In juni vorig jaar werd bekend dat Vervoerregio Amsterdam voor EBS koos om de komende jaren exclusief het openbaar vervoer in Zaanstreek Waterland te verzorgen. ‘Zittende partij’ Connexxion moet de halte verlaten.
De Israëlische busmaatschappij EBS rijdt vanaf december (geheel elektrisch) door de Zaan en er zal een en ander veranderen. Wij ontvingen ook berichten van chauffeurs die zich ongerust maken over een aantal punten zoals het schrappen van de snelle busverbinding tussen Wormerveer en Zaandam, het vervallen van haltes Station Zaanse Schans, Verzetstraat en Station Bloemwijk/Leliestraat en het inkorten van lijn 394 die niet meer naar Amsterdam CS rijdt.
Eerst zetten we de grootste veranderingen op een rij:
Lijn 59 Zaandam Station- Beverwijk station: Dit lijnnummer verdwijnt. Dat wordt lijn 65.
Lijn 65 Zaandam de Vlinder- Beverwijk Station: Deze lijn gaat van Zaandam de Vlinder via Vermiljoenweg-ZMC-Van Goghweg-Provincialeweg naar Station Zaandam. De route tussen Zaandam Station en Beverwijk station blijft zoals lijn 59 reed.
Lijn 67 Zaandam station- Purmerend Tramplein: De route t/m Wormer blijft hetzelfde. De lijn rijdt via Jisp en Neck door naar Purmerend Tramplein. Deze lijn wordt alleen maar met een midibus gereden. (Max 20 personen)
Lijn 69 Zaandam Station- Krommenie-Assendelft Station: De route start op Zaandam Station. De route gaat via Centrum-ZMC-Kalf-Zaanse schans-Guisweg-Provincialeweg. Vanaf de halte Witte Veerstraat rijdt lijn 69 de gebruikelijke route naar Krommenie-Assendelft Station.
Lijn 111 Zaandam Station-Marken: Het eerste gedeelte van deze route (tot Station Noord) is gelijk aan de verdwenen lijn 392. Vanaf Station Noord gaat de route via Broek in Waterland en Monnickendam naar Marken.
Lijn 211 (spitslijn) Zaandam de Vlinder- Amsterdam station Noord: Vervangt lijn 292 volgens dezelfde route.
Lijn 392 Zaandam Station- Amsterdam Station Noord: Lijnnummer verdwijnt. Route wordt overgenomen door lijn 111
Lijn 394 Zaandam Station- Amsterdam Station Noorderpark: Route wordt ingekort. Deze lijn rijdt niet meer naar Amsterdam Centraal
Lijn 800 (toeristenlijn) Amsterdam Centraal-Zaanse Schans- Edam/Volendam-Amsterdam Centraal: Route gaat in het laagseizoen maar één richting op (Zoals hierboven staat). In het hoogseizoen rijdt deze lijn twee richtingen op.
Deze routes blijven ongewijzigd:
- Lijn 63 Zaandam station – Assendelft Festina Lente
- Lijn 64 Zaandam Kogerveld-Zaandijk Rooswijk
- Lijn 68 Krommenie-Assendelft station- Assendelft Noorderveenweg
- Lijn 391 Zaanse Schans- Amsterdam Centraal
- Lijn 395 ZMC- Amsterdam Sloterdijk
Niet gerust
Over een aantal wijzigingen maken chauffeurs zich ongerust.
Het schrappen van de snelle busverbinding tussen Wormerveer en Zaandam station kan pijn gaan doen. Lijn 69, de drukst bezette lijn van de Zaanstreek, gaat behoorlijk omrijden. Reizigers doen er ruim een kwartier langer over. Daarbij kosten extra kilometers ook extra geld. De reis wordt duurder en langer. De busreiziger lijkt op deze manier de trein ingejaagd te worden. De Vervoerregio zou geen buslijn meer willen faciliteren die gelijk is aan een treintraject.
