Wij denken dat er een woord voor bestaat: vervoersarmoede. Langzaam maar zeker holt de fijnmazigheid van ons vervoersnetwerk achteruit en daar worden ouderen, mensen met (jonge) kinderen en mensen met een fysieke beperking de dupe van.
Connexxion heeft een Vervoerplan 2022 naar de raad gestuurd, dat in zou moeten gaan op 12 december 2021. Het plan behelst ondermeer een forse teruggang in nachtbussen (naar Amsterdam zelfs niets meer) en het wegsnijden van de gehele halte ‘Hotels Vijfhoek’.
In 2017 werd voor de halte ‘Hotels Vijfhoek’, bij de begraafplaats, de kaasschaaf al rijk gehanteerd. Bus 391 en 398 stopten er niet meer, zij reden voortaan via de Thorbeckeweg.
Alleen met lijn 392 was de halte nog te bereiken, en dat was omdat het voorgenomen besluit om de halte geheel te laten verdwijnen een golf van verontwaardiging opriep. De Orkaan liep indertijd – met gezonde benen, zonder rollator – de route die de bezoekers van de begraafplaats voortaan af zouden moeten leggen:
De route neemt bijna 7 minuten in beslag, en biedt de nodige uitdagingen voor iemand die iets minder fris in de benen is. De reden voor het wegstrepen van de halte zou zijn: 1 minuut tijdwinst voor de bus. Maar klopt dan wel?
1 minuut
Met die ene minuut is iets aan de hand: ondanks meerdere vragen van De Orkaan, lijkt er geen onderzoek te bestaan dat aantoont dat die ene minuut bespaard wordt. De buschauffeurs die wij spreken maken zich druk om de ouderen:
‘Er wordt gesteld dat deze halte minder wordt gebruikt dan anderen. Maar de mensen die hem gebruiken zijn vaak afhankelijk van ons vervoer. Het is een service, en misschien wel een recht. Wij zijn degenen die zien wie er gebruik van maken. Dit is echt verzonnen door iemand vanachter zijn bureau. Als het waar is dat er weinig mensen in en uit stappen, dan is het verlies in tijd klein. Maar het belang voor deze passagiers is groot.’
Wij hebben verantwoordelijk wethouder Gerard Slegers de volgende vragen gesteld en vullen aan wanneer deze beantwoord worden:
- Heeft Zaanstad voorgesteld (direct of via de Vervoerregio) dat de halte wordt opgeheven?
- Weet Zaanstad van de concrete plannen over die opheffing?
- Kan Zaanstad ons inmiddels het document (is eerder in 2017 ook om gevraagd) verstrekken waarin de minuut tijdwinst door over de Thorbeckeweg te rijden, wordt aangetoond?
- De halte wordt minder druk gebruikt dan andere haltes (is gemeten), maar de doelgroep bestaat (informatie via buschauffeurs en eigen waarneming) onder meer uit ouderen die met regelmaat de begraafplaats bezoeken. Die worden gedwongen tot een wandeling van bijna 7 minuten over een stoep in slechte staat en het grote drukke kruispunt van de Thorbeckeweg. Vindt u dit een wenselijke ontwikkeling?
- Vindt de wethouder dat het ontbreken van een bushalte bij de begraafplaats/crematorium geen probleem is?
Segers heeft het te druk hoor; met zwerfafval oprapen. Of heb ik een zelfverzonnen bezigheid van de wethouder gemist?
Een erg sneue beslissing voor de gedupeerden maar ook voor diegenen die dit verzonnen hebben en dus weinig inlevingsgevoel blijken te hebben.
Helaas, waarom connexxion, waarom stoppen jullie niet meer bij de begraafplaats/crematorium?? Dit is toch iets wat noodzakelijk is?
Je gaat niet voor je lol hiernaar toe, maar omdat het noodzakelijk is,
En wat is nu 1 minuut? Die zijn jullie op andere lijnen toch vaak al te laat.
LAAT DEZE HALTE BESTAAN !!
