Zaandam (Zaanstad) is al zo’n beetje geannexeerd door Amsterdam. Ze doen net alsof het Inntel Hotel in Amsterdam ligt, en alsof de Zaanse Schans een buitenwijk van de hoofdstad is.
We zijn als Zaanstad dan ook lid van de Stads Regio Amsterdam (SRA).
D66-raadslid Jan de Vries heeft zich er al bij neergelegd, “Eens worden we allemaal “groot” Mokum 😇” Twitterde hij onlangs.
Maar je kan dat natuurlijk ook omdraaien: als Zaanstad een beetje Amsterdam is, is Amsterdam natuurlijk een beetje Zaanstad.
Dat geldt bijvoorbeeld voor het Centraal Station. Wie forenst, gaat winkelen in Amsterdam (of voor Amsterdammers en overstappers: wie naar de Primark moet), die per trein de Zaanse Schans wil bezoeken… iedereen gaat via het CS.
Dat was geen pretje, maar het station is grondig op de schop gegaan: bredere en lichtere onderdoorgangen, meer winkels, meer trappen, een nieuwe fietstunnel, een nieuwe hal, de doorgang naar de Metro… en sinds kort: nieuwe banken op perrons. Een verademing, de oude banken waren smerig, klein, en vaak al gesloopt. Zitten was geen optie. En deze banken zijn niet alleen een lust voor het oog, ze zitten ook prima.
Ik mag vaak via Sloterdijk. Net als HEEL veel toeristen tegenwoordig. Wat een sneue bedoening is dat toch.
Een beetje als Zaandam: Alle aandacht voor nog geen 1 vierkante KM centrum en daarbuiten een verwaarloosde bende. OK, de van Goghweg wordt aangepakt, maar loop de Oostzijde of Westzijde eens af...
De prachtige Zuiddijk is ook grotendeels een buitenlands witwas circuit. Moedige Visboer, Slagers, en wat andere 'kleine' ondernemers. Wat denken ze daar op het stadhuis nou eigenlijk?!? Weinig ;))
Maar laten we wel wezen voor de niet Zaankanter is Zaanstad inderdaad die km2 van de Zaanse Schans en het stukje rond het Inntel. En verder zal de wethouder van financieen gewoon geen centen hebben om alle klagers van dienst te zijn.
MOOI!
Daar kan Albert Heijn met z'n groengekroonde houten krakeling een puntje aan zuigen.
Niets verbetering nieuwe bankjes op onlogische plekken , buiten overkapping bij rookzuilen en op plekken waar korte treinen niet stoppen