Busbrug De Binding blijft voorlopig gesloten, ondanks de toenemende verkeersdrukte door onderhoud aan de Den Uylbrug en de Thorbeckeweg. Volgens de gemeente Zaanstad is er geen bewijs dat openstelling de situatie zou verbeteren.
Wie regelmatig met de auto Zaanstad verlaat, kent het probleem: lange files op de Thorbeckeweg door de drukte. Volgens Casper Davelaar (VVD) zal deze opstopping alleen maar erger worden naarmate de werkzaamheden intensiveren.
De VVD pleit daarom voor het tijdelijk openstellen van de busbrug om extra verkeersdrukte in Zaandam, op de N203 en de Vincent van Goghweg te verminderen. Dit gebeurde ook in 2017, toen de brug werd opengesteld om te voorkomen dat werkzaamheden aan de Houtveldweg voor verkeerschaos in de Westerwatering zouden zorgen.
Geen effect
Volgens wethouder Gerard Slegers (CDA) is het nog te vroeg om te concluderen dat openstelling daadwerkelijk helpt tegen de overlast op de Thorbeckeweg. Hij deelt de zorg van de VVD dat hulpdiensten vrij baan moeten houden, maar benadrukt dat ernstige opstoppingen tot nu toe nauwelijks zijn voorgekomen. Bovendien is het niet zeker dat de Thorbeckeweg volledig vastloopt.
Een openstelling van de busbrug zou automobilisten dus geen snellere uitweg uit Zaanstad bieden, stelt Slegers. Wel blijft de gemeente de situatie nauwlettend volgen en zal ‘ingrijpen als analyses daar aanleiding toe geven’. Mocht blijken dat openstelling wél effect heeft, dan staat hij er niet onwelwillend tegenover. Toch spelen er dan nog andere factoren, zoals regelgeving rondom stikstof, waarmee rekening gehouden moet worden.
Door Kenneth Jubitana met foto uit het Orkaanarchief.
Het is belachelijk te veronderstellen dat verdere openstelling van de Busbrug het verkeer op de Thorbeckeweg verminderd, dat is in normale omstandigheden al zo.
Veranderen van de rondweg, zoals Versteeg oppert als voorwaarde, slaat als een tang op een varken. Die rondweg is daarvoor nooit bedoeld en kan geen oplossing zijn. Ik denk dat Versteeg zich dat realiseert als hij er even voor gaat zitten.
De oplossing is m.i. het doortrekken van de weg tussen beide rotondes in Westerwatering en Westerkoog, zoals vanaf het begin de bedoeling is geweest en waarvan de bewoners in Westerkoog op de hoogte waren. Maar ja, er woonden mensen die de wegen kenden (pun intended) en hoe de hazen lopen, dus Zaanstad durfde dat uiteindelijk toch niet aan.
Dus: wat gebouwen slopen die er niet hadden moeten staan en die weg eindelijk eens aanleggen.
Precies, zo was het bedoeld en hadden er weinig mensen last van gehad. En Sleegers blijft alles analyseren om zijn tijd uit te zitten
Oeps, had natuurlijk "... NIET verminderd ..." moeten zijn.
Helaas is in de tussentijd het een en ander aan regelgeving verandert,, waardoor het toen wel en nu niet meer kan, zelfs als de gebouwen van de Prinsenstichting er niet zouden zijn en ook de komende bebouwing niet zou worden gebouwd.
Natuurlijk helpt openstelling van De Binding nauwelijks iets!
Het enige wat daarmee wordt bereikt is dat het in Westerkoog drukker, dus onveiliger wordt.
Als De Binding ooit 24/7 wordt opengesteld zal eerst de rondweg aangepast moeten worden.
Daarnaast hoeft het verkeer niet door Westerwatering en Westerkoog om Zaanstad te verlaten, er zijn alternatieven zoals de Provinciale Weg en dan bij Koog aan de Zaan de A8 op, via Wibautstraat, Kepplerstraat etc naar de rotonde, via straat Poelenburg en de Watering naar de A7 en dan de A8 op, omrijden via Beverwijk en de A9/A5 en je kan ook nog altijd met de pont.
Bert heb jij een auto springkussen zodat auto's over de spoorlijn en precies, met natuurlijk de juiste snelheid en in de juiste richting vanuit Westerwatering of Westerkoog op de Provinciale weg terecht komen?
Dan feliciteer ik je van harte, want dan heb je DE OPLOSSING voor de Gemeente Zaanstad gevonden waar ze al 40 jaar naar op zoek zijn!
Irene, onzin wat je zegt!
Vanuit Westerwatering kan je gewoon bij het AH kantoor het spoor over, dan linksaf en via de Van Goghweg naar de A7 of je gaat in Koog de A8 op, je kan ook bij het AH kantoor rechtsaf naar de pont of via de Hoofdtocht richting Beverwijk waar je de A9 op kunt en dan via de A5 naar Amsterdam of je neemt pontje Buitenhuizen.
Je kan ook gewoon voor of na de spits vertrekken en anders maar achter aansluiten op de Thorbeckeweg.
Als Slegers iets stelt, stop ik al met lezen....