Het definitieve ontwerp voor de nieuwe rondweg die het verkeer 24 uur per dag naar de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering moet gaan leiden is nog niet af.
Daarentegen is er wel een vergunning aangevraagd om fietspaden en rotondes aan beide kanten van de brug aan te gaan leggen.
“De afgelopen periode hebben we samen met buurtbewoners ontwerpsessies gehouden. Hierbij konden bewoners aangeven wat zij belangrijk vinden in de inrichting van de openbare ruimte. Wij willen hier zorgvuldig mee omgaan en dat kost tijd. Het is dan ook niet gelukt om voor eind 2018 het ontwerp rond te hebben.
De gemeente zegt in de afrondende fase van de ontwerpsessies te zitten. Bij de volgende bijeenkomst worden de verschillende varianten met de bewoners besproken.
Zaanstad gaf aan de vergunningen voor de verkeersaanpassingen aan te vragen als het ontwerp af is. Op 21 december werd echter al een omgevingsvergunning verleend voor “het asfalteren van fietspaden en aanleggen rotondes aan beide zijden van busbrug De Binding”. Tot 14 februari kan daartegen bezwaar worden ingediend.
Bij een 24-uurs openstelling wordt De Wildeman de belangrijkste ontsluitingsweg tussen Guisweg en Houtveldweg. De Wildeman krijgt stil asfalt en een maximum snelheid van 50 km per uur. De Glazenmaker wordt tussen het Oosterveld en De Binding als 30 km-zone. De rest van de straat tot de Binding blijft 50 km. De rotondes komen bij D en A.
De planning om begin 2020 open te gaan komt door het uitstel onder druk te staan.
Terwijl de oplossing zo simpel lijkt. Open de westerkoogweg, waar nauwelijks huizen langs staan, voor het autoverkeer. Kan daarna de busbrug 7 x 24 uur open. Kunnen ook de busjes voor Dynamica via deze weg rijden en niet meer door een woonwijk. Voordelen te over, minder auto kilometers, minder huizen langs de route, veiliger, goedkoper, sneller te realiseren, enz.
Ik snap werkelijk niet dat er 30 jaar (of langer) getrokken wordt aan iets wat eigenlijk helemaal niet kan (veel verkeer via de Glazenmaker of de Wildeman) en dat er maar niet naar deze oplossing gekeken wordt. Nu blijf je frustraties, aan de ene kant het omrijden en aan de andere kant verkeersveiligheid en het leefmilieu houden. Deze zijn heel goed te begrijpen terwijl dit helemaal niet nodig lijkt.
Waar gaat dit over. Is het nu allemaal zo moeilijk dat er al 30!!!! jaar over gepraat wordt? En dan duurt het nog tit 2020?,Open de brug en wel per direct graag. Wie bouwt er nu een brug voor auto's en gaat het voor auto's verbieden. Alleen omdat er rekening gehouden gaat worden met een enkele azijnpisser. Oh ja voor de goede orde ik woon in de wijk Westerkoog
Freek, dit heeft niets te maken met een enkele azijnpisser, de gemeente heeft het vanaf het begin een zootje van gemaakt !
Als je een nieuwe wijk ontwerpt zorg je eerst voor een goede ontsluiting en kijk je verder dan die éne wijk , toen Westerkoog werd ontworpen was het al bekend dat Westerwatering zou volgen.
De gemeente had eerst de infrastructuur op orde moeten hebben dus voordat de eerste paal van Westerkoog de grond inging had er al een weg en brug over de Mallegatsloot moeten liggen . Toen de wijk rond 1980 klaar was duurde het nog bijna 9 jaar voordat de busbrug werd gebouwd.
Het logische gevolg waren protesten tegen de openstelling van de brug. Als de gemeente daarna ook nog de grond waar de weg binnendoor was gepland verkoopt aan de Prinsenstichting waren de rapen helemaal gaar.
De mensen die een huis hadden gekocht langs het tracé van de weg binnendoor wisten dat daar een weg zou komen, de mensen die langs de Glazenmaker en de Wildeman woonden wisten dat niet.
Nu zijn het juist de mensen die langs de rondweg wonen die protesteren.
Ik woon ook in Westerkoog op een steenworp afstand van de Binding en ik merk ook dat het steeds drukker wordt. Ik ben niet tegen een permanente opening van de brug maar de veiligheid in de wijk is voor mij belangrijker dan een permanente opening. Ik weet hoe hard er soms wordt gereden door sommige malloten die je bij de vluchtheuvels bij de zebrapaden vlak voor bij schieten en regelmatig passeren ze die ook nog aan de verkeerde kant.
Klagen bij de politie heeft geen zin, die hebben wat anders te doen . Flitsen langs de A8 vinden ze klaarblijkelijk belangrijker dan de veiligheid in woonwijken ( niet allen in Westerkoog maar de meeste wijken hebben last van dit probleem.
De politie moet zorgdragen voor de veiligheid in woonwijken en die veiligheid bestaat niet alleen uit het bestrijden van criminaliteit maar ook het gedrag van verkeershufters die maling aan alle regels hebben.
En met alle respect, laat die remie`s die zo graag de brug uit eigen belang permanent geopend willen hebben eerst maar eens begrip tonen voor de zorgen van de mensen in de wijk.
