Dat is het dus: ‘Bussen op de Beatrixbrug’. En daar blijft het ook bij: geen auto’s, geen vrachtauto’s, geen motoren, geen brommers, geen scooters, geen fietsers en geen voetgangers.
De brug wordt ‘bewaakt’ door de verkeersregelaars die alleen Connexxion doorlaten.
Eigenlijk zou de brug op 21 juni al open gaan, maar dat feestje ging niet door. Dat had te maken met de pollers die niet helemaal lekker werkten en met de fietspaden. Wethouder Slegers was wat duister over de redenen maar uit een brief van de Fietsersbond bleek waar de pijn lag.
De Beatrixbrug was net zo ingericht als de Wilhelminabrug en die was afgesloten wegens ongevallen met fietsers. Dus ook bij de Beatrixbrug stond dit te gebeuren. Het fietspad is smal, ligt verhoogd ten opzichte van de rijbaan en is ook nog eens voorzien van obstakels. Slegers won advies in bij de Fietsersbond. Maar kennelijk had Zaanstad ook al een oplossing: de betonnen rand tussen rijbaan en fietspad rood-wit schilderen. Daar ging de Fietsersbond niet in mee. Dus Zaanstad heeft een probleem, en dat probleem wordt voorlopig ‘opgelost’ door de brug nog niet open te doen.
Fred Wolf maakte deze foto’s van de brug en de bussen. Daarop is ook te zien dat Zaanstad de wit-rode markering al aan heeft laten brengen op de rand tussen fietspad en rijweg.
Misschien hier ook een aparte fietsersbrug of -tunnel aanleggen
Als ik de foto's zie is het toch een riant fietspad in beide richtingen, ik geloof eerder dat mensen hier niet kunnen fietsen of komt het door klungelen met je tefoontje en dan niet opletten? In Amsterdam, waar ik voorheen woonde fietste men al append onder de tram dus hier is het een mazzeltje als je alleen maar valt.
Beter goed gemengd dan slecht gescheiden.
Hier is het verkeer gewoon erg slecht van elkaar gescheiden, waarbij de fietser alle risico's loopt.
Het fietspad is te smal voor het aanbod, om veilig te fietsen zou het minimaal 3 meter breed moeten zijn. Aan beide zijden. Daar bestaan gewoon normen voor.
De fietser is bovendien opgesloten tussen trottoirbanden links en rechts. Die zijn sowieso al goed voor 9% van alle valpartijen, maar hier is ook nog een dubbele uitvoering. Je hoeft maar even uit balans te raken en je ligt.
Je moet er niet aan denken dat dat gebeurt voor de wielen van een aanstormende bus.
Ergo, omdat de ruimte er niet is om goed te scheiden had men hier moeten kiezen voor mengen. Een fietsstraat, of een rijbaan met duidelijke fietsstroken. Zoals het was. Op de oude bruggen gebeurden nooit ongelukken voor zover we konden nagaan. Op de nieuwe aan de lopende band, totdat er hekken werden geplaatst.
Als gemeente en provincie destijds gewoon hadden geluisterd naar het 'gezeik' van de fietsersbond, dan hadden ze nu niet zo ver in de shit gezeten en had Zaandam een fatsoenlijke oost-west verbinding in het centrum gehad.
Inmiddels ook voor voetgangers en (brom) fietsers.
We kunnen natuurlijk blijven lullen als Brugman.., maar het feit is dat we als inwoners en bezoekers recht hebben op een veilige brug. Dus er moeten gewoon nieuwe bruggen komen. De veroorzaker van deze misere betaald.
Of we moeten gewoon niet zo blijven “ zeiken “ , Zaankanters eigen en zeker bij de Fietsersbond.
fiets oplossing voor beiden bruggen het autowegdek verhogen ....
word het gewicht van het brugdek te hoog ...
ja jammer gewoon geen scheepvaart
sluis vernieuwen voor niets
vraagje : wanneer stapt deze blunder wethouder eens op ?
Maak er fietsstraten/bruggen van
Waarom maken ze het niet eenrichtingsverkeer ?
Dan hoef je ook geen verbod voor auto’s te maken.
Je hebt tenslotte 2 bruggen vlak bij elkaar.
Hekje plaatsen langs het verhoogde deel is misschien een goed oplossing, dan is in ieder geval duidelijk wat de ruimte voor de fietsers is.
Inderdaad. Makkelijkste en meest veilige oplossing
En met taxivergunning ook niet?
Jeetje. Of mogen taxi's nu wel?
Is er een voucher beschikbaar van de gemeente?
Waarom geen voetgangers toelaten als er toch verkeersregelaars staan om dit te regelen ?
Sorry Jan, maar dat zijn géén "verkeersregelaars", maar VERKEERTEGENHOUDERS! En daar worden zij heeeeel goed voor betaald! Dit vanuit mijn jarenlange ervaring met echte (vrijwillige) verkeersregelaars bij de marathon van Amsterdam. Met mijn tachtig verkeersregelaars waren er vrijwel nooit problemen. Die ontstonden pas toen er steeds meer professionals werden ingezet als verkeertegenhouders!!
Jaren heeft het werk stilgelegen dus genoeg tijd gehad om het goed uit te denken zeker na het drama op de uilbrug met Marijke.
Op de laatste foto is goed te zien, dat je vanaf het fietspad die rood-witte markering helemaal niet kunt zien - juist omdat het een schuine rand is. Ja, de markering aan de overzijde, die zie je wel.
Waarom denkt Zaanstad steeds maar weer dat je verkeerskundige blunders wel kunt oplappen met de verfkwast en "gewenning"?