De Bloemwijkertunnel in Koog aan de Zaan is een belangrijke verbinding tussen Westerkoog en Oud-Koog. De tunnel wordt al langer als onveilig ervaren, en omwonenden roepen om actie en handhaving.
Veel fietsers en scooterbestuurders die de tunnel gebruiken, zijn bekend met de gevaarlijke bochten en hoeken waar tegenliggers plots verschijnen. Om botsingen te voorkomen, wordt er druk gebruikgemaakt van fietsbellen, de mond en toeters.
Onduidelijk
Toezichthouders of handhaving is zelden te zien en wat mag of wat niet mag is niet geheel duidelijk.
De verkeersregels rond de tunnel zorgen voor verwarring. Aan de kant van Oud-Koog staat een bord dat aangeeft dat fietsen is toegestaan, maar snorfietsen niet. Desondanks gebruiken veel snor- en bromfietsers de tunnel toch. Aan de kant van Westerkoog ontbreekt zo’n bord.
Gedoogd
In reactie op ons artikel over de onrust rond de verkeerssituatie bevestigt Zaanstad dat de tunnel tussen de twee delen van Koog aan de Zaan oorspronkelijk is ontworpen voor voetgangers. Fietsen worden gedoogd. De gemeente heeft aangekondigd dat er op korte termijn borden aan beide kanten van de tunnel zullen worden geplaatst om de regels duidelijker te maken voor gebruikers.
Hoewel er al langer de wens is om de tunnel te verbeteren voor fietsers, is het benodigde budget van € 20 miljoen, dat in een eerder mobiliteitsplan was geraamd, niet beschikbaar. De ambitie voor een betere fietstunnel blijft bestaan, maar de uitvoering wordt doorgeschoven naar 2025. Dan zou er geld komen vanuit het actieplan fiets.
Nog even volhouden, doorbijten, roepen, afstappen, op de rem, bellen en toeteren dus.
Door Merel Kan, info uit Orkaan-archief en van gemeente Zaanstad. Foto: Jan Schoen.
ben blij dat de Orkaan hier aandacht aan besteed maar vind het uiterst vervelend dat een van mijn kinderen laatst van een agent een boete heeft gehad met de brommer omdat hij door de tunnel reed. vooral het feit dat de agent een foto maakte van mijn zoon aan de kant van de provinciale weg onder het bord dat het een voetgangers gebied terwijl hij van de andere kant kwam zonder bord steekt. Tevens is het een gebruikelijke route voor bijna iedereen vanuit Westerkoog of Westerwatering. Sinds 1991 dat ik hier kwam wonen heb ik zeer regelmatig gebruik gemaakt en gebruik ik nog steeds de tunnel met de fiets of de brommer. wat mij daar opvalt is dat de hellingen eigenlijk alleen gebruikt worden door fietsers en brommers. Heel af en toe en dan bedoel ik echt sporadisch heb ik een keer een kinderwagen gezien en nog minder vaak een rolstoel.
Het zou de gemeente zieren als ze gaan posten om te zien wat de verkeersbewegingen zijn en met wat voor voertuigen zodat duidelijk is wat voor belangrijke verbinding dit is voor voertuigen die er nu eigenlijk niet doorheen mogen. Dit zou dan hopelijk het besef bij de gemeente op doen komen dat brommers gebruik van deze tunnel zouden moeten kunnen maken.
Ondertunnelen van de trein. Enige en juiste oplossing. Ook voor de Guisweg. Gemeente Zaanstad bepaalt zijn eigen regels en neemt geen of onjuiste beslissingen.
inderdaad een gevaarlijk tunneltje..en dat er (,snel)wat moet gebeuren is duidelijk.Ook de oversteek aan de kant van de provinciale weg is gevaarlijk.
Maar men houdt vaak ook geen rekening met elkaar en wil zo snel mogelijk er door heen. Dus voor nu voorlopig toch proberen rekening te houden met elkaar. Een beetje rustiger aan.
Gewoon afstappen en lopen met je fiets /e bike of snorfiets dat scheelt al een heleboel. Scooters /brommers verbieden.Of als je er toch doorheen wilt rustiger rijden en een belletje /toeter bij de bocht
goedendag Anne, beroep aantekenen tegen deze bekeuring. Die ga je 100% zeker winnen. De wegenverkeerswet is hierin duidelijk. Iets is pas verboden als dat word aangegeven met borden of symbolen op het wegdek. Zijn die er niet, vanaf de kant die je gebruikt, dan is daar geen regel geldig. Zo simpel is dat. Maak er wel een foto van, wel zo handig. Wat er aan de andere kant staat is niet van belang.
Boete was trouwens € 129. Veel geld voor iets waarvan je niet verwacht dat het niet mag!
Haakse bochten zijn een drama, zelfs de ambulance had problemen om bij de slachtoffers te komen, precies in de bocht gecrasht, fietser, die naar beneden reed ( kant van Westerkoog) en een brommer die naar boven reed en de bocht niet goed nam. Waarschijnlijk moeten meer ongelukken gebeuren voordat Gemeente Zaanstad de ernst hiervan inziet.
Nou geheel zonder gevaar is hij niet, in 2017 een fietsongeval gehad in de tunnel met gebroken en schouder uit kom (nog altijd last van) als gevolg, maar kan ook deels aan mezelf hebben gelegen ;) Ik zeg paar spiegels ophangen en rekening met elkaar houden en verder niets aan doen.
