Donderdag 20 september dienen PvdD, ROSA en GroenLinks een motie in waarbij B&W van Zaanstad opgeroepen wordt voortaan de trein in plaats van het vliegtuig te nemen bij internationale dienstreizen en als het niet anders kan bij vliegreizen de CO2 te compenseren.
In de vragen wordt gesteld dat “leden van het vorige college ook in hogere klasse gevlogen hebben”. Wie dat waren en ter gelegenheid waarvan ze business class vlogen, staat dan weer niet in de vragen.
Daarom heeft De Orkaan dat ter aanvulling aan het college en vragenstellers gevraagd. Zodra we het antwoord hebben, delen we dat met onze lezers.
We weten alleen dat leden van B&W en afgevaardigden van het Zaans Museum en Zaanse Schans op bezoek in Zweden zijn geweest (dat werd uitgebreid gedeeld op Twitter). (UPDATE 20/9/18): dat was gewoon economy class)
Een bezoekje aan De Bosch ging met de trein (maar dat is ook niet internationaal).
Op de foto het vorige college (met burgemeester Vreeman, maar ook Geke Faber en Jan Hamming waren hoofd van dit college) waarvan leden met een glaasje bubbels en een hapje gerookte zalm zouden hebben gezeten.
UPDATE 20/9/18: voor een handelsmissie naar China met de minister heeft een lid van het college in een hogere klasse gevlogen.
b.v. staat voor bijvoorbeeld. Kan mij voorstellen dat een bestuurs delegatie met een partnerstad van gedachten wisselt hoe de andere partij het werk doet. Vaak kan dat nl. (namelijk) leerzaam zijn.Of er zijn culturele uitwisselingen enz. (enzovoort)
Kom op zeg. Dat er vragen over business vs. economy gesteld worden is prima, maar om op te gaan roepen dat er bij internationale reizen maar de trein genomen moet worden is sneue politiek.
Wat is er sneu aan om naar Brussel, Londen, Berlijn en andere Europese bestemmingen per trein te reizen i.p.v. met het vliegtuig?
Niks sneu aan, mee eens.
Nog iets beter voor het milieu ook.
Wat te denken van veel tijd verlies die beter besteed kan worden aan de lokale politiek. Per vliegtuig of per trein naar b.v. Rome of Athene reken maar uit hoeveel tijd je kwijt bent per trein. Milieu vriendelijk is de trein wel maar weegt niet op tegen het tijd verlies.
Wat heeft de gemeente Zaanstad in vredesnaam in Rome of Athene te zoeken dan?
In de trein kan je gewoon doorwerken, dus er is geen tijdverlies. Bij het vliegtuig daarentegen moet je wachten bij het inchecken, wachten op je bagage vanaf het vliegveld. Athene is wellicht wat ver met de trein maar voor het milieu is het veel beter om voor de landen rondom ons de trein te nemen. Een groter probleem is de prijs omdat de trein duurder is dan het vliegtuig. Er is een ongelijke behandeling tussen trein en vliegtuig omdat vliegen niet of nauwelijks wordt belast in tegenstelling tot de trein.
Volgens de motie gaat het om vliegafstanden korter dan 1000 km. "waarbij het college de bevoegdheid heeft (in incidentele gevallen) af te wijken van deze richtlijn, bijvoorbeeld vanwege reisduur".
Ook rond de "vliegklasse" is een ontsnapping geformuleerd in de motie: "Slechts voor zover de omstandigheden daartoe noodzaken staat het college een bestuurder toe om met een hogere klasse te reizen".
" Slechts voor zover de omstandigheden daartoe noodzaken staat het college een bestuurder toe om met een hogere klasse te reizen ”
De omstandigheden daartoe noodzaken ??? Vaag hoor.
Dit soort taal zou ik wel eens helder uitgelegd willen hebben.
Net zo lang wachten met tickets kopen tot dat er alleen nog maar business class over is?
Wat moeten B&W en afgevaardigden van het Zaans Museum en Zaanse Schans trouwens in vredesnaam in Zweden doen?
Zijn leuke reisjes natuurlijk, zeker business class, de burger betaalt toch.
Gaat om businessclass versus economy class, begrijp ik. Flink prijsverschil. Wel lekkere champagne in de businessclass!
Maar die is dan weer gratis
True! 't Is all inclusive!
Wordt volgens de vragenstellers denk ik weer tijd voor de paard en wagen??