Overlast van snel varende bootjes wordt op veel plekken in Zaanstad ervaren, het staat daarom ook al sinds “sinds begin 2020 op de agenda bij Zaanstad”. Maar aanpakken is lastig.

Het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen van Zaanstad kan er niet meer van maken:

“Helaas is Zaanstad op het moment beperkt in haar mogelijkheden. Zaanstad heeft een uitgebreid en waterrijk gebied. Zaanstad heeft op dit moment niet de capaciteit voor structurele aanpak van de overlast. Waar wij kunnen zullen wij acteren op deze problematiek.”

Hoe wordt er ‘geacteerd’ door Zaanstad?

  • Aan het begin van het vaarseizoen 2020 zijn er informatiebrieven verstuurd naar bewoners gelegen in de overlast gebieden
  • Tevens zijn er brieven verstuurd naar alle watersportzaken in de regio
  • Bij geconstateerde overtredingen zijn de jongeren aangesproken en bij de 1e overtreding een waarschuwing gegeven in plaats van een boete
  • Tevens zijn er brieven Haar het huisadres van de overtreders gestuurd waarbij nogmaals de overtredingen werden uiteengezet en wat de (financiele) consequenties zijn bij een volgende overtreding.
  • Zaanstad heeft contact gezocht met bureau Halt.

Hoeveel brieven er zijn gestuurd, hoeveel waarschuwingen zijn uitgedeeld en hoeveel boetes zijn gegeven staat niet in de brief van Zaanstad.

Vervolgens is er

“overleg geweest met ketenpartners (Politie, Staatsbosbeheer, gemeenten Uitgeest, Wormerland en Oostzaan en interne afdelingen) om de stand van zaken to bespreken en tot een gecombineerde controledagen te komen. Hiertoe is door Zaanstad een voorstel gedaan voor verschillende dagen en tijdstippen voor controles.”

Die controledagen komen dus nog.

Campagne

Ook is “met afdeling communicatie een campagne vormgegeven voor bewustwording van de jeugd met
een gespecialiseerde communicatie adviseur en het aanspreken van ouders/verzorgers”.

Zaanstad heeft een kleinere boot aangeschaft om ook op de moeilijk to bereiken locaties toezicht te houden.

In de komende periode zullen de volgende maatregelen worden genomen:

  • Preventief vaarregels aan schipper uitdelen.
  • Bootjes waarvan Zaanstad het idee heeft dat deze niet voldoen aan wet en regelgeving worden van een sticker voorzien waarop is vermeld waar de boot en schipper aan dienen to voldoen om met de desbetreffende boot te mogen varen.
  • Borden op diverse plekken in Zaanstad bijgeplaatst

Ook worden er gezamenlijke handhavingsdagen ingepland, zal de proef met bureau Halt beginnen en wordt er registratiesysteem voor recreatieboten ingevoerd.

De foto genomen in de Kerksloot in Krommenie.