Waarom niet gewoon de Westerkoogweg doortrekken tot aan de brug. Is toch veel korter en veiliger?
En de Houtveldweg blijft nog steeds Noor-Hollands racebaan. Via via heb ik eens vernomen dat overschrijding van de 30 km. geen boete zou op leveren. In Oostzaan heeft een wethouder bevestigd dat er geen snelheidscontroles door de Gemeente gehouden kunnen worden. Is ook te merken aan de snelheden in Oostzaan.
De royale snelheidsovertredingen op de Houtveldweg zijn inderdaad een oud zeer.
En als men controleert dan is het op een plek die van geen enkele controlefantasie getuigt,altijd op dezelfde plek.Vaste prik.
De Glazenmaker 30KM zone, absurd, gewoon 50 houden!
Is het echt zo erg om 30 km per uur te rijden Ben ?
Je bent er in de bebouwde kom echt niet sneller hoor maar je staat wel sneller stil bij een noodstop.
Tja, wen er maar aan. Steeds meer gemeenten gaan wegen binnen de bebouwing inrichten als 30 km weg. Utrecht heeft zelfs het plan vrijwel alle wegen, ruim 700, binnen 10 jaar zo in te richten. Kost een paar centen, maar veiligheid mag wat kosten. Zaanstad loopt, ook hier, gewoon een beetje achter.
Het is ook in meerderheid de wens van bewoners om naast de Glazenmaker óók van de Wildeman een 30 km weg te maken.
Niet te handhaven? Zal best meevallen: binnen 10 jaar krijgen we slimme auto's op de markt die zelf hun snelheid aanpassen aan de geldende beperking. Dan kun je zelfs niet sneller rijden ...
Dat hoeft niet. Er wordt toch niet gecontroleerd / gehandhaafd. Dus er wordt vanzelf 50 en harder gereden.
Het duurt even maar dan breekt het besef door dat vanaf de brug rechtsom sneller rijdt dan linksom! De gewenste 50 km komt er vanzelf!
Rechtsom gaat nu al sneller doordat je bij de kruising bij de Westerkoogweg - bij de Total - voorrang hebt op verkeer dat linksom rijd en bovendien heb je linksom ook geen last van fietsers die oversteken.
Maar wat een gezeur van Ben want hoe lang is dat stukje eigenlijk waar je straks 30 km/u mag rijden? Het gaat om het stukje Glazenmaker tussen de Binding en Oosterveld , dat zal ongeveer 400 meter zijn. Vergeet daarbij ook niet dat het winkelcentrum langs dat stukje staat en er veel fietsers richting station moeten.Vraag 2: Hoeveel tijd kost het extra als de snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u? 5 seconden?
Waarom maar een klein gedeelte van de rondweg 30km zone en de rest 50. Graag voor de hele rondweg 30 km en daar ook graag controle op want er zij geregeld automobilisten die denken dat ze op een racebaan rijden.
Na 20 jaar gesteggel, nog geen beslissing. Laat dicht die busbrug.
Maak er maar 30 jaar van, de brug is in 1989 gebouwd.
Ondanks dat ik ook nabij de Binding woon ben ik voorstander voor permanente opening van de brug maar op voorwaarde dat onze wijk Westerkoog veilig blijft.
Het liefst zie ik dat het aloude plan van de weg buitenom weer uit het archief wordt gehaald. De weg buitenom is het doortrekken van de Houtveldweg buiten Westerkoog om naar de weg naar Westzaan (N515)zodat onze wijk en de Binding voornamelijk voor bestemmingsverkeer wordt.
Het is eigenlijk te zot voor woorden dat er straks 10.000 auto`s per dag door de wijk rijden. Nu is het er regelmatig al behoorlijk druk.
Als de brug in 2020 open mocht gaan dan zal er flink op snelheid gecontroleerd moeten worden, nu al rijden sommigen de vouwen uit je broek.
Vooral `s avonds en s`nachts wordt er regelmatig erg hard gereden over de brug en met erg hard bedoel ik erg hard. Snelheden van 80 tot 100 km/u zijn echt geen uitzondering.
Maar de politie schijnt andere prioriteiten te hebben dan verkeersveiligheid in woonwijken.
Er zijn geen vrijliggende fietspaden op de Wildeman. Dat wordt veel te gevaarlijk met zoveel scheurende auto's.
De Wildeman leent zich niet voor gescheiden fietspaden, veel te veel uitritten en zijstraten. Da's pas gevaarlijk. Het plan van de gemeente, met brede fietsstroken is in beginsel niet slecht. Maar beter is het die stroken, conform de laatste CROW inzichten op 2 meter te brengen én er een 30 km weg van te maken.
Lekker doorpakken jongens, nog eens 2 jaar omrijden via Zaandijk op weg naarschool, vanuit Zaandam.
Docent? Woonachtig Zaandam? Geeft les in Westerkoog? Fiets?
Tja, mijn idee. Over wat voor afstanden hebben we het. Sommige mensen pakken de auto nog om een pakje sigaretten op free hoek te halen.
Wat gaat er gebeuren op locatie B?
dit is nu al een knelpunt vanwege het kruisende fiets verkeer. Komt hier ook een rotonde zoals door omwonende is voorgesteld?