Lekkages, schimmel, tochtige kozijnen en verrot hout teisteren al jaren de bewoners van de Zetter in Wormerveer. Grootschalige renovatieplannen komen nog niet van de grond door stroperige besluitvorming, waarbij verhuurder Heimstaden met zijn grote stemrecht in de VvE dwarsligt. Ondertussen blijven bewoners wachten op structurele oplossingen.

‘Het is al jarenlang pleisters plakken’, zegt Jan Slootmaekers. Hij woont al 33 jaar op de Zetter en een leven zonder kopzorgen over lekkages, tocht en rot hout kan hij zich nauwelijks meer voorstellen. Hij kan er ‘een boek over schrijven’.

Slootmaekers, die zijn appartement huurt van Heimstaden, zegt dat er al jaren wat mis is met zijn appartement. Zijn regenpijp kampt met lekkageproblemen, zijn raamkozijn is dichtgeplakt met tape omdat er anders veel kou doorheen komt en het raamkozijn in zijn slaapkamer lekt. ‘Als de regen tegen dat raam klettert, verzamel ik snel al mijn theedoeken om het water een beetje tegen te houden.’

Jan Slootmaekers laat zijn raamkozijn zien, die hij heeft dichtgeplakt tegen de kou.

Gordijnen dicht tegen de kou

Er zijn nog meer problemen, vertelt bewoonster Leyena van der Laan: ‘In de garageboxen is ook veel lekkage en daar is ook geen brandalarm.’ In haar eigen appartement houdt Leyena de gordijnen zoveel mogelijk dicht om de kou die door de raamkozijnen heen komt tegen te houden. De appartementen van de Zetter, gebouwd in 1980, zijn dus allesbehalve goed geïsoleerd, wat voor Slootmaekers in flinke extra energiekosten resulteert. ‘Vorig jaar moest ik € 1400 extra aan energiekosten betalen’, vertelt hij.

De lift in het appartementencomplex was ook een hoofdbreker voor de bewoners. Zeer regelmatig was de lift kapot en reparaties leken alleen op korte termijn te helpen. Inmiddels is de lift grondig gerenoveerd en werkt hij weer naar behoren.

Toch zal niet alleen de lift, maar het hele appartementencomplex grondig gerenoveerd moeten worden, stelt Van der Laan. ‘Het kan niet meer verder zo’, vertelt ze wanhopig. ‘Als er niet snel iets gebeurt, is het gebouw zo meteen onbewoonbaar.’

Stroperige besluitvorming

De Vereniging van Eigenaren (VvE) zegt de ernst van de situatie in te zien, maar vraagt geduld van de bewoners. Dat geduld moeten de bewoners hebben omdat de besluitvorming over een renovatie in de Algemene Ledenvergadering (ALV) stroef verloopt. Elke eigenaar van een appartement op de Zetter heeft een aandeel in de VvE. 32,7 procent van de aandelen is van Heimstaden. Zij zijn eigenaar van enkele tientallen appartementen en verhuren die. De rest van de in totaal 79 appartementen is van kopers.

Begin december vond een Algemene Ledenvergadering van de VvE plaats. Het bestuur van de VvE presenteerde daarbij een plan om het gebouw te renoveren voor € 2,4 miljoen. Om dat plan erdoorheen te krijgen zijn twee derde van de stemmen van de ALV nodig. ‘Omdat Heimstaden 32,7 procent van de aandelen heeft zou het in theorie moeten lukken als alle bewoners voor stemmen’, vertellen VvE-bestuursleden Monique en Sebastiaan, die beiden liever niet met achternaam in de tekst willen.

In de praktijk blijkt het echter lastig om het plan erdoorheen te krijgen. ‘Heimstaden heeft begin december met 32,7 procent van de aandelen in bezit tegen het voorgestelde renovatieplan gestemd. Dan hebben we alle individuele appartementseigenaren nodig met een stem voor het renovatieplan. Maar zij zijn lang niet allemaal bij de ALV’, vertelt Sebastiaan.

Appartementencomplex de Zetter in Wormerveer

Heimstaden wil verkopen

Gevraagd waarom Heimstaden tegen het plan is, zegt Sebastiaan: ‘Voordat ze serieus naar het plan gaan kijken, wil Heimstaden eerst dat de VvE meerdere offertes aanvraagt. Daarnaast is het zo dat het bestuur van de VvE met de renovatie een beetje comfort wil bieden aan de bewoners. Heimstaden wil enkel het broodnodige renoveren en de kosten zo laag mogelijk houden.’