De haltes Station Zaanse Schans, Verzetstraat en Station Bloemwijk/Leliestraat vervallen. Daar komt geen bus meer. Mochten de reizigers uit Krommenie, Wormerveer en Zaandijk besluiten te blijven zitten in de bus tot Zaandam Station dan zou het erg vol kunnen worden als de bus ook nog de wijken Kalf, Kogerveld, de Rosmolenbuurt (ZMC) en het centrum aandoet. En wat te denken van het hoogseizoen als er ook nog hordes toeristen deze bus gaan gebruiken voor de Zaanse Schans?
Doorverwijzen naar lijn 67 wordt lastig, want daar gaan maar 20 mensen in. Deze lijn laat nu al bijna dagelijks mensen achter op de haltes, omdat ze er niet in passen.
De inkorting van lijn 394 zal ook zorgen voor meer drukte in lijn 391, vooral in de spits in Amsterdam Noord. De ervaring leert dat veel mensen niet op de Noord-Zuidlijn metro over willen stappen, maar gewoon met de bus naar het Centraal Station willen.
Dit is een nachtmerrie in Zaandam. Nieuwe vervoerder, nieuwe gebruiken!
Mensen zijn ontevreden en wanhopig over busroutes en vertragingen
Als er snel iets uitgevoerd moet worden, is het de moeite waard om er rekening mee te houden dat de bussen moeten rijden zoals aangegeven in de dienstregeling!
Sommigen eten, anderen hebben een vertraging van maximaal 40 minuten en weer anderen verdwijnen!
Het is waarschijnlijk belangrijk om dit op orde te krijgen en ervoor te zorgen dat de inwoners van Zaandam tevreden zijn
Hoe lang zal deze puinhoop duren?
ppff, m'n ex schoonmoeder woont op de Locomotief in Koog aan de Zaan, hoe moet ze straks dan naar ziekenhuis de Heel ? is een vrouw van 85 Jr . laat deze deze lijn met Rust, is een mooie verbinding en altijd passagiers
Bus 64 vanuit Rooswijk gaat ook via Westerkoog naar het ZMC.
Buslijn 68 hier in Saendelft is een aanfluiting van jewelste. Zie er bijna nooit iemand inzitten.
Dit doet me denken aan een aflevering van Pointer die onlangs op TV was. Door steeds meer uit te kleden gaan steeds minder mensen de bus nemen en krijg je een neerwaartse spiraal wat als resultaat heeft dat er nog meer lijnen opgedoekt worden https://pointer.kro-ncrv.nl/vervoersarmoede-minder-bussen-minder-kansen
Helemaal mee eens. Ooit kreeg het OV in de Zaanstreek een pluim: het was volgens de gebruikers het beste van heel Nederland. Lijn 69 is daarvan een van de drukste. Maar kennelijk wordt er toch niet genoeg aan verdiend: de route wordt langer door het omrijden, en daardoor duurder. Een van de beoogde doelen van de Vervoersregio is wellicht ook om minder mensen in het OV te krijgen, zodat er lijnen opgeheven kunnen worden. Scheelt allemaal geld. En de mensen die door gezondheid of ouderdom afhankelijk zijn van dat OV kunnen barsten.
waar kunnen we eigenlijk die mooie plattegrond vinden van ebs nu is hij wazig te zien
dat gaat leuk worden als je om half 8 moet beginnen in de zorg en je een kwartier langer moet rijzen en in het weekend is het nu al niet te doen .hoe krijg je mensen uit het openbaar vervoer.
Heel eerlijk, riekt dit naar "geld", dwz als reden om voor ebs te hebben gekozen. ebs heeft kennelijk een voordeliger voorstel gedaan en dit zijn de consequenties. En daar is de afhankelijke reiziger de dupe van. Vervolgens is er evaluatie; na een paar jaar verlangt men weer terug naar connexxion. Daar is het wachten op. Intussen fiets ik liever dan de bus te nemen.
Het is meer de opdrachtgever die dit bepaald. Niet de vervoerders. Als het Connexxion was gebleven hadden de routes ook zo geweest.
