Afgelopen zomer zette ons eigenste ombudsjournalist zijn tanden in De Zetter. De bewoners van het complex in Wormerveer hadden het afgelopen zomer zwaar door een defecte lift. Dankzij onze bemoeienis leek dat probleem te zijn opgelost, maar er speelde meer.
Vorige week kwam een BOOS-uitzending met Tim – ik kan niet tegen onrecht – Hofman online. Hij bracht een bezoek aan het appartementencomplex waar huurder Priscilla al vijf jaar met ernstige lekkage kampt. Hoewel de uitzending resulteerde in huurcompensatie en een schadevergoeding, blijkt het probleem daarmee voor veel bewoners niet opgelost. Na de uitzending tikken we door:
De uitzending bracht een patroon aan het licht: verhuurders en Verenigingen van Eigenaren (VVE) schuiven verantwoordelijkheden af, waardoor bewoners zich in de steek gelaten voelen.
BOOS lost ‘t op
In de uitzending van BOOS stond de situatie van Priscilla centraal. Al sinds haar intrek in 2019 kampt zij met lekkage die maar niet wordt verholpen. Huurbaas, vastgoedgigant Heimstaden, legde de schuld voornamelijk bij de VVE, terwijl Priscilla maandelijks netjes haar huur met servicekosten betaalde. De situatie had niet alleen materiële schade tot gevolg, maar verergerde ook haar astmaklachten.
Presentator Tim Hofman confronteerde Heimstaden. Uiteindelijk zegde het bedrijf – bij monde van hoofd marketing en communicatie Edward Touw – drie maanden huurcompensatie en een schadevergoeding toe. Touw probeerde dat eerst weg te zetten als ‘coulance’-regeling, maar dat werd na druk van Hofman toch gewoon een kwestie van recht (dikke nagelgelakte duim daarvoor).
En ze leefden nog lang en gelukkig?
Was het maar zo’n feest. Bewoners klagen bij De Orkaan na de uitzending nog steeds over structurele problemen zoals betonrot, lekkages en wateroverlast op het parkeerdek. ‘We storten in,’ vat een van hen de situatie samen.
Of het echt zo’n drama is weten we nu nog niet, maar we gaan er komende week -met helm en kaplaarzen- weer op bezoek.
Door: Merel Kan, met informatie uit het Orkaan-archief en de uitzending van BOOS. De foto is door Michel Schermer vanavond geschoten.
Ik woon in de Zetter.
Inmiddels ben ik al sinds juli 2022 bezig om een lekkage en een niet werkende ventilatie opgelost te krijgen. Bij elk telefonisch contact, ik bel ze regelmatig, vermeld mijn verhuurder Heimstaden dat de VVE niet meewerkt. Als ik vraag om contactgegeven van de VVE om het zelf op te lossen, mogen/willen ze deze niet geven. Vorig jaar oktober (2023) werd het intercomsysteem in het hele complex vervangen, de uitvoerder had op de met hem afgesproken dag de intercom niet bij zich. Volgens Heimstaden is dit al meerdere keren bij de VVE aangekaart, maar een werkende intercom heb ik al 14 maanden niet meer. Helaas lijkt het daardoor af en toe of ik niet thuis ben.
Sinds de uitzending van BOOS waarin Heimstaden ter verantwoording werd geroepen, wordt er ogenschijnlijk eindelijk iets ondernomen.
Vandaag belde Heimstaden dat ze volgende week langs komen om naar mijn lekkage te kijken. Ik heb daarbij moeten benadrukken dat ze mij op mijn mobiel moeten bellen als ze voor de deur staan, omdat mijn intercom het sinds de "upgrade" niet meer doet....
huurders waarom niet verenigd naar een jurist?
huurverlaging, of tijdelijk niet betalen.
misschien is het een idee dat er ook uitleg wordt gegeven door de vve van het complex waardoor en waarom alles zo lang duurt?
het is namelijk wel erg makkelijk om alles op de vve af te schuiven.