De bouw van woontoren De Catharina houdt ook in dat het fietspad tussen het centrum en de fietsroute langs de Provincialeweg is afgesloten. Dat duurt zo’n twee jaar.
Dat betekent flink omrijden voor fietsers en scooters. Het gaat maar om ruim een kilometer omrijden maar omdat twee keer de Provincialeweg moet worden overgestoken en via het drukke Rustenburg moet worden gereden, kostte het ons op de fiets zo’n 6 minuten.
Helmaal logisch is de route overigens niet. Toen wij samen met ‘beroeps-fietser’ Valentijn Sessink de route verkenden stuitten we al op enkele fietsers die vastliepen (foto boven). Ze probeerden via het parkeerterrein de afsluiting te omzeilen. Ook wordt de eerder aangekondigde omleiding bij de Hogendijk niet aangegeven (terwijl die voor verkeer komende uit richting Amsterdam veel logischer is). Noch van die kant, noch van de andere kant wordt de omleiding duidelijk aangekondigd, de verwijzing naar Houtveldtunnel is slechts voor een minderheid relevant. De logische omleiding voor fietsers over het Stadhuisplein wordt ook niet aangegeven. De borden bij de Provincialeweg lijken overigens te suggereren dat fietsers over de Provincialeweg moeten rijden.
De gemeente kondigde eerder aan dat als De Catharina klaar is (en als Figaro gebouwd wordt) er weer een fietspad komt. Omdat de bouw zo’n twee jaar in beslag gaat nemen, duurt de afsluiting dus ook zo lang. De fietsenstalling op de Korte Rozengracht is definitief weg.
Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek stuurde ons een filmpje – ingekort tot 2 minuten en 37 seconden. Daaronder ons eigen filmpje, voor de volhouder: de volledige 6 minuten omrijden.
Bovenste video Fietsersbond (2:37), onderste: De Orkaan (6:01), muziek: De Kift
Beste gemeente Zaanstad,
Kunnen jullie a.u.b. de de doeken voor de tunnel die aan het begin het eerste hek bevestigd is verwijderen. Het maakt niet echt overzichtelijk om zo zowel in als uit de tunnel te komen fietsen/brommeren. Je ziet namelijk niet de tegenliggers op dat moment. Gisteren zijn er twee fietsers frontaal op tegen elkaar gefietst.
Heeft er iemand van de ontwerpers wel eens zelf gefietst over het stadhuisplein? Op een zonnige dag of op een tijdstip dat er veel treinen gaan/komen. Wat een aanfluiting! Mensen die uit het station komen steken zomaar over naar de winkel of de fietsparkeerplaats. Vrijwel niemand is zich bewust van get onzichtbare fietspad. Ook mensen die richting centrum lopen verlaten zonder kijken ‘de stoep ‘ om naar de waterval te gaan. Ik de bocht staan altijd fotograferende toeristen. Ik neem liever het tunneltje!
Dit zelfde geldt voor de “weg” in het centrum. Iedereen doet alsof het een trottoir is terwijl het gewoon een auto weg is waar auto’s rijden en fietsers fietsen. Het probleem van de samenleving is dat mensen alleen met zichzelf bezig zijn
Waarom maakt men niet éérst een fatsoenlijke opgang van snelfietspad oostkant spoor naar Stadhuisplein? Ik neem aan dat dat nog steeds onderdeel van Figaro is, sluit dan eerst die broodnodige verbinding.