De Bloemwijkertunnel in Koog aan de Zaan is een belangrijke verbinding tussen Westerkoog en Oud-Koog. De tunnel wordt al langer als onveilig ervaren, en omwonenden roepen om actie en handhaving.
Veel fietsers en scooterbestuurders die de tunnel gebruiken, zijn bekend met de gevaarlijke bochten en hoeken waar tegenliggers plots verschijnen. Om botsingen te voorkomen, wordt er druk gebruikgemaakt van fietsbellen, de mond en toeters.
Onduidelijk
Toezichthouders of handhaving is zelden te zien en wat mag of wat niet mag is niet geheel duidelijk.
De verkeersregels rond de tunnel zorgen voor verwarring. Aan de kant van Oud-Koog staat een bord dat aangeeft dat fietsen is toegestaan, maar snorfietsen niet. Desondanks gebruiken veel snor- en bromfietsers de tunnel toch. Aan de kant van Westerkoog ontbreekt zo’n bord.
Gedoogd
In reactie op ons artikel over de onrust rond de verkeerssituatie bevestigt Zaanstad dat de tunnel tussen de twee delen van Koog aan de Zaan oorspronkelijk is ontworpen voor voetgangers. Fietsen worden gedoogd. De gemeente heeft aangekondigd dat er op korte termijn borden aan beide kanten van de tunnel zullen worden geplaatst om de regels duidelijker te maken voor gebruikers.
Hoewel er al langer de wens is om de tunnel te verbeteren voor fietsers, is het benodigde budget van € 20 miljoen, dat in een eerder mobiliteitsplan was geraamd, niet beschikbaar. De ambitie voor een betere fietstunnel blijft bestaan, maar de uitvoering wordt doorgeschoven naar 2025. Dan zou er geld komen vanuit het actieplan fiets.
Nog even volhouden, doorbijten, roepen, afstappen, op de rem, bellen en toeteren dus.
Door Merel Kan, info uit Orkaan-archief en van gemeente Zaanstad. Foto: Jan Schoen.
Je zou hem nooit zo opnieuw aanleggen, maar het gaat. Een paar bolle spiegels zouden wel helpen.
Waarom zouden omwonenden roepen om actie en handhaving!? Fietsen die de hele dag heen en weer door de tunnel? Misschien is het weer een enkeling(en) die graag ophef maakt.
Ik maak al jaren gebruik van deze “fiets” tunnel. Buiten de spits is deze tunnel best rustig en de meeste gebruikers doen voorzichtig aan en bellen bij de bochten. Ik snap niet dat dit hierover een derde of zelfs vierde artikel wordt geschreven. Het voelt een beetje als problemen zoeken waar ze niet zijn.
Wat wel beter kan, dat lees ik dan weer niet, is het wegdek. Vorig jaar gerepareerd, maar halfbakken, dus nu alweer stuk.
Inderdaad, een paar spiegels en voorzichtig zijn. Voor onverbeterlijken een camera.
Wel vandaalbestendig. Ook goed voor de sociale veiligheid.
Zonde van dat geld, natuurlijk is het nu niet zaligmakend maar voor dat geld krijg je alleen lapmiddelen. Als je het op wilt lossen is er een geheel nieuwe tunnel nodig zeker met het relatief drukkere fietsverkeer.
Gelukkig maar 20 miljoen.
2 spiegels en probleem opgelost.
de trein ondergronds laten verdwijnen tot na de kruising Provincialeweg Guisweg kan natuurlijk ook! Mooie groenstrook aanleggen erbovenop drie vliegen in een klap
Er was tot nu toe nooit een probleem met dit tunneltje. Iedereen belt, tuttert of roept voordat hij de bocht neemt. Niemand gaat er blind en te snel de bocht om.
Nou, niemand zou ik niet willen zeggen maar met een beetje opletten en wat rekening houden met elkaar is het te doen hoor.
Exact.
Hoezo fietsen gedoogd?
Voor voetgangers zijn er trappen. Het is de ruim 30 jaar dat ik in Zaanstad nooit anders geweest dat de hellingen met de 180 graden draai erin te smal zijn en met wat kunst en vliegwerk genomen moeten worden. Al die tijd gaat een oversteek vergezeld van een kakafonie aan toeters en bellen.
Gevaarlijk? Net zo gevaarlijk als de berijders van de fiets, brommer en snorfiets het maken, met het hard aanrijden van keerpunten en het niet even ruimte maken aan de tegenligger om de draai te kunnen maken.
Maar gedogen? De tunnel ligt er voor een doel en wordt daar ook voor gebruikt. Daar hoef je ook geen borden voor neer te zetten, sterker nog, haal dat bord aan de oostkant maar weg, dan is er ook geen verwarring meer.