Zaanstad gaat onderzoeken of het mogelijk is om busbrug De Binding tussen Westerkoog en Westerwatering alleen open te stellen voor elektrische auto’s van inwoners van beide wijken. Dat kan volgens de gemeente omdat dat geen extra stikstofuitstoot oplevert.
Die stikstofuitstoot zorgt ervoor dat de plannen voor 24-uurs-openstelling voorlopig niet uitgevoerd worden. Om dat te doorbreken wil Zaanstad stikstofruimte bij boeren kopen om de uitstoot van de busbrug te compenseren. De gemeente is daar nu over in onderhandeling. Wat dat gaat kosten is geheim, Zaanstad heeft die stukken niet openbaar gemaakt.
Ontheffingen
Voorlopig is het het nog niet zover. De juridische haalbaarheid van het openstellen voor elektrische auto’s wordt onderzocht. Door aanpassing of uitbreiding van het ontheffingenbeleid zou het moeten kunnen, denken wethouders Gerard Slegers en Wessel Breunesse.
Voor zover De Orkaan heeft kunnen nagaan, is er geen enkele Nederlandse gemeente die zoiets doet. Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht hebben wel een ‘milieuzone’ maar daar worden bepaalde dieselauto’s geweerd. Vanaf 2025 worden er in Nederland ook ‘Zero-Emissie-Zones’ geïntroduceerd, maar dat gaat over het weren van bepaalde bedrijfsauto’s.
Zaanstad heeft 100 elektrische auto’s in de beide wijken geteld (ingeschat).
Oplevering 2028
Zaanstad verwacht begin 2025 voldoende zicht te hebben op het krijgen van de natuurvergunning (stikstof). Het omgevingsplan wordt dan eind van volgend jaar verwacht. Aanbesteding is dan in 2026. Het werk moet dan beginnen in 2027, begin 2028 is dan de oplevering.
Als het aankopen van stikstofruimte lukt, wil de gemeente onderzoeken of die ook te gebruiken is voor de bouwplannen bij Kinderboerderij De Veldmuis in Westerwatering.
Op 19 november 2024 vindt een tweede brede bewonersbijeenkomst plaats over de 3e ontsluiting Westerwatering. Daar is dan ook gelegenheid voor vragen over het project busbrug De Binding.
Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan, projectwebsite De Binding en Raadsinformatiebrief Zaanstad. Foto: De Orkaan (zero-emissie-fietser).
hybrid rij je 30 dan kan t ook toch?
Hoe lang moet deze soap nog duren? Over 30 jaar zijn ze er nog niet uit. besluit iets, maakt niet meer uit wat eigenlijk.
En dan die auto's die om moeten rijden ook zo lekker milieu vriendelijk.
wie dit nou heeft verzonnen,allemaal betaald van onze centen maar er gebruik van maken.
Dit lijkt erg op de terugkeer van klassejustitie.
Wie een ev kan betalen joeft niet om te rijden, de rest van het gepeupel moet maar via de houtveldweg en prov. weg.
iig een betrouwbare overheid gebleken voor de bewoners aan de busbrug. zij hebben alle recht te protesteren. hoezo is ons belang groter dan dat van hen omdat wij hinder ondervinden van omrijden.
zo ken ik Zaanstad niet echt, maar fijn voor hen.
Ik stel voor om de Houtveldweg te sluiten. Daar kunnen dan heel veel grote flats gebouwd worden. Goed voor de woningbehoefte. Vervolgens bouwen we dwars door Westerwatering een doorgaande weg. De rondweg door Westerkoog wordt aangepast voor 30 km. En dan kan de busbrug open.
Ja, een geweldig leuk plan!
Ook leuk dat de creatieve gemeente Zaanstad een uitweg zoekt voor deze krankzinnige situatie. Het is vanzelfsprekend een enorm gezeur. Volgens mij blijkt uit dit idee dat de gemeente liever ziet dat er een gewone openstelling komt.
Jammer dat sommige schrijvers dat niet zien.
En de gemeente zijn WIJZELF! Wij hebben toch zelf gekozen of niet?
Wij dienen ons te realiseren dat de openstelling tegengehouden wordt door een handjevol tegenstemmers! Tegenstanders die de woelmuis nog net niet opgevoerd hebben...
Voor wat betreft de stikstof uitstoot: Er bestaat duidelijk behoefte aan een korte route tussen beide wijken. Dat zijn dus inwoners die liever niet die 8 km omrijden en daardoor nu meer stikstof uitstoten. Zij stoppen dus niet met omrijden! De stikstofwinst is het verschil tussen omrijden of niet omrijden.
Ook belangrijk te weten wie dan omrijden. Dat zijn ouders die kinderen halen en brengen naar opvang en school. Werknemers die naar en van het werk komen. Leveranciers, etcetera. Geen toeristen of zomaar heen- en weerrijders.
