Vanaf 10 december stopt het voor de bussen van Connexxion. EBS neemt de lijnen over en zij hebben beloofd dat geheel elektrisch te gaan doen. Dat dat niet gaat lukken lijkt duidelijk. Er zijn flinke leveringsproblemen (maar de woordvoerder van EBS belt daar liever niet over terug), het laadstation is niet af (zie filmpje onder) en er zijn te weinig chauffeurs.
Momenteel rijdt Connexxion nog volgens de zomerdienstregeling door dat nijpende tekort aan menskracht.
Wethouder Gerard Slegers zei eerder:
“Het is onze ambitie om de hele ov-keten voor 2025 CO2-neutraal te krijgen. Vanaf volgend jaar december gaan in de concessie Zaanstreek-Waterland daarom ook alleen elektrische bussen rijden. Aanvullend op de verduurzaming van de bussenvloot zetten we in op de doorontwikkeling van ov-knooppunten die onder andere faciliteren in deelmobiliteit en met de transitiestappen die GVB zet op weg naar een CO2-neutrale bussenvloot, zijn we als Vervoerregio straks weer koploper zero emissie in Nederland”.
Voor wat betreft de ‘gedroomde’ dienstregeling, er gaat wel wat veranderen.
lijn 65
Zo gaat bus 65 niet meer door de stad. Dat is vooral vervelend voor mensen die langs De Weer wonen. Daar staat tegenover dat er een directe verbinding met het Zaans Medisch Centrum komt. De vlag kan uit bij mensen rond de Vincent van Goghweg kan de vlag uit: de bus rijdt weer door de straat.
Lijn 69
Over Lijn 69, de meest lucratieve Zaanse lijn die we hebben, maken de chauffeurs zich zorgen. De rit wordt duurder, langer en drukker.
De 69 gaat behoorlijk omrijden en als de mensen uit Zaanstad-Noord al überhaupt blijven zitten, dan gaan ze op veel ritten (vooral spits en in het weekend) met een redelijk gevulde bus richting Schans, waar dan ook hordes toeristen mee willen naar Zaandam Centrum. Dan moet je nog het Kalf door waar ook veel mensen instappen richting station/centrum. Wij hebben geen glazen bol, maar vermoeden sterk dat dat niet gaat passen. EBS en de Vervoerregio hopen dat reizigers uit Krommenie en Wormerveer de trein gaan pakken.
Nog een dingetje: het gebeurt dagelijks meerdere keren dat treinreizigers uitstappen op Station Zaanse Schans en dan nog een halte met de bus moet reizen naar Verzetstraat. Deze mensen mogen vanaf december dat hele eind gaan lopen. Er komt geen bus meer. Ook bij station Bloemwijk/Leliestraat geen bus.
De inkorting van lijn 394 zal zorgen voor meer drukte in Lijn 391, vooral in de spits in Amsterdam Noord. De ervaring leert dat veel mensen niet op de Noord-Zuidlijn metro over willen stappen, maar gewoon met de bus naar het Centraal Station willen.
Het laadstation
Het terrein waar EBS zich vestigt is op exact hetzelfde terrein als waar Connexxion/NZH heeft gezeten tot 2010. Na 13 jaar gaan ze weer terug naar de oude plek. zo’n 400 meter verder op de Sluispolderweg. De nieuwe remise zal niet voorzien worden van kluisjes voor de chauffeurs.
Af is het nog niet:
Door: Merel Kan, op basis van gesprekken met diverse chauffeurs, Orkaanarchief, film: Michel Schermer, Het Vervoerplan (pdf) EBS beantwoorde onze telefoontjes niet. Wij proberen het maandag nogmaals.
Vooralsnog denk ik dat het nog niet in kunnen zetten van Electrische bussen nog het minste probleem is.
Het niet meer rijden naar Amsterdam CS wordt veroorzaakt door werkzaamheden op de PH kade/Geldersekade. Zodra dit klaar is rijden 391 en 394 weer naar CS.
"Hordes toeristen voor lijn 69 op Zaanse Schans" zal wel meevallen: De meeste toeristen komen met de trein naar Zaandijk en lopen de rest. Daarnaast is er nog lijn 391 (Voorlopig nog niet naar CS maar naar Metro Noorderpark -> zie boven) en de "toeristenlijn" 800 die wel van/naar CS rijdt (althans volgens de dienstregeling).
Het domste vindt ik het laten vallen van de eis dat de chauffeurs Nederlands moeten spreken. We zijn hier in Nederland. Als ik in het buitenland met de bus ga spreken de chauffeurs wel de lokale taal!
Vervoerregio straks weer koploper zero emissie in Nederland”.Wanneer is dit het geval geweest dan?
Dankzij "marktwerking" en "Consessiedrang" word het OPENBAAR vervoer een totaal onhaalbaar vervoer voor de gewone mens. #politiekdielosgeslagenisvandeburgers
heel veel chauffeurs van Zaandam zijn zeker niet blij hoe bepaalde lijnen gaan rijden. hèt gaat heel veel problemen opleveren vooral lijn 69&67
Ik snap dat hele EBS niet, wat doet een grote lijnbus nou steeds op de Enge Wormer? Is dat de pendelbus tussen de Noordweg in Wormer en station Wormerveer? Waarom dan zo een idioot eind omrijden en waarom rijdt de 121 niet gewoon via de Clausbrug naar station Wormerveer maar moet dat stukje met een pendelbus gedaan worden? Daar moet je een extra chauffeur voor hebben, en die hebben ze toch niet? Ik geef ze het voordeel van de twijfel, al is die twijfel wel heel erg groot.
Het zal vast niet eerder dan halverwege 2024 zijn voordat ze volledig elektrisch gaan rijden.
Tot die tijd blijft het dieselen.
En hoe zit het met lijn 64 die via stationzaandam westerrwatering en westerkoog rooswijk aandoet via de Fortuinweg /John Lennon weg richting evean Guisveld /oudheinstraat +de bus lus Oudheinstraat / Simon Gammerkade en weer retour deze route is de originele Route.
Er wordt tegenwoordig ook gereden Fortuinweg / Simon Gammerkade / Oudheinstraat richting Evean Guisveld / John Lenonweg /Fortuinweg weer richting westerkoog enz hangt denk ik van de chauffeurs af hoe die willen rijden lijkt wel . Of vervalt deze Route helemaal . Dit zou te schandalig voor woorden zijn voor al die oudere mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en Het verzorgingshuis Evean Guisveld en die in Rooswijk wonen .