“In de afgelopen jaren leidde circa 30 procent van de ontvangen bezwaren tegen de vastgestelde WOZ-waarde, tot een verlaging.”
Het citaat is bijvangst uit een serie vragen die Juliëtte Rot stelde over succesvolle bezwaren die een inwoner bij de rechtbank tegen de vastgestelde WOZ-waarde had gemaakt. Bijvangst maar wel een nieuwtje en iets om in de oren te knopen bij de volgende aanslag.
Aantallen en details willen burgemeester Hamming en wethouder Stephanie Onclin niet geven: “De uitspraken op de bezwaren vallen onder de wettelijke geheimhoudingsplicht.” Dat is natuurlijk onzin, als hij het percentage kan geven, is het aantal natuurlijk ook openbaar (niks ‘geheimhoudingsplicht’). Bovendien vraagt Rot naar de ‘vonnissen’ en dat zijn – geanonimiseerde – uitspraken.
Hamming en Onclin zijn sowieso kribbig bij de beantwoording. De WOZ-zaak speelt ook een rol in de ruzie tussen Rot en Zaanstad over een onderzoek dat Hamming naar Rot wil laten uitvoeren waarbij klachten over haar integriteit een rol zouden spelen. Zaanstad wil eigenlijk niks zeggen (‘geen oordeel’) en stelt ook dat de uitspraak geen precedentwerking heeft (ook dat is nog maar de vraag, iedereen kan met verwijzing naar deze zaak een nieuwe zaak aanspannen en dan kan het zeker precedentwerking hebben).
De vragen met het antwoord zijn hier te vinden. Wie op die link klikt, komt in het Raadsinformatiesysteem. Tot niet zo lang geleden waren documenten te downloaden vanaf deze site. Om onnaspeurlijke redenen kunnen wij deze optie niet meer vinden. Dat maakt ons werk (en dat van burgers die geïnteresseerd zijn er niet beter op).
Door Piet Bakker. Bron: vragen DZ en antwoord Hamming en Onclin. Afbeelding: De Orkaan
Misschien is het goed om nog even stil te staan bij dat percentage van 30%. Als een gemeente elk jaar opnieuw dergelijke percentages naar beneden moet corrigeren, dan klopt er kennelijk weinig van de werkwijze en lijkt er weinig animo te zijn om dat te verbeteren.
Een pietsie offtopic misschien:
dat de wet voorschrijft dat gemeentes GEMIDDELD de stijging onder een voorgeschreven percentage moeten houden, is een bijna onvoorstelbare stommiteit. Het staat nu elke gemeente vrij om boven dat percentage te gaan zitten, want het gaat om het gemiddelde van alle gemeenten.
Het heeft vorig jaar de gemeente 1 jaar + 6 weken geduurd (de wettelijke maximale termijn) om op ons bezwaar te reageren! Dit jaar WEER niet te bereiken de afdeling en waarschijnlijk weer wachten tot volgend jaar.
wij hebben een schuur gedeelte laten taxeren door een erkend taxatie bureau voor eventueel vervreemding voor mantelzorwoning.
de gemeente wist niks van deze taxatie maar wel dat het eigendom was van de dochter
dat was pas mei 2023.
gemeente peildatum 1 Jan, 2023.
ozw. 190.000 euro door gemeente
taxatie rapport 60.000 euro incl. 15 are grond
.gemeente wil niet reageren en zeggen dat ze hier niet aan meewerken.
De appels en peren vliegen weer in de rondte....
Toch maar weer een klein lesje OZB en uitkering Gemeentefonds. Een gemeente mag maximaal een bepaald percentage van die uitkering aan OZB heffen. Logisch is dan dat een duur huis meer moet betalen dan een goedkoop. Zolang het huis van buurman in jouw beleving twee maal zo duur is als het mijne wordt er niet moeilijk gedaan als de OZB waarden als 2 staat tot 1.
Het piepen over de OZB waarde begon toen de Raad van Oostzaan de taxatiewaarden eind jaren zeventig sterk verlaagde. Dat ging goed tot 1986 want in dat jaar ging de Waarderingskamer er zich mee bemoeien. Een lage OZB waarde gaf een lager huurwaardeforfait, lagere successie, lagere waterschapslasten en nog veel meer ongewenste financiele gevolgen voor schatkisten van de Overheid. Want het voorbeeld van Oostzaan vond elders in den lande grote navolging. Zonder er zelf slechter van te worden creëerden de gemeenten een leuk financieel voordeeltje voor eigen woning bezitters in hun gemeente.
