Vanwege parkeeroverlast in de Muziekbuurt en Mandelabuurt wordt vanaf 1 november 2024 daar betaald parkeren ingevoerd. Dat geldt van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 19.00 uur en kost € 2,45 per uur.
Bewoners kunnen maximaal twee vergunningen aanvragen als ze geen parkeerplek op eigen terrein hebben, deze vergunning kost € 114,10 per jaar.
De parkeerdruk in de buurt loopt op omdat er steeds meer woningen bijkomen door bouwprojecten zoals de Zaanse Helden. Tot nu toe bestond de oplossing uit een bordje: ‘Vanwege parkeeroverlast in de Muziekbuurt wordt u verzocht te parkeren op parkeerterrein de Ebbehof (1e uur gratis)’.
In een ander deel van de Muziekbuurt (Aubade, Prelude, Symfonie tussen Aubade en Prelude, Cello, Fagot, Hobo, Klarinet) is in 2020 al betaald parkeren ingevoerd. In november zal het dus ook in Ouverture, Musical, Opera, Polkahof, Kapelhof, Dom Helder Camarastraat, Lech Walesahof, Mahatma Ghandihof en Mandelastraat worden ingevoerd. Deze straten zullen vallen onder tariefzone 3, dat betekend dat het parkeren € 2,45 per uur gaat kosten.
UPDATE: Eerder schreven dat het ook mogelijk was om een dagkaart à € 7,45 te kopen maar dat blijkt niet juist. Die optie is er alleen in het centrum van Zaandam.
Het beleid wordt ingevoerd op basis van een enquête die de bewoners van de Muziek- en Mandelabuurt hebben ingevuld. Het merendeel van de inwoners stemde voor betaald parkeren, om de parkeeroverlast tegen te gaan.
Scanauto
Het invoeren van betaald parkeren in de Muziek- en Mandelabuurt kost ongeveer drie tot vier ton. Op dit moment is er maar één scanauto voor parkeerhandhaving, die al volledig ingezet is in het centrum van Zaandam. Door het invoeren van betaald parkeren in de Muziek- en Mandelabuurt is er eigenlijk een tweede scanauto nodig.
Eerst besloot Zaanstad geen tweede auto aan te schaffen en de huidige scanauto ook in de Muziek- en Mandalabuurt te laten scannen. Uiteindelijk stond er in de besluitenlijst van het college van 10 september dat er wél besloten is tot de aanschaf van een tweede scanauto en andere parkeerfaciliteiten, zoals parkeerautomaten en bebording. Deze investering is in totaal € 174.000. De kosten hiervan worden gedekt door de verwachte extra parkeeropbrengsten en de intensievere controle in bestaande betaald parkeerzones.
Door: Silva Honig. Bronnen: persbericht Zaanstad, eerder nieuws op de Orkaan. Foto: De Orkaan
Intussen is het probleem 1 blok verschoven. Nu hebben wij er (nog veel meer) last van (Wals, Mazurka enz).
Geheel volgens het plan van de gemeente , uitpersen die bewoners met hun koekblik
Het nieuwe verdienmodel van de Gemeente Zaanstad. Eerst zorgen voor overlast door een te lage norm voor auto's bij de nieuwbouw en als dan alles volloopt en de bewoners van de oude wijk klagen op Stadhuisplein 100 krijg je betaald parkeren door de strot geduwd. Want de werker die nu na 20.00 van zijn werk komt zal alsnog geen plek hebben omdat men wel een uurtje betaalt en dan kan blijven staan en de vergunninghouder vist achter het net.
Beter was het als Zaanstad dat betaald parkeren en vergunningen had gecombineerd met een parkeerverbod tussen 10.00 en 11.00 en van 19.00 tot 21.00 opdat niet vergunninghouders niet kunnen langparkeren. Helaas past dat niet in het verdienmodel wat het Bestuur in elkaar heeft gezet
Louter geldklopperij van de gemeente. Het lost niets op, maar is leuk voor de kas. Volgende keer weer een nieuw stukje Westerwatering als wingebied "verbeteren".
Het is een parkeerprobleem dat door de gemeente zelf is ontstaan en dat zij telkens groter maken. Met veel belazerde woningkopers als meest directe slachtoffers.
Er is al heel veel over geschreven hier en -zoals alles waar Zaanstad over gaat- dat zal allemaal niks helpen. Men is daar doof voor haar burgers. Verwerpelijk politiek volk.
ze snappen er echt niets van achter hun beroep nu zetten mensen elke dag hun auto in de weide buurt om niet te betalen als ze naar hun werk gaan in de langeweide wonen mensen van 55 jaar en ouder vaak hulp beoefend kunnen na 01 11 niet meer parkeren voor hun deur.er zijn mensen die zetten hun auto 14 dagen hier en lopen met hun koffers naar het station.dus voer het betaald parkeren ook in de weide en broekenbuurt. ik heb op vurenhout gewoond had een kaart van 100 euro per jaar betaal dat graag ook op de langeweide ik snap niet dat die beroep mensen niet begrijpen dat het opschuift en op 01 11 de oude mensen hier mee opzadelen groet jullie
het zou wel handig zijn als alle bewoners op papier kunnen krijgen waar betaald parkeren is en op welke dagen en tijden.
Naast de scanauto wordt ook gebruik gemaakt van een soort motorvoertuig op 3 wielen. Deze zal een stukje goedkoper zijn.