Gisteren werd de chauffeurs van Connexxion via een chauffeursmemo medegedeeld dat ritkaartjes niet alleen twintig cent duurder worden, maar dat ze echt alleen binnen de plaats mogen worden gebruikt: ‘Voorbeeld: binnen Zaandam of binnen Krommenie’.
Hierbij geldt: Zaanstad is geen plaats, maar een gemeente.
Als je momenteel vanuit Krommenie naar Zaandam reist met de bus, dan kan je een los kaartje van € 2,50 kopen. In 2020 kost een los kaartje € 6,50. Het gaat dan om een zogenaamd BTM-kaartje (bus, trein, metro), waarmee je anderhalf uur ‘onbeperkt’ kan reizen.
________________
Update: Memo kan als ‘niet geschreven’ worden beschouwd.
________________
Connexxion probeert de verkoop van losse kaartjes terug te dringen, en het gebruik van de OV-kaart te stimuleren.
De communicatie naar de reizigers over deze verhoging en verandering van regels wordt verzorgd door middel van een melding op de TFT-schermen. De chauffeurs wordt op het hart gedrukt:
‘Van belang is dat we deze regel allemaal volgen in het belang van andere collega’s en om zo onnodige discussies met reizigers te voorkomen.’
Wij wensen alle Connexxion-buschauffeurs heel veel sterkte als ze in het nieuwe jaar fris aan hun dienst beginnen.
Een klein lichtpuntje: de ongelijkheid met Oostzaan is hiermee ‘rechtgetrokken’.
Losse kaartjes worden bijna alleen gekocht door toeristen dus verhogen is voor lokale gebruikers geen probleem.
Het moet niet gekker worden, ik vind het niet normaal. Als ik nu naar het ziekenhuis moet kost het 13.euro heen en terug.
Duurder openbaar vervoer is goed voor de schatkist, volgens de Haagse boekhouders van D66/CDA/VVD/CU - maar slecht voor mensen met een gemiddeld inkomen. Net als deze week vastgestelde belastingplannen waarbij de voordeeltjes ook niet bij gewone mensen terechtkomen.
Met de OV chip kaart is een enkeltje van de Armstrongbrug in Krommenie naar het station in Zaandam € 3,19. Nooit geweten dat een los kaartje goedkoper was....
Ik ben verbaasd dat ze hoe dan ook nog kaartjes in de bus verkopen. Dacht dat dat al lang afgeschaft was.
Toch is er een lichtpuntje.
De electrische hobbelpaarden op lijn 64 en 65 met hun belabberde plaatscapaciteit en andere ongemakken waardoor aan te merken als een stukje minachting voor hen die je moet vervoeren en gebrek aan inzicht wanneer je zulke mini-busjes wel kan inzetten verdwijnen begin januari a.s., aldus de belofte van Connexxion.
Het lijkt me een onvervulde kerstwens :-).
Chauffeurs van Connexxion weten van niets , terwijl er,voordat er andere bussen zijn ,eerst instructie moeten plaatsvinden ( gaat hem niet worden in de kerstvakantie).
Ik doe niet anders dan klagen bij de vervoersregio Amsterdam , in het bijzonder ivm. niet werkende verwarming.
De tariefsverhoging is door het kabinet afgedwongen. In de vervoerregio is een motie aangenomen om de effecten uit te zoeken en de tarieven na 2021 niet meer zo te laten stijgen. In de afspraken over de tariefsverhoging staat dit:
Het tarief van een saldoreis, dat is samengesteld uit het eerder genoemde basistarief en een deel dat is gebaseerd op de gereisde kilometers, zal daarmee in de concessie Amsterdam met gemiddeld 3,4% stijgen (bij een gemiddelde reisafstand van 5 km), terwijl in de streekconcessies met het nu voorliggende voorstellen (17,2 resp. 17,1 ct/km) sprake zal zijn van een gemiddelde tariefstijging variërend tussen de 2,6 en 3,0%.
Als Connexion daar van afwijkt zullen ze dat heel goed moeten uitleggen.
Overigens is dergelijk beleid te verwachten van een radicaal rechts kabinet dat een zo klein mogelijke overheid nastreeft en waarvoor alle subsidies verdacht zijn. (op economisch gebied zijn D’66, CDA, VVD radicaal rechts, PVV en FVD zijn nog erger) dus de kiezer die daar op heeft gestemd en nu klaagt over de effecten huilt krokodillentranen.
Volgens mij geldt die 17.2 ct/km voor een OV chipkaart.
In dit stuk wordt gesproken over een kaartje anderhalf uur onbeperkt (km) reizen, dat is een ander produkt, en daar kunnen ze waarschijnlijk voor vragen wat ze willen.
Ver kom je niet trouwens, van het noordelijke puntje van Krommenie (Willis) naar zuidelijkste puntje van Zaandam (Vlinder) heb je al een uur nodig met de bus.
(anonieme) OV chipkaart kost 7,50 EUR en is 5 jaar geldig.
Met OV chipkaart kost dit ritje 3,59 EUR (9292.nl)
Met anderhalf uur reizen kaartje kost dit ritje 6,50 EUR
Trein kost 2,60 EUR maar dan moet je wel heel veel lopen :-)
Eindelijk wordt de losse kaartverkoop terug gedrongen, kan er beter op tijd gereden worden door de chauffeurs.
Dus gewoon een Ov-chipkaart aanschaffen en op automatisch opwaarderen zetten.