De zeven dames hadden geduld. Maar op een gegeven moment was het op. Al drie kwartier wachtten ze op de Zaanboot die ze van de Haven naar Amsterdam terug zou brengen.
Ze hadden al gebeld. Maar zonder veel succes. De bankjes op de steiger om te wachten waren onbereikbaar omdat het hek van binnen was afgesloten.
En dan, na bijna een uur, komt een bootje aantuffen, “sorry, ik was een beetje later” verontschuldigt zich de kapitein. De dames hopen op gratis koffie. Wij vrezen van niet.
Vanaf volgend jaar wordt de boot opnieuw aanbesteed. Voor € 600.000 gemeenschapsgeld mag een reder een verbinding gaan onderhouden die gratis en beter door een commerciële touroperator kan worden geëxploiteerd.
De gemeente Zaanstad liet bij monde van deze of gene ambtenaar weten geen boodschap te hebben aan de onvolkomendheden van de Zaanboot.Mijn conclusie;de gemeente stelt wel bepaalde voorwaarden aan het vervoer,maar of die nageleefd worden is kennelijk niet interessant. conclusie.
Het kan een leuke verbinding zijn,maar zorg dan wel voor een beter product.
Ook het afgelopen weekend zoveel klachten gehad! Mensen kwamen voor Steets of the World expositie. Veel te kleine boot. De helft van de mensen blijf in Amsterdam op steiger 14 staan. Vrouw die moeilijk ter been was kon haar fiets niet meenemen. Onze groep voor de rondleiding had de Labora maar afgehuurd voor de zekerheid.
Ja,lieve Yvonneke het Zaanbootje is nu een gruwel. Op deze manier wel. Herrie,uitlaatstank,klauterverbinding wal/bootje,geen kaartjes,niet op tijd. Dat kan je toch niet aanbieden? Kennelijk wel.... Bemanning is wel aardig,maar met aardigheid alleen ben je er niet.
Herkenbaar! Op 9 april dacht ik leuk met de Zaanboot naar Amsterdam te varen. Voor de zekerheid nog even gebeld of hij wel kwam. Volgens degene die de telefoon beantwoordde vaarde het bootje net de sluis in. Vol spanning wachtten ik en twaalf andere potentiële passagiers totdat de sluis openging. Een paar jachten kwamen eruit gevaren, echter geen enkel bootje legde aan bij de kade van het Zaantheater. Een man werd ongeduldig en ging ook even bellen. Hij kreeg hetzelfde antwoord als ik, dat de Zaanboot nu ieder moment uit de sluis zou komen. Blijkbaar was het een onzichtbaar bootje, want er gebeurde niets. Uiteindelijk na lang wachten moesten we een bus pakken, want ook de treinen reden die zondag niet. Ik heb mijn beklag per sms en email gedaan en kreeg als antwoord dat de rederij contact zou opnemen. Nog steeds niets gehoord. Jammer van het subsidiegeld dat in het water is en wordt gesmeten. http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_0647.php
Beste Judit, mail dit soort verhalen vooral ook naar de gemeente. En dat vraag ik aan iedereen die zulke ervaringen heeft. Alleen zo wordt aard en omvang van het probleem goed duidelijk. En misschien dat dat helpt.
Absoluut Hans, echter de gemeente is ook niet bepaald communicatief heb ik ervaren, maar ik heb desalniettemin mijn ervaring doorgegeven.
Een topper! die zaanhopper ! althans het kleintje dan ;-)
maak daar een wat frequentere dienstregeling van in het seizoen, een paar bootjes erbij, En ik zoek ook nog een baan, wat wilt u nog meer...
Ja, triest. En dit gebeurt veel vaker. Volgens de gemeente valt het wel mee. En dus is de aanbesteding gestoeld op de huidige praktijk. Dat belooft wat!
Overigens is het niet zo dat een 'commerciële exploitant' dit gratis zou kunnen doen. Ook nu zijn de drie (!) verbindingen op Zaan en IJ in handen van commerciële partijen, en die krijgen daar een subsidiebedrag voor. In ruil zou je kogen verwachten dat de dienstverlening, overmacht daargelaten, vlekkeloos is. Maar vooralsnog vaart alleen de Zaanhopper trouw en altijd volgens dienstregeling.
Noordelijke van de Schans en zuidelijk van de Groote Sluis is het een janboel. En het lijkt er niet op dat daar verandering in zal komen.
Excuses, dames. We kunnen niet beter.
Zaanhopper vaart ook vaak niet volgens dienstregeling. Laatst 2x touristen geholpen. Boot was veel te laat.
Beste Meta,
in de sporadische gevallen dat de Zaanhopper te laat komt heeft dit een nautische oorzaak en zal dit jaar nooit mee dan 5 minuten geweest zijn. Het wijzigen van de vaartijden is echter slecht gecommuniceerd en geeft heel veel verwarring. Helaas heeft De Zaanhopper hier geen invloed meer op. m.vr.gr. Rob Vooren, Zaanhopper.
Wij bedoelen precies wat we schrijven: een commerciële partij kan het beter en gratis. Al die tourbussen worden toch ook niet gesubsieerd? En die rivier-cruises? Laat Zaanstad zich verre houden van een nutteloze OV-verbinding die alleen maar irritatie bij gebruikers oplevert.
Ik deel de frustratie, maar niet de analyse. Dit ligt iets te genuanceerd voor een polemiek in korte stukjes onder een artikel. Laten we er eens rustig voor gaan zitten!