Hoop gepiep alvorens men eerst gekeken heeft wat het daadwerkelijke resultaat is!! ennuh mensen kunnen wel in een bus willen blijven zitten naar Amsterdam CS maar de eerste 8 maanden dan de nieuwe dienstregeling van december 2023 gaat er sowieso geen enkele bus naar Amsterdam CS dus dan kan iedereen wennen!! en daar is die metro ook voor, zodat de bussen het stuk Amsterdam niet in hoeven waar veel vertraging kan ontstaan!!
Maar laten we nou niet meteen gaan huilen en janken, voordat er eerst eens gekeken gaat worden naar het resultaat!! Ennuh het grootste struikelblok gaat het chauffeurs tekort worden de komende tijd (jaren), niet de routes
Benieuwd of ze ook een voordeel
jaarabonnement gaan aanbieden voor 65+ zoals Connexxion heeft , zal het wel navragen bij EBS en ook bij de gemeente.
EBS heeft altijd korting abonnementen. Voor 65 plussers bedraagt de korting dan 54%. Even googlen en u vindt de aanbiedingen op de site van EBS
wat wordt er met de nachtbus N94 gedaan?
Nachtnet blijft hetzelfde.
Eén van de mooie aspecten van bus 69 is nu juist dat het een goed alternatief is wanneer door wat voor reden dan ook treinen uitvallen. Dat gaat in de nieuwe situatie heel anders zijn. Bovendien: ik dacht dat bij het toekennen van de concessie met Zaanstad was afgesproken dat het lijnennet niet mocht worden uitgekleed. De inkt is nog niet droog of het gebeurt toch. Ben benieuwd naar de reactie van de gemeente.
Dw gemeente gaat sowieso niet over het OV.
Hopelijk komt er dan ook voor lijn 69 ook een halte op de Guisweg zelf anders is de afstand tussen de twee haltes wel erg groot en meer overstappen. Ook een tweede brug over de zaan in de route voor de dienstregeling lijkt mij ook een uitdaging.
De gemeente heeft in samenspraak met de vervoersregio Amsterdam zelf gekozen voor de plannen van EBS.
Juist het parallel rijden aan de trein voegt relatief weinig toe. Daarbij krijgt o.a. het Kalf en Zaanse Schans nu ook een verbinding met de kleinere treinstations aan de Zaanlijn.
Van afbraak is weinig sprake; veel lijnen krijgen weliswaar andere nummers maar blijven even vaak rijden. Zo rijdt lijn 111, die lijn 392 vervangt, straks overdag minimaal 4x per uur en dat is net zo vaak als de huidige 392!
Maar van Koog aan de Zaan of Zaandam kom je niet meer met de bus rechtstreeks naar een bestemming die middenin Krommenie of Wormerveer ligt. ( bus 69 leek zo'n goed storm sneeuw ijzel alternatief voor de fiets naar het werk)
En vanaf de andere kant naar een bestemming in Zaandam West ook niet meer.
Niet iedereen kan 20 of 30 minuten vanaf een treinstation naar een bestemming lopen.
Het zijn vaak juist de minder mobiele mensen die gebruik maken van het OV. Niet iedereen kan (nog) fietsen of heeft ( geld voor) een auto. Weer een trap na voor de kwetsbaren in de samenleving.
Het enige goede aan de vernieuwing lijkt mij het doortrekken van de 67 van Station Zaandam via Wormer en Jisp naar Purmerend (zoals het 15 jaar geleden was), maar dan zouden ze wel door moeten rijden tot later in de avond. Je kunt nu 's avonds niet terug vanuit Purmerend naar Wormer en Wormerveer.
Voor zover ik begrepen heb rijden alle lijnen minimaal 2x/uur, ook in de avond en zondag.
Dan heb je het toch niet goed begrepen Milco. De lijn 67 waar we het hier over hebben rijdt tot nog toe 1 maal per uur en halverwege de avond is het afgelopen, je kunt wel met de bus naar Zaandam of Purmerend, maar na bv theaterbezoek is er geen ov meer naar Wormer.