€ 20 miljoen is dat een schrijffout of een nieuwe tunnel ?
Ik maak al meer dan 35 jaar gebruik van het tunneltje en heb er nog nooit problemen gehad.
Zoals de meeste reageerders ook al zeggen moet je een beetje opletten, een beetje geluid maken en rustig fietsen dan is er niets aan de hand.
En inderdaad, een paar spiegels ophangen is geen slecht idee maar maak die wel vandalismeproof.
Als ik het goed het was het "voetpad" in het tunneltje er vroeger niet dat is later aangebracht.
Ik zie trouwens wel regelmatig fietsers die vanuit de Leliestraat richting het tunneltje fietsen bij de Anemoonstraat oversteken en dan tegen het verkeer of via het trottoir naar de verkeerslichten fietsen terwijl er aan de noordkant van de kruising Leliestraat / Provinciale Weg ook een oversteekplaats is.
Vooral het tegen het verkeer in fietsen over het fietspad is wel gevaarlijk omdat het vrij smal is.
Daar mag het gezag van mij wel tegen optreden maar zoals gezegd in het tunneltje gaat het meestal wel goed.
Vandaag nog snelheidsdrempels aanleggen om de snelheid van fietsers en anderen fors te beperken. Amsterdam heeft hierin al veel ervaring.
Snelheidsdrempels? héél "fijn"voor rolstoelers, zoals ik-maarnieheus- Als je er al overheen komt,is zo'n klap in je rug echt niet fijn...
Het is door de bochten en hellingen een hele dociale tunnel door vrijwel alle gebruikers. Er wordt gebeld, getoeterd, een hoi, een bedankje en de meeste gebruikers kunnen het geduld en voorzichtigheid opbrengen naar de andere gebruikers. Dat is mijn ervaring. lijkt bijna beetje op het kruispunt achter Centraal Station en de IJponten. Gaat eigenlijk altijd goed. Zelfs soms tijd voor een korte flirt.
Ik zeg: niks aan doen aan de huidige situatie, aan de tunnel dat mensen weer mens zijn in postieve zin.
Gebruikers applaus voor jezelf!!
Je zou hem nooit zo opnieuw aanleggen, maar het gaat. Een paar bolle spiegels zouden wel helpen.
Waarom zouden omwonenden roepen om actie en handhaving!? Fietsen die de hele dag heen en weer door de tunnel? Misschien is het weer een enkeling(en) die graag ophef maakt.
Ik maak al jaren gebruik van deze “fiets” tunnel. Buiten de spits is deze tunnel best rustig en de meeste gebruikers doen voorzichtig aan en bellen bij de bochten. Ik snap niet dat dit hierover een derde of zelfs vierde artikel wordt geschreven. Het voelt een beetje als problemen zoeken waar ze niet zijn.
Wat wel beter kan, dat lees ik dan weer niet, is het wegdek. Vorig jaar gerepareerd, maar halfbakken, dus nu alweer stuk.
Inderdaad, een paar spiegels en voorzichtig zijn. Voor onverbeterlijken een camera.
Wel vandaalbestendig. Ook goed voor de sociale veiligheid.
Precies! Fiets hier vaak en heb nog nooit een gevaarlijk moment meegemaakt.. Het is zó smal dat er weinig fout kan gaan. Lekker helemaal niets aan veranderen!
27 jaar geleden fietste we al door dat tunneltje met de cita's en puch brommers en scooters erbij. Mensen moeten gewoon opletten, er is niks mis met het tunneltje.
Zonde van dat geld, natuurlijk is het nu niet zaligmakend maar voor dat geld krijg je alleen lapmiddelen. Als je het op wilt lossen is er een geheel nieuwe tunnel nodig zeker met het relatief drukkere fietsverkeer.
Gelukkig maar 20 miljoen.
2 spiegels en probleem opgelost.
de trein ondergronds laten verdwijnen tot na de kruising Provincialeweg Guisweg kan natuurlijk ook! Mooie groenstrook aanleggen erbovenop drie vliegen in een klap
Er was tot nu toe nooit een probleem met dit tunneltje. Iedereen belt, tuttert of roept voordat hij de bocht neemt. Niemand gaat er blind en te snel de bocht om.
Nou, niemand zou ik niet willen zeggen maar met een beetje opletten en wat rekening houden met elkaar is het te doen hoor.
mi
mensen moeten niet zo zeuren. prima tunnel. ga anders lopen met je fiets aan de hand. maak je druk om belangrijke dingen
Exact.
Hoezo fietsen gedoogd?
Voor voetgangers zijn er trappen. Het is de ruim 30 jaar dat ik in Zaanstad nooit anders geweest dat de hellingen met de 180 graden draai erin te smal zijn en met wat kunst en vliegwerk genomen moeten worden. Al die tijd gaat een oversteek vergezeld van een kakafonie aan toeters en bellen.
Gevaarlijk? Net zo gevaarlijk als de berijders van de fiets, brommer en snorfiets het maken, met het hard aanrijden van keerpunten en het niet even ruimte maken aan de tegenligger om de draai te kunnen maken.
Maar gedogen? De tunnel ligt er voor een doel en wordt daar ook voor gebruikt. Daar hoef je ook geen borden voor neer te zetten, sterker nog, haal dat bord aan de oostkant maar weg, dan is er ook geen verwarring meer.
Goed plan, een beetje uitkijken dan is er niets aan de hand. Een spiegel zou inderdaad wel handig zijn zo lang er geen graffiti op komt.