Anno 2024 vindt iedereen dat een OZB waarde niet deugt. Is ze te laag mekkert de Overheid, is ze te hoog mekkert de eigenaar.Vaak terecht. Niet dat het veel uitmaakt voor de gemeentelijke heffing. Krijg je gelijk dan bespaar je (en je erfgenomen als de gewonnen vreugdedans voor het hart teveel blijkt….) wellicht een paar tientjes.
Je bespaart ongeveer € 80 per jaar als je de OZB-waarde met 70k weet te verlagen. Aan betaalde OZB dus. Nu haalt de gemeente die € 80 in de jaren daarop wel weer binnen door het bedrag per €1000 te verhogen. Zolang men het percentage uit de eerste alinea maar niet overstijgt.
Vervelend is dat de kosten van de rechtsprocedure door de gemeente wordt gedragen. De gemeente krijgt een paar tientjes minder maar betaalt honderden euro’ s extra als het om jouw woning gaat. Het verschil wordt het jaar erop betaald door alle belastingplichtigen in de gemeente in de vorm van hogere OZB als de percentuele grens niet is overschreden.
Bezwaar maken voor een paar tientjes OZB verlaging? Is dus niet echt sociaal. Voor mensen die het niet kunnen betalen zijn er tal van regelingen. En in mijn voorbeeld van € 80 euro moet je zeker bezwaar maken. Maar laat dat tientje lopen, aub.
Misschien is deze reactie voor mijn vaste volgers verrassend. Ik sta bepaald niet bekend als overheidsvriendelijk. Daar hebben de diverse overheden het ook wel naar gemaakt. Probeer over twee jaar eens een kundig gemeentebestuur te kiezen. Dat levert in de praktijk meer op dan een simpel bezwaarschriftje nu…..
Als uw WOZ waarde met 245% stijgt terwijl je huis alleen maar slechter wordt dan moeten we dat dus maar slikken? En volgend jaar weer meer enz enz.?
Niemand heeft iets te slikken als hem dat onrechtvaardig lijkt. Bezwaar kan te allen tijde worden aangetekend. Uiteindelijk beslist de rechter of de stijging correct is. 245% in één jaar lijkt mij inderdaad wel een hertaxatie waard.....
Dat 30% van de bezwaren wordt toegewezen zegt niets over of het wel of niet zin heeft om bezwaar te maken.
Je gaat pas bezwaar maken wanneer je weet dat dat zin heeft (dus wanneer je weet dat de WOZ-waarde lager zou moeten zijn. In 70% had het dus geen zin en is er dus een ambtenaar onnodig bezig geweest, die in die tijd bv. geen vergunningaanvraagen heeft kunnen beoordelen.
Hoeveel van de niet toegekende bezwaren komen van die bezwaarbureatjes die gemeentes en andere instanties overspoelen met onzinbezwaren, enkel om de processen vast te laten lopen zodat bij het niet op tijd behandelen van een bezwaar een dwangsom geëist kan worden?
Hier lopen zaken door elkaar. Als wij 30% kans hadden om een prijs te winnen bij de Staatsloterij, gingen we meteen meedoen. Een grote kans dus. Als er - zoals je stelt - veel onzinbezwaren tussen zitten, is die kans voor echte bezwaren nog veel groter.
Of je kans maakt, kan je zelf min of meer bepalen door op het WOZ waardeloket. Daar kan je niet alleen je eigen WOZ over de afgelopen jaren zien maar ook die van de buren.
Bezwaarbureautjes inschakelen is inderdaad vaak onnodig, bezwaar maken is zeer eenvoudig zelf te doen.
Dat bureaus dat doen voor een dwangsom is niet het geval, ze doen dat vanwege de vergoeding die ze van de gemeente kunnen krijgen. Vroeger met WOB-aanvragen (Wet Openbaarheid Bestuur) gebeurde dat wel, daar stond een dwangsom in die wet. Die wet bestaat inmiddels niet meer. Wie na een niet tijdig afgerond WOZ-bezwaar een dwangsom wil, moet via een aparte procedure de gemeente in gebreke stellen.