Vanavond om 20.15 zal burgemeester Jan Hamming in het Zaanstad Beraad een mededeling doen over het ongeluk bij de Prins Bernhardbrug in Zaandam dat gisteravond plaatsvond.
Bij het ongeval raakten twee voetgangers ernstig gewond toen ze op de reling terecht kwamen toen de brug openging. Een 78-jarige vrouw viel op het fietspad. Haar 77-jarige man belandde in het water waar hij door omstanders uit werd gehaald. Hij moest worden gereanimeerd.
UPDATE: Hier het artikel over Hamming tijdens het Zaanstad Beraad.
Hoe het ongeluk kon gebeuren is nog niet duidelijk. Er zou sprake zijn van het ‘plots’ opengaan van de burg maar twee getuigen meldden De Orkaan dat de rode knipperlichten wel werkten. De brug moest open omdat er een vrachtschip door moest. Een getuige meldde dat de slagbomen voor het autoverkeer omlaag gingen en de slagboom voor fietsers pas later daalden. Deze getuige stelt dat de brug opende toen de slagbomen naar beneden waren.
Het ongeluk is het derde brugincident na het dodelijke ongeval van Marijke Fontijn in februari 2015 bij de Den Uylbrug en de brugklep van de William Pontbrug die op een zeilschip terecht kwam in mei 2016. Daar tussendoor waren er ook talrijke ‘bijna-ongelukken‘.
De vergadering is ook live via internet te volgen.
Gewoon goed opgeleide brugwachters er weer op. En niet de de bediening toewijzen aan de partij die de goedkoopste offerte neerlegt (Poelsluis b.v.) Men maakt zich druk bij de overheid over van alles,tot aan schooltjes in Timboektoe of dat er verrekt weinig vrouwen op een tractor rondrijden.(Dit alles als voorbeeld) Maar veiligheid van burgers wordt gezien als een kostenpost.
Los van het verdere onderzoek naar de oorzaken en maatregelen voor de toekomst (brugwachter terug zou mijn optie zijn, maar goed), is het toch vrij normaal dat de slagbomen voor fietsers iets later zakken? De fietspaden worden aan beide kanten van de brug in twee richtingen gebruikt, en fietsers hebben meer tijd nodig vanaf de geluid- en lichtsignalen om van de brug af te komen...
Dat de slagbomen voor fietsers iets later zakken is mogelijk, maar dat betekent ook dat men ook langer de brug kan oprijden ipv. alleen er afrijden,ergo, de brugwachter dient ten aller tijde zich er van te vergewissen dat de brug leeg is, voor hij/zij de brug opent!
Geachte. Het is in Nederland, kommer en kwel, betreffend de afstandbediening van bruggen en sluizen.
Het hele computersysteem is storinggevoelig(afdeling Zeeland staat onder controle van een beveiligingsbedrijf in Rotterdam(?), om oa.computerinbraak te voorkomen.Bedienend personeel krijgt opleiding om hackingspogingen te herkennen!Een ander zwak punt is dat brug en sluispersoneel, meerdere bruggen en sluizen moeten bedienen, maar blijven dikwijls in gebreke vanwege te weinig beeldschermen!Daarin tegen mag een sluismeester in bv. Terneuzen, niet op 2 knoppen tegelijkertijd indrukken, om bv. de sluisdeuren en een brug tegelijkertijd te openen of te sluiten, dit moet 1 voor 1 gebeuren ivm. de veiligheid!( Deze handelingen duren enkele minuten per keer, maar op een shift van 24 uur, gaat er 1 uur verloren!)Voor nog veel meer info kunt u terecht bij de ASV! (algemene schippers vereniging) Daar kunnen ze een eindeloze lijst geven van ongelukken en andere ellende! Nog op te merken dat sluis en brugpersoneel ambtenaren zijn en derhalve ook een zwijgplicht hebben!
Mvg Fred Jansen