Na de invoering van betaald parkeren in sommige straten van de Muziekbuurt ervaren bewoners in andere delen van de wijk meer parkeerdruk. Het vinden van een parkeerplek in straten waar nog gratis parkeren mogelijk is, blijkt steeds lastiger.
Om samen met bewoners naar een oplossing te zoeken, organiseerde de gemeente gisteren een inloopmoment.
Gesprekstafels en ideeën
In de bijeenkomstzaal van het Zaan Hotel staan zes zwarte tafels verspreid, met papieren velletjes waarop bewoners hun ideeën kunnen noteren. Bij elke tafel staat een gemeentemedewerker klaar om met de aanwezigen in gesprek te gaan.
Voor veel bewoners en de gemeente lijkt betaald parkeren de meest voor de hand liggende oplossing om de parkeerdruk te verminderen. Sommige inwoners willen dat het zo snel mogelijk wordt ingevoerd. ‘Als het aan mij ligt, staat er morgen al een betaalautomaat in de straat,’ zegt een buurtbewoner.
Een bewoonster van De Wals heeft in haar straat handtekeningen verzameld om te laten zien dat steeds meer mensen voor betaald parkeren zijn. Of dit daadwerkelijk wordt ingevoerd, hangt af van een nieuwe draagvlakmeting, die de gemeente binnenkort in de wijk zal verspreiden.
Alternatieve oplossingen
Ondanks de groeiende steun voor betaald parkeren, blijven de meningen verdeeld. Sommige bewoners opperen andere oplossingen, zoals het benutten van bestaande parkeergarages. ‘De parkeergarage onder het Regio College is ’s avonds helemaal leeg. Het zou al schelen als mensen daar gratis kunnen parkeren,’ stelt een buurtbewoner voor.
Daarnaast is er kritiek op het huidige parkeerbeleid. Een bewoner zegt:
‘Voor Zaanse Helden is maar voor de helft van de bewoners parkeerruimte. Ik vrees dat de parkeerdruk alleen maar toeneemt als er geen betaald parkeren wordt ingevoerd’.
Geen kentekenonderzoek
De gemeente laat weten geen kentekenonderzoek uit te voeren. ‘Dat plan ligt nu niet op tafel,’ verklaart wijkmanager Ingmar van Duijn.
Met een dergelijk onderzoek zou kunnen worden achterhaald wie in de Muziekbuurt parkeert en waar de druk vandaan komt, bijvoorbeeld door studenten van het Regio College, ambtenaren of werknemers uit Zaandam. Voorlopig blijft het echter onduidelijk wie de parkeerplaatsen bezet.
Binnen enkele weken verspreidt de gemeente een nieuwe draagvlakenquête onder bewoners. De uitkomsten zullen inzicht geven in welke straten voor betaald parkeren zijn. Vervolgens organiseert de gemeente een tweede inloopmoment om de resultaten te bespreken.
Door: Sascha Timmerman met informatie van buurtbewoners en gemeente. De namen van de buurtbewoners zijn bij ons bekend.
Uiteraard wil je betaald parkeren als alle werkende aan de overkant van het spoor, de werknemers van de Omgevingsdienst en de ambtenaren van het stadhuis eerst parkeerde bij onder andere de Opera. Voer daar betaald parkeren in en diezelfde mensen schuiven op naar de volgende straten die gratis zijn. Wel zo dicht mogelijk bij het werk, dan hoef je niet zo ver te lopen. Met alle nieuwbouw met een parkeernorm van 0,8 wordt het probleem alleen maar groter en het wordt bewust gecreëerd. De gemeente moet voor de bewoners de vergunning gratis maken omdat bewoners geen keus hebben. Dat vonden ze niet zo een goed plan omdat betaald parkeren geen verdienmodel is (cynisch). Een leefbare wijk heeft een minimale parkeernorm van 1,5. Waarom. Omdat naast de bewoners er ook nog een sociaal leven is met visite. Vistie van ver komt vooral met de auto omdat het openbaarvervoer laat op de avond vaak niet meer rijdt. Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat er geen nachttrein naar Zaandam komt omdat o.a. de gemeente dit niet nodig vond.
Dat was toch te verwachten, die uit de Zaanse Helden eerst op Opera en Kapelhof parkeerden zijn een straat opgeschoven. Het zou de Gemeente sieren om te zeggen dat ze het fout hebben gezien en alsnog de ontwikkelaar opdragen voor iedere woning 0,9 parkeerplek te realiseren.