Niet te geloven, wat een teleurstelling voor velen
Een minuut tijdwinst voor een bedrijf. En tientallen mensen kunnen niet meer naar het crematorium komen. Appeltje eitje toch? Connexxion en gemeente?
Connexxion wil de halte Hotels Vijfhoek opheffen om na halte Vijfhoek de Thorbeckeweg op te rijden richting Vlinder.Dat is meer dan 1 minuut tijdwinst.
Wat men zich niet realiseert is dan dat het Crematorium/Begraafplaats niet meer door het openbaaar vervoer bediend wordt.
Het is nogal cynisch om in een tijd dat er door Covid-9 meer mensen overlijden
dan gewoonlijk juist deze halte te sluiten.Maar ook anderszins niet iedereen kan of wil auto rijden,begarfenissen worden toch meer bezocht door oudere dan jonge mensen.Dit is een van de drukste kruispunten in Zaanstad.Je zou zeggen dat mensen die van het openbaar vervoer gebruik moeten maken toch een recht op een halte hebben als ze een begrafenis bezoeken.
Deze halte is een essentiele voorziening in Zaanstad.Dus gemeenteraad adviseer om deze halte in stand te houden.
he ov zou verplicht moeten worden om op bepaalde punten te moeten stoppen, begraafplaatsen, ziekenhuizen, stations, enz.
De westelijke Zaanoever ( lijn 67) rijdt niet meer s'avonds, zaterdag ochtend en zondag.
De licht toegenomen reisafstand wordt als argument gebruikt om een snelle rit naar Wormer aan te bieden ( lijn 267).
1200 meter lopen is voor Cxx een licht toegenomen reisafstand ( blijkbaar is een Marathon voor CXX een korte afstandsloop :-).
Klopt inderdaad de frequentie van lijn 67 is al verlaagd en de tijdswinst zal niet opwegen tegen extra passagiers eerder minder , reizigers uit Wormer deze zijn ook al jaren gewend om via de Zaanoever te rieizen dus het nut van een sneldienst speciaal in deze uren totaal zinloos.
Afstand tot dichtbiijzijnde haltes is soms enorm groot en ook bij slecht weer of mensen die moeilijk ter been zijn is totaal niet acceptabel hier moet men dus niet akkoord mee gaan.
ROSA en GroenLinks stellen hierover raadsvragen tijdens het Zaanstad Beraad van aanstaande donderdag.(Geen grap)
Tip voor de Orkaan: onderzoeksjournalistiek! (Ik weet het, daar zijn Julie niet vies van, dat doen jullie vaak genoeg.)
Neem eens een paar keer bus 391 en bus 392 naar De Vlinder en kijk met een stopwatch hoe lang het vanaf het kruispunt bij de Vijfhoek duurt.
's Ochtends tijdens de spits kan er voor de 392 op de dijk langs het Vijfhoekpark nog wel eens een paar minuten vertraging optreden door druk (vracht)verkeer. De rest van de dag lijkt een minuut extra mij schromelijk overdreven.
Wie bepaald in Zaanstad (en in andere gemeenten) eigenlijk de busroutes?
Ik weet dat de bushaltes aangelegd worden door de gemeente, toen ik zelf nog in de wegenbouw werkzaam was hebben we ruim 100 abri`s in Purmerend vervangen en aangepast voor invaliden, in opdracht van de gemeente Purmerend.
Wij deden het grond- en straatwerk, de gemeente leverde de materialen en een extern bedrijf leverde en plaatste de abri`s.
De totale kosten bedroegen naar ik meen gemiddeld iets van €50.000,- per abri.
Het is dan toch van de zotte dat de gemeente opdraaid voor de kosten voor het plaatsen van de bushaltes en dat Connexxion zomaar busroutes en - haltes kan opheffen of veranderen ?
Zaanstad wil het gebruik van de auto beperken om zo eerder de klimaatdoelen te halen. Dit soort wijzigingen bewerkstelligen het tegendeel.
