Boskalis Nederland B.V. wordt de aannemer van het project Thorbeckeweg. Het bedrijf heeft nog een jaar nodig om het plan uit te werken, in 2024 wordt begonnen met het werk. Oplevering wordt verwacht in 2027.
Het project is één van de grootste infrastructurele ingrepen in Zaanstad. De hele Thorbeckeweg moet op de schop, met als hoogtepunt de aanleg van een viaduct bij de Wibaustraat. Ter hoogte van bedrijventerrein Skoon in Oostzaan komt een fietstunnel en ook komt er een nieuwe fietsbrug over de Thorbeckeweg. De Westkolkdijk wordt afgesloten en de afritten van de A8 krijgen meer rijstroken. Het Shell-station wordt verplaatst terwijl het Esso-tankstation aan de Westkolkdijk verdwijnt. De herinrichting zorgt voor een kortere reistijd van het openbaar vervoer op de N516.
Boskalis werd gekozen omdat hun plannen zo min mogelijk hinder voor het verkeer en de omgeving opleverden en zo min mogelijke milieubelasting tot gevolg had.
Gerard Slegers, wethouder Zaanstad en vicevoorzitter Vervoerregio Amsterdam: “Om Zaanstad en de regio in de toekomst beter bereikbaar te maken is het belangrijk dat we daar de verkeersdrukte aanpakken.”
Rosemarijn Dral, wethouder mobiliteit gemeente Oostzaan: “De gunning is een prachtig moment in het project. Oostzaan krijgt straks een fietstunnel bij de Verlengde Stellingweg en een mooie fietsbrug bij de Ambacht. Dit betekent een betere verkeersveiligheid voor onze fietsers..”
Gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland voor Mobiliteit en Bereikbaarheid: “De provinciale weg N516-Thorbeckeweg is een belangrijke ontsluitingsweg voor Zaanstad. Met het oog op de geplande woningbouw in het gebied is het noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. Met name voor fietsers zie ik mooie verbeteringen in de situatie.”
Nu de gunning van de aanbesteding definitief is, gaat de aannemer een jaar aan de slag met het maken van een definitief ontwerp en een uitvoeringsontwerp. In dat jaar worden ook kabels en leidingen verlegd en wordt grond bouwrijp gemaakt. Daarna vraagt de aannemer verschillende vergunningen aan, waaronder een omgevingsvergunning om te kunnen bouwen. Dat duurt ook een aantal maanden. Wij verwachten dat de aannemer de eerste helft van 2024 daadwerkelijk met de uitvoering van het hoofdwerk begint. In de planning wordt 2027 als jaar van oplevering genomend.
Ons dossier Thorbeckeweg.
Door Piet Bakker. Bron: persbericht Zaanstad, project-website, eerder nieuws op De Orkaan. Afbeelding: de nieuwe tunnel bij de kruising met de Wibautstraat.
Dan ook nog een oplossing voor het continu opengaan van de Den Uijlbrug in de zomermaanden. Dan staat daar zoals nu ook al weer alles stil . en daarna het kruispunt van de provinciale weg . En verderop de versmalling naar 1 rijstrook over de vaart achter bij kwantum hal . Het blijft hopeloos.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, komt er nu een directe aansluiting vanaf straat Poelenburg naar de Thorbeckeweg en verdwijnt de busbrug?
Dat zou enorm veel onnodig omrijden betekenen
Nee, er komt geen directe aansluiting vanaf Poelenburg via de busbrug, die situatie blijft (helaas) onveranderd. Meer informatie en een animatie over hoe het complete plaatje eruit gaat zien is te zien op: https://www.thorbeckeweg.nl/
Ehh, ik bedoel natuurlijk
Dat zou enorm veel onnodig omrijden *schelen*
ik hoop dat er echt rekening gehouden zal worden met de overlast voor omwonenden. ik vrees met grote vreze.
Het hoogtepunt wordt dus een dieptepunt