Voor de Coentunnel moeten aanvullende afspraken met hulpdiensten worden gemaakt nadat vastgesteld is dat de tunnel mogelijk niet geheel voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen.
Rijkswaterstaat heeft in een onderzoek vastgesteld dat van vier tunnels die na 2008 zijn opgeleverd het beton in die tunnels bij een extreem grote brand mogelijk minder lang standhoudt dan tot nu toe werd gedacht.
De NOS meldt dat deskundigen vastgesteld hebben dat mogelijk de samenstelling van beton na 2008 is veranderd. Het gaat om de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10), de Koning Willem-Alexandertunnel (A2) en de Salland-Twentetunnel (N35).
Minister Schultz van Infrastructuur schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de tunnels veilig zijn voor het wegverkeer, maar dat met de hulpdiensten, zoals de brandweer, aanvullende afspraken moeten worden gemaakt.
Schultz schrijft aan de Kamer dat de Nederlandse tunnels tot de veiligste van Europa behoren.
N.B. op de geplaatste foto is de binnenkant van de eerste Coentunnel (bouwjaar 1966) te zien. Het gaat om de brandveiligheid van de tweede Coentunnel die in 2013 werd geopend.
Scherp! Die andere nemen we nooit vanuit Zaandam, vandaar. Dus als iemand een (eigen) foto heeft houden we ons aanbevolen.