Voor alle duidelijkheid ik ben dus voor openstelling, maar wel met doordachte beperkingen. De verkeerssituatie dient zeker ook aangepast te worden!
Hoe moeilijk kan het zijn.... kentekendetectie op de busbrug. Alle bewoners Westerwatering en Westerkoog toestemming om gebruik te maken van de busbrug! De rest: helaas, pindakaas... Alles staat er feitelijk al, alleen ff koppelen aan database om de toegestane kentekens te filteren op overtreding.... 30 km zone op de rondweg Westerkoog, 50km op de houtveldweg. Wel vaste flitspalen of trajectcontrole om te handhaven.
ze zijn een beetje aan het doorslaan.
Dus Zaanstad mag zover in de systemen kijken dat ze kunnen zien dat iemand uit Maastricht een electrische auto heeft en geen hybride of verbrandingsmotor.
Er staat voor bewoners uit beide wijken!
Is dit een 1 April grap? Oh nee het is allang 1 April geweest🤣🤣🤣
Of dat je je stikstofvoertuig voor die brug uit zet en er dan overheen duwt.
Kan je daarna weer lekker verder tuffen.
kantoor eten n hybrid overheen want dan rij je 30 toch?
Ja dat is een geweldige oplossing. Aanrijden, motor uit en de auto laten uitrollen zoals ik wel vaker doe bij de busbrug. Hoef je zelfs niet te duwen. Zonder motorische aandrijving de brug over. Lijkt me een leuke voor de rechter :-)
Soms lees je iets en dan denk je, het kan niet gekker.
Zojuist heb ik mijn mening moeten herzien. Er is geen grens aan de stupiditeit van de gemeentepolitiek in Zaanstad.
Eenvoudig wat stikstofruimte kopen bij een paar boeren, zoals Schiphol al jaren doet, en de busbrug kan permanent open.
De reactie van J. Gombert is los van persoonlijke meninig, gebaseerd op feiten en dus ijzersterk.
Hoogleraar de Lange spreekt een oordeel uit gebaseerd op onweerlegbare feiten. Het liegt er niet om. De stikstofhype is een politieke leugen waarmee de hele samenleving wordt misleid. Achterkamertjes politiek.
Groot ONZIN verhaal. Ik blijf dus lekker omrijden met velen anderen met ern benzine auto. Gooi lekker veel stikstof op de provinciale weg eruit. Iedereen blij toch??????Prima voor het milieu
Begrijp ik het nu goed dat het gemeentebestuur van Zaanstad nog 4 jaar nodig heeft om de busbrug open te stellen voor pakweg 100 auto’s? Wat voor werk moet er dan nog worden uitgevoerd dat daar een aanbesteding voor moet worden opgestart? Een paar verkeersborden los schroeven en op de gemeentewerf afleveren? Of gaat men het onzinnige plan om de rondweg geheel op de schop te nemen alvast uitvoeren (stikstofuitstootloze uitvoering ???) voor die 100 elektrische auto’s?
Wat mij wel verbaast is dat je nooit iets hoort over de stikstofuitstoot als de zoveelste look-a-like Manhattan-woontoren voor de gegoede Amsterdammers in Zaanstad wordt gebouwd. Toch gek…..
Af en toe wet ik gewoon niet wat ik lees. De waanzin ten top om de brug open te stellen voor elektrische auto’s. Als het een beetje waait, waait de stik stof toch gewoon weg ?
En ja, natuurlijk, we gaan weer onderzoeken. Dat doen overheidsdiensten erg graag in Nederland.
Daar huren ze dan dure bureaus voor in.
Wat een gekkigheid toch allemaal; de gemeente zou zich eens met serieuze zaken moeten gaan bezighouden
En als ik er nu elektrisch overheen rijd met mijn HYBRIDE auto?
Stikstof ruimte kopen om iets mogelijk te maken.
Een gebakken lucht verhaal.
Wat een geneuzel, laat je toch alle auto's omrijden over de provincialeweg, daar speelt uitstoot kennelijk geen rol.
ok 100 elektrische auto's en maken deze allemaal gebruik van de busbrug? weet wel zeker van niet
dat gezeur al decennia lang je doet hem open of dicht en mij persoonlijk maakt het niets uit
stikstof is ambtenaren aan het werk houden met een zootje flauwekul.
Slegers en bruggen is geen goede combinatie!
Ook hier slaat hij de plank weer volledig mis.
Al gaat het om 100 auto`s ( geschat staat er in het artikel maar volgens mij zijn het er meer) in de beide wijken dan nog.
Het gaat hier niet om stikstofuitstoot maar om verkeersveiligheid en daarom is toentertijd besloten om de brug in de spits gesloten te houden voor gemotoriseerd verkeer.
Dus of de brug 24/7 open voor alle verkeer of gesloten houden in de spits!
Bezitters van elektrische auto`s moeten nog ruim 3 jaar geduld hebben want ook hier draait de ambtelijke molen erg traag!
