Niet minder dan 24 brieven kreeg Zaanstad nadat de gemeente de ‘voorlopige’ plannen voor de busbrug en de toegangswegen in Westerkoog bekend maakte. UPDATE: het zijn er inmiddels 34.
Wat er in die brieven staat wil de gemeente niet openbaar maken “vanwege de privacy-gegevens”. Wij gokken dat ze niet vol staan met lof en applaus.
Vanavond en morgen organiseert Zaanstad inloopbijeenkomsten over de voorstellen.
De Glazenmaker en De Wildeman krijgen een ‘adviessnelheid’ van 30 km/p.u. en worden anders ingericht:
“Het openstellen van de busbrug zorgt voor extra verkeer, maar biedt ook kansen. Bijvoorbeeld om de rondweg veiliger in te richten voor fietsers en overstekende voetgangers.”
Er komen verhoogde klinker-plateaus zodat autoverkeer moet afremmen en twee extra zebrapaden op De Wildeman. De fietsstroken worden verbreed van 1,5 naar 2,0 meter. De rijbaan voor de auto wordt ook breder. Omdat de stoep ook even breed blijft, moet er links en/of rechts een stuk groen sneuvelen. Bomen worden herplant als ze weg moeten.
“De weg wordt momenteel begeleid met mooie grote bomen. Het ontwerp van de weg wordt zorgvuldig ingepast in deze bomenstructuur (…). De bomen die eventueel komen te vervallen zullen vervangen worden.”
Het verkeer moet gelijkmatig worden verdeeld:
“Met de openstelling van de busbrug wordt het drukker. Door De Wildeman en De Glazenmaker met dezelfde adviessnelheid in te richten verdeelt het (extra) verkeer zich gelijkmatig over beide wegen. De rondweg heeft bij alle kruispunten voorrang op de zijwegen.”
Gelijkmatig is niet hetzelfde als ‘gelijk’. De verkeersintensiteit neemt toe van 5.000 motorvoertuigen per etmaal in 2020 (busbrug alleen buiten spits open) tot 6.500 op de Glazenmaker. In 2030 worden er 8.000 motorvoertuigen per etmaal verwacht. Op De Wildeman is de verwachting dat 24-uurs-openstelling een toename van 6.500 naar 8.000 in 2020 inhoudt. In 2030 worden elke dag 9.500 motorvoertuigen verwacht.
Hoe zit dat eruit? (links de bestaande situatie, rechts nieuw – klik voor grotere versies)
De volledige plannen zijn hier te zien.
Hieronder de mededeling over de niet-openbare brieven die bij de gemeente binnenkwamen. (twee dagen later was het aantal tot 34 gestegen)
Volgens mij heeft de gemeente last van tunnelvisie. Het duurt natuurlijk niet voor niks al tientallen jaren om dit geregeld te krijgen. Punt blijft dat de rondweg in Westerkoog niet geschikt is voor doorgaand verkeer. Er is volgens mij nergens in Nederland een gemeente te vinden die zich hard maakt om een route voor doorgaand verkeer dwars door een woonwijk te realiseren. Waar is het belang van de bewoners?
Bij iedere voorgestelde maatregel, die bedacht wordt om het echt veilig te maken, weet de gemeente wel een reden te verzinnen waarom het niet kan. Ik begrijp echt niet waarom er geen echte 30 kilometer weg met voldoende verkeerdrempels mogelijk is. Als je dat wil, moet je er echt voor gaan.
Wat de gemeente in mijn optiek moet doen is de ontsluiting van de Westerwatering en de toename van het verkeer met een plan op te pakken. Leg bijvoorbeeld een weg aan langs de wijken, bijvoorbeeld door het Guisveld (ben ik ook niet super blij mee maar zorgt wel voor een structurele oplossing), zorg voor een ontsluiting van de Westerwatering richting de Vincent van Goghstraat en zorg voor de aanpak van de spoorwegovergang met de Guisweg. Op deze manier creëer je een toekomst vaste oplossing wat zorgt voor volwaardige ontsluiting van dit deel van Zaanstad en waar je jaren mee vooruit kunt. Advies is focus je op een goed plan in plaats van al je energie te steken in iets wat eigenlijk niet kan (en waarschijnlijk niet mag vanwege de stikstof wetgeving).
Helemaal eens met deze reactie, al blijft een goede autoverbinding tussen westerkoog en westerwatering mi wel een must voor bestemmingsverkeer. Daar is iedereen mee geholpen.
Ik ben niet tegen een permanente opening van de brug maar wel tegen een aantal punten die de actiegroep oppert.
Zo maakt het niets uit of 30 km/u adviessnelheid of maximum snelheid wordt want de politie gaat tocht niet controleren op 30 km.u wegen.
Ook ben ik tegen het plan een weg dwars door de wijk aan te leggen omdat daar nu een mooi doorgaand fietspad ligt en die weg vlak langs scholen komt te liggen.
Mijn voorkeur gaat uit naar éénrichtingverkeer dan kun je de rijbaan een stuk smaller maken waardoor er ruimte ontstaat voor brede fietspaden en er geen bomen hoeven te verdwijnen.
Maak die fietspaden even hoog als de trottoirs en maak de oversteekplaatsen even hoog als de trottoirs waardoor er automatisch drempels komen.
Ik begrijp nog steeds niet waarom er niet gewoon een 30 km zone ingevoerd kan worden, dus geen adviessnelheid. Incl handhaven natuurlijk anders verandert er niets.
Heb ooit eens gelezen dat dat daar vanwege de inrichting wettelijk niet mag i.v.m. onder andere zebrapaden.
Het zebrapad in de Westzijde bij Dirk gezien ? Is ook een 30 km zone.
Daar mag het dus wel ?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat er wat zou worden gedaan aan de kruising De Wildeman/De Glazenmaker. Een rotonde waarmee die onaangename fietsoversteek aldaar tot het verleden zou gaan behoren. Kennelijk is die gedachte een illusie.
Bij het Total benzinestation wordt een rotonde aangelegd, en ook aan de andere kant bij de busbrug was dat gepland.
Met dank aan de redactie.
Vandaag rond half zes botst auto tegen fietser. Doorfietsen was er niet meer bij, fiets en auto beschadigd. Gelukkig geen gewonden.
Er is geen aangifte gedaan. Dit soort aanrijdingen gebeuren vaker, ook dan wordt er geen aangifte gedaan.
Zo wordt nooit duidelijk dat de rondweg onveilig is. Doe dus aangifte van ( bijna) ongelukken.