Vandaag – zondag 17 juli 2022 – is het de laatste dag van de oude Zaanbrug. We keken al naar hoe die open ging (en weer dicht), we plaatsten een ode aan de brug en bekeken de nieuwe tijdelijke brug.
De afgelopen jaren publiceerden we veel over de brug, vooral over de vervanging. Vandaag kijken we terug.
De allereerste Zaanbrug is van 1889, de veerlieden die tussen Wormerveer en Wormer voeren vonden het maar niks. Zo’n brug zou hun nering bederven. Dat viel nogal mee, voor de brug moest tot 1942 tol betaald worden. Na de oorlog werd de brug verbouwd, vernieuwd, verbreed en kreeg een loshangend fietspad.
De Orkaan begon in februari 2014. Al na een paar maanden schreven het eerste van de bijna 80 artikelen waarin de Zaanbrug een hoofdrol speelde. En het was meteen hommeles.
De komst van de nieuwe brug 15 ‘hoogtepunten’ (hoe de startbouw telkens opschoof en de prijs omhoog ging):
- Provincie, Zaanstad en Wormerland botsen (juni 2014)
- Bouw nieuwe Zaanbrug start in 2017 (april 2015)
- Dit wordt de Zaanbrug (december 2015)
- Wethouder Verschuren door het stof bij Zaanbrug-discussie (oktober 2017)
- Bouwer Zaanbrug pas ‘in de zomer’ bekend (maart 2019)
- Zaanbrug € 1,5 miljoen duurder, nu € 13.750.000 (april 2019)
- Aanbesteding Zaanbrug opnieuw mislukt (november 2019)
- Reimert Bouw (Almere) gaat nieuwe Zaanbrug bouwen (€ 24,5 miljoen) (september 2020)
- Wat kost de Zaanbrug eigenlijk? (september 2020)
- Hoe zit het eigenlijk met die ’tijdelijke’ Zaanbrug? (september 2020)
- Het wonder van de Zaanbrug (oktober 2020)
- Nieuwe Zaanbrug nu klaar ‘medio 2023’ (februari 2021)
- Eind 2023 over de ‘nieuwe Zaanbrug’ *(april 2021)
- Kosten Zaanbrug gaan richting € 30 miljoen (juni 2021)
- De tijdelijke Zaanbrug ligt erin… (filmpje, foto’s) (juni 2022)
Slideshow 1: de nieuwe brug (diverse ontwerpen)
Slideshow 2: de ‘oude’ bruggen’ (vanaf 1890)
Slideshow 3: de tijdelijke brug
Filmpje Marty Vet (tijdelijke brug)
Vrijdag 16 juli voor het laatst voor de brug… (Orkaan)
Onder: schilderij van de vader van fotograaf Aaf Aafjes
De verschillende ontwerpen van de nieuwe brug, zoals door de Orkaan gepubliceerd, bekeken. Ik weet niet of er nog andere ontwerpen zijn, maar is er nou niet een architect die een ontwerp kan maken met wat meer verbinding met de oude fabrieks- gebouwen in de omgeving? Is het nou zo moeilijk om die sfeer door te zetten in het ontwerp van de nieuwe brug? Of hebben de heren architecten alleen maar een eigen beeld voor ogen?
Beste Paul. Ik weet niet waar jij die flats op de achtergrond ziet. Maar de gebouwtjes die je ziet net aan de overkant rechts zijn de woningen rechts net over de brug. Tevens kan je nog zien dat de elevator van de Lassie nog gemonteerd zit aan de oude los toren. Deze is verplaats in de jaren 70 naar een positie iets meer naar rechts. De datum van de foto is dus correct.
De foto dat zegt uit 1966 gemeentearchief te zijn, is niet zo .Kijk maar naar de nieuwbouw ( de 3 flats ) wormer op de achtergrond .ff rectificeren
Heel fijn die noodbrug, zodat je die 3 km via de Clausbrug niet hoeft om te rijden. Maar is dat die extra miljoenen nou wel waard?
Mooi in beeld gebracht trouwens, Orkaan!
Voor voetgangers in ieder geval wel. Moet er niet aan denken om 45 minuten om te moeten lopen naar het station of het Marktplein