De Zaanstreek is een waterland, en water betekent bruggen. GroenLinks stelt dan ook ‘brug-vragen’ aan B&W van Zaanstad. Want met de bruggen is wel het één en ander aan de hand.
Ze zien problemen bij drie bruggen: Beatrix/Amaliabrug, Wilhelminabrug en de spoorbrug bij Krommenie. Wij hebben nog wel een langer lijstje: de Zaanbrug, de William Pontbrug, de Coenbrug, de brug bij Haaldersbroek en de Vaartbrug bij Krommenie.
De bruggen van GroenLinks:
Brug in de N8 (bij Krommenie) over Nauernasche Vaart
Een van de helften van deze brug kan niet meer open voor het ‘gewone scheepvaartverkeer’. De brug gaat al zeker sinds half juni niet meer open voor het gewone scheepvaartverkeer maar dat is onvoldoende duidelijk gecommuniceerd door de Provincie. Volgens GroenLinks vaart scheepvaartverkeer om over de Zaan via de Coenbrug en dat zorgt voor extra drukte (inclusief files) op de brug?
De nieuwe brug komt er voorlopig niet omdat Forbo bezwaar tegen de bouw heeft gemaakt. GroenLinks vraagt of de gesprekken tussen de provincie en Forbo al resultaat hebben gehad.
Beatrixbrug bij West-Knollendam (wordt Amalia-brug)
De nieuwe brug op de plek waar de Markervaart en de Tapsloot samenkomen krijgt maar één fietsstrook (ook voor voetgangers), de oude had er aan beide kanten een. GL wil van wethouder Slegers weten dat hij daarover met de provincie heeft besproken. Inwoners van West-Knollendam willen graag aan weerszijden veilige stroken (in ieder geval fietsstroken, maar bij voorkeur ook voetpaden). GroenLinks wil weten of dat wat heeft opgeleverd.
Bekijk de timelapse van de bouw van de tijdelijke brug.
Foto helemaal boven (en nog maar eens hieronder omdat we hem zo mooi vinden: de tijdelijke Beatrixbrug bij Westknollendam, van Dura SPIE Janson / RonBieMedia).
Brug bij de Wilhelminasluis
Al enkele jaren geleden (2015!) zouden de Wilhelminasluis in Zaandam af zijn. Heijmans krijgt nu 8 miljoen euro extra krijgt om het werk af te ronden maar dat is minder dan waarop ze gerekend hadden. GroenLinks (en velen met hen) willen wel eens weten wanneer er verder gewerkt wordt aan de Wilhelminasluis en wanneer die eindelijk af is? (En: “zijn er nog schadevergoedingen te verhalen op provincie en/of bouwer vanwege de langdurige overlast in het centrum van Zaandam?”)
Ons lijstje:
De Zaanbrug (wanneer wordt ermee begonnen, wordt er ooit mee begonnen, wat gaat het kosten, en wanneer is die af?)
De William Pontbrug (afstandbediening werkt niet meer, elke keer als er een boot door moet, komt er een brugwachter van de Wilhelminasluis (op speciale ZNSTD-fiets!) om de brug te bedienen.)
De Coenbrug (het gedreun en gebonk wordt ‘onderzocht’, wanneer komt daar een uitslag van?)
De brug bij Haaldersbroek (hoe zit het daar mee, komt die er of komt die er niet?)
De Vaartbrug bij Krommenie (aantoonbaar gevaarlijk, worden daar nog eens maatregelen genomen?)
Met Vaartbrug in Krommenie bedoelen jullie waarschijnlijk de VEERBRUG (verbinding Padlaan-Kerkstraat)
Geweldig die William Pont brug, gewoon weer een brugwachter :-)
Waren ze maar terug op alle bruggen. Sinds de bediening op afstand zijn de wachttijden zooo lang geworden, bruggen zeer vroeg open, eerst lichten op rood, wachten..... , slagbomen omlaag, wachten..... , brugdek omhoog, helemaal open voor een bootje dat net te hoog is, vaak pas naar beneden wanneer een schip al bijna uit het zicht is. Met als gevolg lange files.
Dat was in de tijd van de brugwachter wel anders, klein bootje, wachten totdat ie vlakbij was en dan de brug een beetje open en weer naar beneden.
Maar ja, hebben we toch maar weer lekker bespaard op arbeidskosten, ten koste van banen en veiligheid.
Niet elke vernieuwing is verbetering, zien we maar al te vaak tegenwoordig.
Allemaal een brug te ver voor deze gemeente en provincie! Het zijn allemaal bruggenbouwers als je hun CV moet geloven maar dit gaat ze toch boven de pet.