Er wordt een nieuw hoofdstuk geschreven in de geschiedenis van het Bunge Loders Croklaan die terug te voeren is naar de windbrief die molen ‘De Engel’ in 1632 kreeg om lijnzaad te slaan.
Het bedrijf is van plan ruim € 300 miljoen te investeren in de bouw van een ultramoderne, duurzame productiefaciliteit op industrieterrein Hoogtij in Zaandam. De fabriek in Rotterdam werd vorig jaar verkocht, de planning is dat de nieuwe locatie deze, en die in Wormerveer, zal vervangen in 2024.
David Vandermeersch, Vice President EMEA Bunge Loders Croklaan laat via de website weten:
“De nieuwe fabriek wordt gebouwd volgens de laatste technologische normen, wat resulteert in een zeer efficiënte en duurzame faciliteit met een directe energiebesparing van 40% en een verwachte CO2-reductie van 90% in 2030.”
De grond die achterblijft in Wormerveer zal geschikt gemaakt worden voor woningbouw. De bouw start naar verwachting eind 2022. De huidige productielocatie van het bedrijf aan de Zaan in Wormerveer zal in 2025 gefaseerd verhuizen naar de nieuwe locatie.
Het verdwijnen van oude industrie uit de dorpen is een proces wat zich in het hele land voltrekt. Unieke kans voor woningbouw op een prachtige locatie, voordeel voor het bedrijf is de perfecte bereikbaarheid en ligging aan het Noordzeekanaal. Maar nu kan er eindelijk een goede ontsluiting voor Wormer tot stand komen via de nieuwe brug die kan aansluiten achter de Adelaar, Vanilia. Deze brug wordt al aanbevolen in het Zaans Mobiliteitsplan. Vernieuwen van de Zaanbrug en bouwen van tijdelijke brug is nu niet nodig! Enorme stikstof en CO2 uitstoot vermindering en miljoenen euro’s besparing. Ben benieuwd hoe onze bestuurders hierop gaan reageren.
Ja, laten we de discussie over de nieuwe Zaanbrug weer eens nieuw leven inblazen. Die duurt tenslotte nog maar (minstens) een jaartje of vijftien... Nu zijn alle procedures tot in de treurigheid doorlopen en gaat de brug er eindelijk komen. Niemand zit toch op weer jarenlang gehakketak te wachten? Dat zou lachwekkend zijn!
Nee een brug vernieuwen die nog jaren mee kan en nu voor de scheepvaart, die er al minder is, 20 cm hoger wordt en op verkeerde plaats ligt en zo Wormerveer terroriseert met het steeds maar toenemend verkeer uit Wormer, is verstandig. En een jaar of 15 discussie is wel wat overdreven het kwam opzetten met de plannen om de Zaan als hoofd vaarroute aan te wijzen. De Zaanbrug kwam naar mijn weten, in die plannen, voor in 2012. en dat is voor Zaanstad tamelijk recent sommige bouwplannen wachten veel langer op uitvoering.
Het zou verstandig zijn de zaanbrug op te houden en serieus naar de verbinding te kijken die Dick Schoonderbeek voorstelt. Het zou een hoop geld schelen en dat is iets waar Zaanstad en Wormerland niet te veel van heeft de komende jaren.
Nu nog mooie woningen maken van de bedijven panden. En betaalbaar.
ik hoop het je hopen ...maar zou daar geen euro op durven inzetten .
de grond moet natuurlijk gesaneerd worden , en wordt duur verkocht, anders komt het voor een projectontwikkelaar niet uit.
Goed nieuws voor de werkgelegenheid in de Zaanstreek dat zo’n grote onderneming Zaanstad niet gaat verlaten.
Goed nieuws. Dan kan de fietsroute over de Zaandijkerweg weer opengesteld worden.
Dat is een tijd geleden idd !
Precies. Een uitgelezen gelegenheid om de Zaan terug te geven aan de Zaankanters. Ben al reuze benieuwd naar het uitzicht op die plek.
Geweldig behoud werkgelegenheid gekoppeld aan een nieuwe nuttige functie van het vrijkomende terrein
En de elektriciteit gaat daar uit hun eigen biomassacentrale op palmschors komen, neem ik aan?
Want een aansluiting op het overbelastte net krijgen ze daar niet meer...
Of wordt het een eigen elektriciteitscentrale op aardgas?
Het is hoe dan ook slecht nieuws voor het klimaat:
Óf meer CO2 uitstoot, óf nog meer oerwoud dat moet wijken voor palmplantages.
Goed nieuws zou pas zijn als Loders Croklaan / Bunge en al die andere aardeverwoesters zouden stoppen of eindelijk zouden overschakelen naar het produceren van echt duurzame produkten.