Ja, alweer dhr Slegers, de man achter het EBS vervoers drama wat ook al geruime tijd speelt en waar maar geen einde aan komt.
Veel mensen maar ook het milieu zijn de dupe van deze al heel lange soap serie, sterker nog het einde is nog niet in zicht, hé meneer Slegers?
Als ik u was zou ik zsm een andere werkgever gaan zoeken, voor deze taak bent u absoluut niet geschikt!
never ending story die busbrug Zaanstad moet wel veel capriolen uithalen om dit te realiseren ik denk dat de woningbouw meer prioriteit heeft bij de gemeente, Zaanstad dan het opsn stellen vsn de busbrug ookal is het im eerste instantie voor elektrische auto's in het vergader tempo van de gemeente Zaanstad zal dit niet eerder gerealiseerd worden in 2030 of later
Gelukkig hebben we het toverwoord STIKSTOF.
Maar ik vind het besluiteloos wanbeleid van 50 jaar Zaanstad.
Het lijkt mij verstandig dat de besluitvormers van de gemeente Zaanstad niet klakkeloos achter een niet wetenschappelijk onderbouwd klimaat verhaal aanhollen en zich verschuilen achter termen als" dat moet van centraal of van Europa"
Onafhankelijk hoogleraar De Lange legt hier nog eens uit waarom het stikstof verhaal een politiek verzinsel en verdien model is, dat heel Nederland stil legt, zo niet in armoede.
https://youtu.be/0V7mZND-ZSU?si=jOcRsG2tc0_KdgWn
Dat is om meerdere reden onwenselijk.
1 Het feit dat je om moet rijden als wijkbewoner en dus in de zelfde omgeving méér stikstof uitstoot als je naar "Hornbach" gebied moet is geen reden om je geen boete te geven op de gesloten tijden. Dus de zero emissie vrijstelling is dan puur een klasse justitie. je kan ook zero emissie omrijden. waarom zou je de financieel beter gesitueerde mensen met hun electrische auto voordeel geven? beetje als wij zero emissie rijders kunnen wel 130km/uur rijden op de snelweg voorstel. hellend vlak. niet doen.
2 De situatie is al erg onduidelijk zonder gele lampen bij gesloten tijd en als er continu ,ook tijdens de gesloten uren allerlij auto's overheen rijden lijkt het me dat het voor veel mensen helemaal verwarrend. en is het meer een verdienmodel dan een verkeers regulering.De gesloten verklaring tussen 16-18 en 07-09 was om sluipverkeer en verkeersdrukte in de spits te weren. electrische auto's zijn ook verookzakers verkeersdrukte en sluipverkeer.
Ben benieuwd of de voorsteller electrisch rijd........
gewoon open stellen voor wijkbewoners op kenteken. Dan is alleen punt 2 nog nodig om te verbeteren.
Daar moest ik ook meteen aan denken, dat wat u als eerste punt aanhaalt. Zaanstad ziet kennelijk liever veel meer uitstoot omdat mensen in de voorgestelde oplossing kilometers moeten omrijden met hun verbrandingsmotorauto's, dan dat er slechts iets meer stikstof de lucht in gaat wanneer in plaats daarvan de 300 meter Busbrugstrook wordt opengesteld. Laat ze eerst eens leren rekenen.
Ik verwacht van ons Gemeentebestuur toch een permanente oplossing voor iedere weggebruiker en zeker voor alle bewoners van Zaanstad en dat er GEEN uitzondering wordt gemaakt voor gebruikers van elektrische auto's. DAT zou toch van de gekke zijn. De eigenaren van elektrische auto's hebben al zoveel voordelen gehad bij de aanschaf van dit voertuig waar IEDERE belastingbetaler aan meebetaald heeft.
1. Aanschafsubsidie
2. Jarenlang géén wegenbelasting betaald
En nu zouden zo'n 100 auto's er misschien wél over mogen.............té gek voor woorden.
Niemand hoeft hier nog uit te leggen dat ze geen uitstoot hebben, want dan wordt er volkomen voorbij gegaan aan het vervuilende voortraject.
Alles is van de Gemeente Zaanstad te zeggen, maar zijn ze echt zo ver gezonken, dat politiek gezien het ooit zo rode Zaanstad 100 voertuigen permanent gebruik zou laten gaan maken van de Binding??????
DAT KAN EN MAG TOCH NIET WAAR ZIJN EN GEBEUREN?????????
Teken ajb allemaal de petitie om De Binding permanent open te krijgen voor iedereen!
https://petities.nl/petitions/open-busbrug-de-binding-24-uur-per-dag?locale=nl
Goede actie van wethouders Gerard Slegers en Wessel Breunesse.
Haha wat een geweldige idee weer van onze lieve gemeente Zaanstad het braafste jongentje van Nederland pffff
En zo is het !
Zeker bezitter van een elektrische auto, en bewoner van 1 van de betreffende wijken.