Mogelijk heeft deze houding van Heimstaden te maken met de koers die het heeft ingeslagen. De Zweedse vastgoedreus, actief in tien landen in Noord- en Midden-Europa, wil de komende jaren voor € 1,7 miljard aan woningen verkopen, zo valt te lezen in het jaarverslag van 2023.

Wel zien Sebastiaan en Monique een verbeterde houding van Heimstaden. ‘Zij zien ook dat een renovatie nodig is, maar over de uitwerking ervan liggen we nog niet op één lijn.’ De VvE-bestuurders doen hun uiterste best om een grondige renovatie te bewerkstelligen, maar voorlopig zullen de bewoners nog even geduld moeten hebben.

‘Met het oog op een toekomstige renovatie worden kleine opknapklusjes nu wat sneller in de wacht gezet. Dat is heel vervelend, maar hopelijk kunnen we snel een grote renovatie uitvoeren en komt er een einde aan het pleisters plakken’, zegt Monique.

BOOS

De houding van Heimstaden richting hun huurders lijkt inmiddels ook te verbeteren. Nadat het programma BOOS van Tim Hofman aandacht besteedde aan de situatie van huurder Priscilla, die jarenlang te maken heeft met lekkage, ondernam de verhuurder actie en werd beloofd de lekkage op te lossen en Priscilla tegemoet te komen met een schadevergoeding.

Begin december kreeg Slootmaekers een mail van Heimstaden waarin de verhuurder op eigen initiatie meldde binnenkort naar zijn lekkage te kijken. De mail is naar alle waarschijnlijkheid na de opnames van BOOS verstuurd.

Heimstaden lijkt te balanceren op het snijvlak van financieel gewin en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar komt met de VvE nog niet tot overeenstemming over een renovatieplan. Ondertussen blijven Zetter-bewoners zoals Jan Slootmaekers en Leyena van der Laan voorlopig nog met de gevolgen van achterstallig onderhoud zitten.

Reactie Heimstaden

(bewerkt door De Orkaan om de leesbaarheid en begrijpelijkheid te vergroten):

‘Begin december is er naar al onze huurders in de Zetter een brief gestuurd met de vraag of zij problemen hebben in hun woning. Directe aanleiding hiervoor was een aantal signalen van huurders dat reparatieverzoeken die wij in het verleden, soms meerdere malen, naar de VvE hadden uitgezet nooit zijn verholpen. Ondanks terugmeldingen van de VvE dat deze zaken wel waren opgelost. Naar aanleiding van die oproep kregen wij nog een aantal concrete klachten binnen. Dat vinden we voor onze huurders uiteraard erg vervelend, want zij moeten gewoon kunnen rekenen op een goed onderhouden woning.’

‘Wij gaan er daarom nu zelf alles aan doen om al deze zaken zo snel mogelijk alsnog te verhelpen. Daarnaast hebben we een urgente oproep gedaan aan de VvE dat zij onderhouds- en reparatieverzoeken toch echt moeten oppakken – ook als het gaat om klachten die via ons bij onze huurders vandaan komen. Toen wij op de afgelopen algemene ledenvergadering (9 december, red.) ons ongenoegen aankaartten dat de VvE klachten niet serieus oppakt, werd bovendien duidelijk dat wij niet de enige eigenaar zijn met deze klachten. De door de VvE aangestelde beheerder (RLD VvE Beheer, red.) kon geen bevredigend antwoord geven op de vraag waarom zij deze klachten in het verleden nooit hebben opgepakt. Wel heeft de VvE beterschap beloofd.’

‘Wat het voorstel van de VvE-beheerder voor verduurzaming betreft: wij zijn niet tegen renovatie, integendeel. Wij willen alleen wel dat er een professioneel voorstel komt. Onderdeel daarvan is inderdaad dat er meerdere offertes worden opgevraagd, zoals normaal is bij werkzaamheden van deze grootte. Belangrijker nog vinden we dat er een solide basis ligt voor een renovatieplan dat de problemen in dit complex aanpakt en dat ook daadwerkelijk kan worden uitgevoerd. Bij het plan dat afgelopen december aan de ALV werd voorgelegd, ontbrak het daaraan.’

Door: Jelmer de Vries. Informatie: jaarverslag Heimstaden, documenten ALV VvE. Foto’s: De Orkaan