aangewezen plek voor deze voertuigen, wat inhoud dat zij “gewoon” op een openbare parkeerplaats mogen parkeren mits zij natuurlijk geen gevaar of hinder veroorzaken voor overige verkeersdeelnemers.'
Blijkbaar moeten deze APV artikelen dus inderdaad met een korrel zout genomen worden en is er - in ieder geval in Oud Koog - weinig te merken van enige vorm van beleid of handhaving om parkeeroverlast door grote bedrijfswagens en permanent geparkeerde campers terug te dringen.
Goh, ik ga in onze oude bestelwagen een keukenblokje, en een matras leggen. En dan korting aanvragen door er een camper van te maken.
Levert geld op de orkaan lezen!
PS autootje past keurig in de garage dus dat levert geen parkeerproblemen op voor de buurt.
PS2 iemand nog tips als je eigenlijk te lang bent om in je busje te slapen?
Tip2: knieën optrekken.
Ff je huiswerk maken
Wegen belasting is geen 25%maar 50 %
Werkbussen vormen een groter probleem.
Wel degelijk 25% alleen als gebruikt voor verhuur 50%
Bedankt voor een kijkje in jouw leventje
Ikzelf ben ook in het bezit van een camperbus en ook deze staat er na onze vakantie langer dan de officiële 3 dagen. De reden daarvoor is altijd het opruimen, schoonmaken en eventuele reparaties. Daarna gaat ie keurig naar de stalling.
Mij valt overigens ook op dat mensen gaan zeuren over een camperbus maar dat ze nuets zeggen over werkbussen en gezinnen met meerdere auto's
Deze campers zijn niet het probleem maar het feit dat er per huis meer da 1 auto is of wordt gebruikt.
godver wat een gezeik weer. als iets anders doet dan de buurman moeten ze er over zeiken en klagen. kom gewoon thuis om 18.00 uur schop je schoenen uit . sla je vrouw een keer tegen haar kont. zeg dat ze het eten kan opdienen.
ga daarna in je luie stoel zitten en kijk voor mijn part naar Lingo voor je naar bed gaat en bemoei je eens niet met de dorps of wereldpolitiek.daar heb je geen verstand van en heb je anderen voor gekozen om dat voor jou te doen. en met een heel klein beetje geluk heb je deze keer de juiste keuze gemaakt.
Hir hir!
Prachtig!
Hiaat? Buscamper-types? pretentieus geschreven dit.
Hier in de wijk zie ik geen campers, wel af en toe een caravan maar die wordt altijd netjes en keurig op tijd naar de stalling gereden.
Wat ik in de wijk wel zie is een grote collectie bestelauto's met bedrijfsreclame er op. Werkbusjes dus. Die worden steeds groter in getal en afmeting. Fijn voor het bedrijf dat de werknemer de bus voor de (eigen of liever andermans) deur zet, zo hoeft het bedrijf geen parkeerruimte te regelen.
Het aantal parkeerplaatsen is al schaars in de wijk, en ze zijn nog klein ook. Veel mensen durven al niet meer te parkeren in het vak voor of achter zo'n bus, of kunnen het niet.
Het zijn niet heel erg oude bussen, maar schoon zijn deze dingen allerminst.
Komt bij dat de bestuurders 's-ochtends bovengemiddelde haast hebben en volgas, met koude motor, de straat uit scheuren.
Misschien een idee om aan de rand van woonwijken parkeerplaatsen aan te leggen voor al die grote bestelbussen, of het nu wel of geen camper is geworden.
Komt de leefbaarheid in de woonwijken ten goede, en de veiligheid.
Gaat u aan de rand van de stad bij dit soort P atsen surveileren. Zo'n P plek is een target voor de inbreker. Wat vervuiling betreft. Ik rij al 4 jr in een bus met E6 norm. Die verbruikt minder en is schoner dan de gemiddelde leasbak die hard de wijk uit scheuren. "Het is toch mijn auto niet" Hoeveel huishoudens hebben 2 of meer auto's omdat we zo nodig ver weg moeten werken is het toch wel handig zo'n 2e auto. De man die gewoon moet werken voor zijn centen en vaak voor dag en dauw op pad is wordt hier even de zöndebok gemaakt. Dit slaat echt alles. Campers moetenin de stalling. Maar het seizoen loopt van 1 apri tot 1 okt. De messte km in die periode wordt in het buitenland gemaakt. Dus diecamperregeling is zo oneerlijk nog niet. Wat de norm voor de inrichting van een camper is dat bepaalt de belastingdienst en de Rdw. Maw. Niet gehinderd door enige kennis wordt hier wat geblaat.
Vreemde reactie op grote autoos/bussen, ik zie het aantal suv's snel toenemen, suv versus buscamper lemgte is 1 meter, breedte 10 cm hoogte iets meer.
Wat breedte betreft, tussen 2 suv's staan, levert zo een kleine ruimte op dat bij een normale auto portier niet meer open kan.....
Wij hebben een Mercedes Benz Vito om laten bouwen voor invalide (scootmobiel) vervoer. Hij loopt op benzine, en is daardoor geen groter vervuiler dan een personenauto. Het zou wat zijn als wij in buitenwijken zouden moeten parkeren. Misschien maar denken aan een sticker waarop "loopt op benzine" moet staan?
Zo gek is de reactie niet: het aantal parkeerplaatsen in de wijk wordt namelijk bepaald door het aantal huishoudens. Daar laat de Gemeente een sommetje op los et voila, zie hier het aantal parkeerplaatsen in de straat. Er wordt rekening gehouden met het feit dat veel huishoudens 2 auto's bezitten, en sommige 1 of geen.
Nergens in de berekening wordt rekening gehouden met alle bedrijfswagens en aanhangers, die de parkeerplaatsen bevolken.
Resultaat is (kom maar langs, kan je het zien) dat mensen in grote getale de auto op de stoep parkeren. Omdat er geen plaats meer over is. De mannen en vrouwen met de busjes zijn vaak al rond 15:30 thuis, dus die kunnen de nog beschikbare plaatsen mooi inpikken.
Wij betalen voor die plaatsen, niet de werkgevers die eigenaar of lessee zijn van al die bestelauto's.