Maar nee, ze verhuizen naar Hoogtij om te kunnen blijven groeien (en knoeien).
Zolang het maar NIMBY (Wormerveer) is, maakt het zeker allemaal geen drol uit?
Daar wordt het misschien prettiger wonen ja, maar op o.a. de Indonesische archipel wordt het ondertussen voor mens en dier onleefbaar...
Echt, de wereld is groter dan Zaanstad.
Maar liever trappen jullie allemaal in hun greenwashing praktijken.
https://palmoildetectives.com/
Het is een goed bericht voor het klimaat, minder Co2 en minder energie verbruik. En dan gaat u praten over slecht nieuws voor het klimaat, hoe komt u erbij! Nog maar niet te spreken over de winst voor Wormerveer, Zaandijk en Wormer, de afname van Geluid, vervuiling en gevaar voor de omwonenden. Het is een geweldig bericht van Bunge Loders Croklaan dat zij naar Hoogtij vertrekken, he eerder hoe beter.
beste Peter, ga uit van het positieve. de goede intensie..en het verdwijnen uit de woonkern.. wordt het vooriedereen in de dorpen een beetje prettiger wonen..
Hoera!! Loders snapt het.... groeien doe je niet in een Woonkern.
Nu AAK. en Olam nog..
Niet slim van AAK het blijft ouwe troep en de ruimte is in zaandijk te beperkt terwijl de grond zeer goed verkocht kan worden .
Woonkern ?? Dus de fabriek is in een woonkern gebouwd .
Of zijn de woningen om de fabriek heen gebouwd elke paar jaar meer vroeger moet men te voet naar het werk dus was werken om de hoek een fijt
zowel olam als aak hebben alsmaar woningen opgekocht Olam.hele straten en aak woonbeurtjes en grond langs de zaan waar huizen stonden.... miz stonden deze huizen er voordat deze groot vervuilers uitbreidingsdrang/dwang kregen.
Beste Hoogkamer, Het is echt total onzin wat u hier schrijft. De bedrijven die U hier noemt hebben hebben allen een rijke historie in de Zaanstreek en bijgedragen aan de (economische) groei van de Zaanstreek. Het klopt dan ook van geen kant, dat deze bedrijven hele straten hebben opgekocht ivm de zgn. uitbreidingsdrang. Wat ook de heer Versteeg schrijft, hebben deze bedrijven halverwege de vorige eeuw woningen gebouwd dicht bij de fabriek, zodat hun werknemers dicht bij de fabriek konden wonen. In de tijd dat deze bedrijven zich langs de Zaan gingen vestigen waren er nl. nog geen andere vervoersmiddelen, dan Paard en Wagen. Misschien moet u zich eens verdiepen in de geschiedenis van de Zaanstreek alvorens u allerlei dingen schrijft die niet waar zijn.
Niet overdrijven Hoogkamer !
Op een oude foto uit 1930 is te zien dat fabriek De Engel aan de Zaan stond omringd door weilanden.
Als je oude foto`s bekijkt van bijvoorbeeld molen De Zwarte Bonsem die op het huidige terrein van Olam staat zie je ook alleen maar weilanden. Het verhaal klopt dus niet dat Cacao de Zaan hele straten heeft opgekocht om uit te breiden. Er zijn misschien wat huizen verdwenen die aan de paden stonden maar veel zullen het er niet zijn geweest.
Verder is het natuurlijk zo dat de meeste mensen in die tijd geen vervoer hadden, sommigen hadden een fiets maar het gros moest lopend naar hun werk dus is het logisch dat fabrieken nabij woningen werden gebouwd. In het geval van Loders Croklaan zijn de omringende weilanden grotendeels met woningen volgebouwd.
Geef je weinig kans, die worden alleen maar groter.
De Zaan, de levensader, waar de Zaanstreek haar ontwikkeling en welvaart aan te danken heeft. De drukke vaarweg en "transport over het water de beste weg" is door de afbrokkelende industrie vergaan tot bijna een dood stuk water. Straks geen binnenschip meer te zien.En de projectontwikkelaars maar mooie verkooppraatjes en plaatjes voor het wonen aan het water. Vrijwel heel Zaanstad ligt aan de verkeerde zijde als het om de zonzijde gaat om te wonen. Nog meer woon/werkverkeer over de zelfde wegen. De functie is al bijna gereduceerd tot nul. Ik pleit voor dempen voor een deel van de Zaan voor betere infrastructuur en voor waterberging en spelenvaren als het mooi weer is of nog meer huizen. De Zaan heeft geen BeZtAAN meer als vaarweg. Ik zou het jammer vinden het vertrek van LodersCroklaan als Wormerveerder maar deze verplaatsingen van bedrijven aan het water is al sinds de jaren 60 ingezet