Heb helaas ook een auto aan mijn al stampvolle buurt moeten toevoegen omdat de 398 niet meer rijdt. Lijn werd door veel mensen gebruikt maar toch opgeheven. 3x extra overstappen ipv directe verbinding is geen doen.
Klopt , dat heb ik ook. Je mag wel je abonnement verlengen maar service? Nu 398 weg, halte hotels vijfhoek weg , tjonge,tjonge wie dit bedenkt moet zijn auto inleveren en zelfs eens met het openbaar vervoer gaan met 3x overstappen! In plaats van 20 minuten met bus 398 ,doe ik er nu bijna 50 minuten over .men wilde de mensen toch uit de auto hebben? Nou ,ze doen heel hard hun best je er weer in te krijgen. Ik ga nu met de auto maar hoeveel kunnen die niet betalen?
Een schande. Financieel gedreven beleid... marktwerking en privatisering. Brr. Ouderen nemen maar een taxi? Het eerste opvallende verschil tussen voor en na de privatisering van NS en busmaatschappijen was: de ramen worden niet meer gewassen! Je ziet zowat niks!
Zou het ook iets te maken kunenn hebben met de (plannen voor) de ondertunneling daar?
Het zijn juist de ouderen onder ons die vaker gebruik moeten maken van de bus. Het zou daarom onwenselijk zijn om die halte te laten vervallen want ik zou geen andere optie weten behalve een taxi en die is vaak te duur. En een afscheid is zo belangrijk omdat je het nooit over kan doen maar daar wordt niet aan gedacht.
Hoe bedenk je het??? Mag toch wel aannemen dat er bij Connexxion iemand aanwezig is die een beetje verstand heeft of zijn het allemaal leeghoofden daar.
Je gaat naar een uitvaart, dat is gewoonlijk niet voor de lol en je hebt geen automobiel. Die mensen zijn er. Je kunt niet fietsen of wilt niet uitgewaaid of verregend bij het afscheid aankomen. Misschien wil je het graf van je geliefde op de begraafplaats bezoeken. Mag er dan misschien een bus zijn die voor de deur van het rouwcentrum en de begraafplaats stopt?
Alternatief is het hele drukke kruispunt oversteken bij de Den Uylbrug. Het zijn, denk ik altijd, geen busgebruikers die dit verzinnen. Ze zitten achter de bureau met liniaal en potlood/computer en stopwatch: 1 minuut! en stappen daarna in hun riante auto.
De halte mocht geen begraafplaats heten. Nee, stel je voor, liever Hotels. Maar voor de gasten van deze hotels geldt hetzelfde. Echt gastvrij.
Er zijn zelfs mensen die willen wandelen in het Vijfhoekpark.
En allemaal moeten ze wachten tot ze het kruispunt kunnen oversteken, ondertussen de gassen van de auto's inademend van het vrachtverkeer en de automobilisten die geen gebruik van zo'n bus (hoeven te) maken.
Hoe gaan mensen zonder rijbewijs nog naar een uitvaart in Zaandam, het betreft ook mensen niet afkomstig uit de regio geen idee hebben waar het uitvaart centrum is en dan dus nog een wandeling moeten Maken. Er wordt niet gewacht of iedereen aanwezig is, hier valt alle service werkelijk weg.
Wat een armoede weer! Juist de oudjes zijn voor een bezoek aan de begraafplaats afhankelijk van het OV!
En wat is de reden dat de nachtbussen helemaal verdwijnen?
Ook die bezuiniging zou ik onderbouwd willen zien.
Voor zover ik weet maken jongeren hier veelvuldig gebruik van als zij na de NS dienstregeling terug willen komen naar Zaanstreek.
Ongetwijfeld nu veel minder vanwege de Horeca sluiting maar de behoefte en vraag zal op zeker moment zeker weer aantrekken.
De nachtbussen blijven gewoon rijden op vrijdag- en zaterdagnacht. Bovenaan het vervoersplan zie je een lijst met belangrijkste wijzigingen.