Lijn 67 gaat 2x per uur rijden. Maar ik weet niet tot hoe laat dat zal zijn.
dat klinkt inderdaad erg goed, maar ik zou liever zien dat de bus tot 's avonds laat een uurdienst zou rijden, dan dat de bus een half uur dienst rijdt tot halverwege de avond. Ik ben bij een vereniging in Purmerend die 's avonds een bijeenkomst heeft. Op de fiets heen in de lichte maanden is nog wel te doen, maar terug in het donker is geen pretje.
Dat 2x per uur klinkt goed Robby, ik heb die informatie nog niet kunnen vinden. Kun jij hier delen waar jij die informatie vandaan hebt?
van de locomotief 102
naar het ZMC wat zijn dan de mogelijkheden.?. nu eerst naar station en dan vanaf daar naar het
ZMC.
kan nog niet overzien wat er is aan
Maar vrij vervoer wordt niet aangeboden naar het Ziekenhuis?
Wat is "locomotief 102"? De buslijnen bij het ZMC zoals nu blijven ongewijzigd. Enig verschil is dat lijn 69 in een andere volgorde rijdt en via het Kalf richting Wormerveer/Assendelft rijdt. De lijnen 391 en 395 blijven gewoon bij het ziekenhuis stoppen zoals nu.
De Locomotief is een adres in Koog aan de Zaan, wijk Westerkoog, waar veel bejaarden wonen. Nooit van gehoord? Deze mevrouw is kennelijk op die bus aangewezen, die rechtstreeks van Westerkoog naar het ZMC rijdt.
Als u incidenteel naar het ZMC moet, meld u dan eens aan op www.zaankantersvoorelkaar.nl U kunt daar privevervoer aanvragen. U wordt dan door een vrijwilliger met zijn, of haar priveauoto naar het ZMC gereden en weer thuisgebracht.
daar hebben we het Wmo vervoer voor als je daar in aanmerking voor komt
deze rijden nooit op tijd!!!
Waarom worden niet alle lijnen ingekort tot station Noorderpark? Parallel aan de metro rijden is pure geldverspilling.
Adviseren een beroep te doen op vrijwilligers en liefdadigheid omdat de openbare voorzieningen tekort schieten??? U zou zich dood moeten schamen. i
Reist u zelf eigenlijk ooit met het OV?
Er is niet onbeperkt geld en de chauffeurs eisen gigantische lonen. Er moet dus links en rechts geschrapt worden.
de chauffeurs eisen geen gigantische lonen, ze eisen en verdienen fatsoenlijke lonen!!
Goed toegankelijk en frequent rijdend OV is belangrijk voor de participatie en zelfstandigheid van fysiek, logistiek en mobiel beperkte mensen, ouderen en mensen zonder auto bijvoorbeeld.
Ik vind u ook zeer vriendelijk. Fijne avond en geniet van uw leven.......
Inwoners van Zaanstad kunnen om verschillende redenen gebruik maken van vrijwilligers. Het was een tip van mij. U hoeft daar niet zo lelijk op te reageren.
Naar aanleiding van bovenstaand artikel, wil ik graag benoemen dat de buurtbus 456, welke rijdt vanaf station Zaandam, via de Havenstraat, Hembrugterrein, Westzaan, Nauerna, pont Buitenhuizen, Assendelft naar station Krommenie-Assendelft vice versa, de gebruikelijke route zal blijven rijden.
Daarnaast is de buurtbusvereniging verheugd te kunnen meedelen, dat de huidige (zeer) oude Mercedes busjes in december van dit jaar worden vervangen voor hagelnieuwe zeer moderne VW Crafter personenbusjes.
Buurtbus lijn 456 blijft onder EBS ongewijzigd rijden.
Like de buurtbusvereniging ook op Facebook: https://www.facebook.com/BuurtbusZaanstreekZuid/