De Bloemwijkertunnel in Koog aan de Zaan is een belangrijke verbinding tussen Westerkoog en Oud-Koog. De tunnel wordt al langer als onveilig ervaren, en omwonenden roepen om actie en handhaving.

Veel fietsers en scooterbestuurders die de tunnel gebruiken, zijn bekend met de gevaarlijke bochten en hoeken waar tegenliggers plots verschijnen. Om botsingen te voorkomen, wordt er druk gebruikgemaakt van fietsbellen, de mond en toeters. 

Onduidelijk

Toezichthouders of handhaving is zelden te zien en wat mag of wat niet mag is niet geheel duidelijk. 

De verkeersregels rond de tunnel zorgen voor verwarring. Aan de kant van Oud-Koog staat een bord dat aangeeft dat fietsen is toegestaan, maar snorfietsen niet. Desondanks gebruiken veel snor- en bromfietsers de tunnel toch. Aan de kant van Westerkoog ontbreekt zo’n bord. 

Gedoogd

In reactie op ons artikel over de onrust rond de verkeerssituatie bevestigt Zaanstad dat de tunnel tussen de twee delen van Koog aan de Zaan oorspronkelijk is ontworpen voor voetgangers. Fietsen worden gedoogd. De gemeente heeft aangekondigd dat er op korte termijn borden aan beide kanten van de tunnel zullen worden geplaatst om de regels duidelijker te maken voor gebruikers.

Hoewel er al langer de wens is om de tunnel te verbeteren voor fietsers, is het benodigde budget van € 20 miljoen, dat in een eerder mobiliteitsplan was geraamd, niet beschikbaar. De ambitie voor een betere fietstunnel blijft bestaan, maar de uitvoering wordt doorgeschoven naar 2025. Dan zou er geld komen vanuit het actieplan fiets.

Nog even volhouden, doorbijten, roepen, afstappen, op de rem, bellen en toeteren dus. 

Door Merel Kan, info uit Orkaan-archief en van gemeente Zaanstad. Foto: Jan Schoen.