De ‘Gratias’ was het laatst overgebleven woonschip van het rijtje schepen dat langs de William Pontbrug bij het Zaaneiland lag. De boot was te koop maar voor het zover kon komen, zonk het.
Wat de oorzaak van de ondergang is, moet nog worden onderzocht. Dat wordt waarschijnlijk pas duidelijk nadat de boot geborgen is.
Zowel de havenmeester, de eigenaar en instanties zoals Havendienst zijn op de hoogte gebracht van het incident.
De woonschepen moeten plaats maken voor de boten die nu langs het voormalige terrein van Bentvelzen en Jacobs liggen. De hele voormalige Dukra-jachthaven wordt nieuw ontwikkeld.
Update: Ongeluksschip Gratias wordt geborgen
Door Piet Bakker, bronnen: Frank van Soelen (foto) en havenmeester Dukra.
Je zou denken dat deze boot zo snel mogelijk gelicht wordt.
Ondanks een aangelegde kering stroomt er nu diesel de Zaan in.
Typisch geval van geluk bij een ongeluk.
Je voelt aan dat dit ergens niet klopt. Ik schat in dat de eigenaar mogelijk erg blij is hoewel die dat nooit zal toegeven.
wat een achterdocht ,een (boot) schip kan altijd zinken ook al is deze goed gekeurd ,een boot bestaat (zeker de oudere boten uit " heel veel nagels " (bouten die de platen staal met elkaar verbinden ) deze hebben wel eens de neiging te gaan lekken .en dat kan leiden tot het zinken .sterkte voor de booteigenaren
De verzekering zal niet uitbetalen als die boot niet in orde was hoor.
( als de boot wel in orde was , was die niet gezonken, conclusie: de verzekering incasseert alleen maar. uitbetalen moeten ze bijna nooit...)
beetje ernstig kort door de bocht. Er kunnen externe omstandigheden zijn,waardoor een schip kan zinken, bv dat er gekeken wordt naar effecten van waterstanden op het ecosysteem tijdens vorst en een stalen schip.
Boot zinkt voor de verkoop of zinkt de boot voor de verzekering, omdat het niet wordt verkocht?