Op de rotonde bij station Kogerveld werd vanmorgen een meisje op een fiets geschept door een taxibusje. Het meisje had slechts lichte verwondingen maar is voor de zekerheid met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeluk gebeurde op de rotonde (Heijermansstraat – Dr. Scholtenstraat – Veldboemenweg) waar het busje waarschijnlijk afsloeg richting Kogerveld.
Op de rotonde geldt voorrang voor fietsers. Die kunnen daar overigens wel van twee kanten komen zoals op de foto’s te zien is.
Snel waren een ambulance en de politie aanwezig. De fiets heeft slechts lichte schade.
Door Piet Bakker / Bas Sommeijer. Foto’s: De Orkaan.
Sterker nog, ze moeten beiden rekening met elkaar houden. Ook een fietser moet niet blind voorrang nemen. Gewoon proberen de automobilist aan te kijken, weet dat je elkaar ziet.
Is wel zo dat komende vanaf de Alexanderbrug en bij de rotonde rechts afslaan fietsers moeilijk te zien zijn, zeker met een bestelbus maar ook door het slechte zicht naar achter / opzij van de auto's tegenwoordig met die minuscule zijraampjes.
Maar ja, als bestuurder van de auto dan maar even gewoon stoppen en goed kijken, dat is toch niet zo'n groot probleem ? Of hebben we daar ook geen tijd meer voor ?
Ik maak als fietser en als automobilist regelmatig gebruik van rotondes, al dan niet met verkeer uit beide richtingen. Als fietser let ik scherp op om in te schatten of het aankomend autoverkeer mij goed kan zien en weet dat ik passeer. Als automobilist let ik extra goed op omdat ik voorrang moet verlenen, en let ik extra goed op als het verkeer uit twee richtingen komt. Daarbij minder ik mijn snelheid vooraf om zo op rustige wijze de rotonde te passeren. Als automobilist maak je gebruik van een zwaar rijdend gevaarte en dat brengt grote verantwoordelijkheid met zich mee voor fietsende verkeersdeelnemers die niet de bescherming hebben die een automobilist gegund is.
woon op de hoek zie haast dagelijks aanrijdingen of bijna aanrijdingen..rotonde is miet overzichtelijk moeten het groen in de midden van de rotonde weg halen.. dan heb je van alle kanten zicht....
Ik rij hier elke dag met me bakfiets en bijna elke week een aanrijding
Auto’s moeten beginnen met rustiger de rotonde te benaderen
Ik fiets hier dagelijks als ik richting mijn werk ga, het is elke dag bijna raak met automobilisten die geen snelheid minderen of totaal niet kijken of er überhaupt iets aan komt van welke richting dan ook.
De automobilisten zijn ook altijd opgefokt en haastig bij deze rotonde. Maar als je gewoon rustig aan komt rijden is hij super overzichtelijk, helemaal in de koude seizoenen als de begroeiing minder is.
Tweerichtingsverkeer op fietspaden, daar gebeuren de meeste fiets-auto ongelukken en ook de meeste fiets-fiets ongelukken. Soms kan het niet anders, maar op deze plek in Kogerveld had het bij de herinrichting best gekund.
Het zoveelste bewijs dat de voorrangsregeling op dit soort rotondes niet deugd.
Geef automobilisten voorrang op dit soort rotondes !
Een fietser zit hoger, heeft een veel beter overzicht en heeft ook geen last van raamstijlen die er net voor kunnen zorgen dat je de fietser niet ziet.
Ook rotondes aanpassen zou een optie kunnen zijn, maak ze vlak door die grote bulten met beplanting weg te halen waardoor het veel overzichterlijker word.
Onzin, als je denkt, als automobilist, onvoldoende overzicht te hebben, moet je jouw snelheid aanpassen.
Onzin ,v.d. Broek, fietsers moeten in bescherming worden genomen en dat doe je door aanpassingen te doen.
Fietsers horen ook hun snelheid aan te passen en er rekening mee moeten houden dat een automobilist ze niet ziet maar veel doen dat niet en als ze dan ook nog op een fatbike, een andere elektrische fiets, brommer of een racefiets rijden komen ze soms zo hard aanrijden dat ze al bijna op je motorkap liggen voordat je er erg in hebt en dat komt voornamelijk door die belachelijke bult met beplanting in het midden van de rotonde.
Daarom moeten die rotondes worden aangepast zodat je zowel als automobilist als fietser een veel beter overzicht krijgt,
Ik heb zelf een fiets en een auto waarmee ik regelmatig over die rotonde rij en ik kan alleen maar zeggen dat het een rotding is.
Als jij, als automobilist, de fietsers in bescherming wilt nemen dan doe je dat door je rijstijl aan te passen. Het is jouw zaak om te zorgen dat je voldoende overzicht hebt. Als dat te lastig is, moet je je afvragen of je wel in een auto thuishoort.
Bert,
Je leest het verkeerd.
Ik zit beduidend meer in de auto, dan op de fiets.
Als verkeersdeelnemer moet je je aan de situatie aanpassen (of blijf jij bij b.v. mist of gladheid op volke snelheid doorrijden?). Andere deelnemers kunnen fouten maken, ook daar dien je rekening mee te houden.
Fietsers de voorrang willen ontnemen komt op mij over als het afschuiven van jouw verantwoordelijkheid.
vd. Broek, zoals ik het lees ben jij alleen fietser en ik heb het niet over mezelf!
Ik hoef geen fietsers in bescherming te nemen dat moeten ze in de eerste plaats zelf doen door zich aan de verkeersregels te houden en daarnaast moeten ze ook inzicht hebben.
Je kan wel voorrang hebben en denken dat een auto wel stopt maar als dat niet gebeurd heb je als fietser een probleem en zijn er binnen de kortste keren auto`s met blauwe zwaailampen bij je!
Zorg als fietser dat je altijd de situatie onder controle hebt en dat je op tijd kunt stoppen.
Om de fietsers beter in de bescherming te nemen is het ook zaak om de verkeersregels onder de loep te nemen en dat kan op verschillende manieren zoals ik reeds heb aangegeven!
Wat een drogredenering. Het wordt tijd dat een grote groep automobilisten leert om goed uit te kijken. Ik kom meerdere malen per week zowel met fiets als met auto langs die plek en zie het regelmatig bijna fout gaan door automobilisten die meer oog heeft voor zijn of haar smartphone dan op het verkeer.
Deze keer was de automobilist waarschijnlijk fout maar ook veel fietsers houden zich niet aan de regels en velen nemen voorrang als ze dat hebben maar het is nog altijd zo dat je voorrang moet verlenen. en daarom pleit ik om de voorrangsregelling om te draaien en het zicht te verbeteren door het middengedeelte met de beplanting even hoog te maken als de rotonde zodat iedereen het kan overzien.
Een andere optie zou kunnen zijn de rotonde met 10 tot 15 cm te verhogen waardoor er vlak voor de rotonde een soort drempel ontstaat waardoor automobilisten wel moeten afremmen,
en de fietsers met hoofdtelefoon op en telefoon in de hand gaan vrij uit zeker
Dus fietsers met een hoofdtelefoon op hoef je geen voorrang te verlenen en mag je van de sokken rijden?
zoveelste bewijs dat autoverkeer gevaarlijk is amvoor andere weggebruikers!
Zeer onoverzichtelijke situatie bij deze rotonde voor bestuurder van een voertuig om überhaupt veilig voorrang te kunnen geven.
Bestuurder bestelbus verleent geen voorrang en rijd jonge fietser aan. Betere kop.
klopt helemaal