Vanwege parkeeroverlast in de Muziekbuurt en Mandelabuurt wordt er vanaf 1 november 2024 betaald parkeren ingevoerd. Het betaald parkeren geldt van maandag tot en met zaterdag van 7:00 tot 19:00. Bewoners kunnen maximaal twee vergunningen aanvragen als ze geen parkeerplek op eigen terrein hebben.
De parkeerdruk in de buurt loopt op omdat er steeds meer woningen bijkomen door bouwprojecten zoals de Zaanse Helden. Tot nu toe bestond de oplossing uit een bordje: “Vanwege parkeeroverlast in de Muziekbuurt wordt u verzocht te parkeren op parkeerterrein de Ebbehof (1e uur gratis)”.
In een ander deel van de Muziekbuurt (Aubade, Prelude, Symfonie tussen Aubade en Prelude, Cello, Fagot, Hobo, Klarinet) is in 2020 al betaald parkeren ingevoerd. In november zal het dus ook in Ouverture, Musical, Opera, Polkahof, Kapelhof, Dom Helder Camarastraat, Lech Walesahof, Mahatma Ghandihof en Mandelastraat worden ingevoerd.
Het beleid wordt ingevoerd op basis van een enquête die de bewoners van de Muziek- en Mandelabuurt hebben ingevuld. Het merendeel van de inwoners stemde voor betaald parkeren, om de parkeeroverlast tegen te gaan.
Het invoeren van betaald parkeren in de Muziek- en Mandelabuurt kost ongeveer drie tot vier ton. Op dit moment is er maar één scanauto voor parkeerhandhaving, die al volledig ingezet is in het centrum van Zaandam. Door het invoeren van betaald parkeren in de Muziek- en Mandelabuurt is er eigenlijk een tweede scanauto nodig. Dit kost natuurlijk geld, en daarom wordt voorgesteld om de scanauto minder in het centrum te laten rijden en ook de Muziek- en Mandelabuurt te laten controleren. Hierdoor zou een extra scanauto niet nodig zijn.
Door: Silva Honig. Bronnen: persbericht Zaanstad, eerder nieuws op de Orkaan. Foto: De Orkaan
Bizar. Die scan-auto's registreren én controleren de nummerborden. Bij dat laatste gaat het fout. Er wordt dan gebruikt gemaakt van digitale info wat feitelijk niet mag. Persoonsgegevens worden gekoppeld en is bij de wet verboden, schenden van privacy.
Niek, Als je “geflitst” wordt sta je ook op de foto met je auto en je kenteken, bij wet geregeld !
Groetjes
Jan M
Een kleine aanvulling over het aantal vergunningen per woning. Blijkbaar gaat men er vanuit dat de volwassen kinderen in een gezin in het niets verdwijnen.
Doordat een woning voor een starter ook in de Zaanstreek inmiddels onbetaalbaar is geworden, blijven zij langer bij hun ouders wonen. Deze jongelui gaan op een zeker moment aanhet werk en zullen zich ook moeten kunnen verplaatsen, misschien wel met een auto?
Alle bedrijfsbussen ( grijs kenteken.) horen bij het bedrijf te staan en niet s avonds in woonwijken.
Nu lekker goedkoop voor de baas want die hoeft geen parkeerplaats voor zijn busjes te regelen bij zijn bedrijf. Lost misschien niet alles op maar geeft wel lucht
Maar als Je als bewoner van Westerwatering dit onzin vindt dan moet je ook niet zeuren over betaald parkeren.
Voer dan maar betaald parkeren in tot s nachts 12 uur of gewoon 24 uur per dag.
Er zijn ook veel ZZP`ers met een bedrijfsbus die ze ook privé gebruiken.
Deze ZZP`ers hebben hun bedrijf dus aan huis.
Het parkeerprobleem doet zich voor een groot deel in de avonduren voor. Dus handig gekozen eindtijd 19:00 uur. Dat betekent dus betalen voor parkeervergunning en nog niet kunnen parkeren. !!!!! Wederom prima aktie van onze slimme ambtenaren.
Er rijdt - naast de scanauto - ook een scanscooter rond. Dus een tweede mogelijkheid is al aangeschaft door de gemeente.
Het hele probleem is al begonnen met de bouw van het stadhuis. Dit is ontworpen met een parkeernorm van 0!!
En mijn verhaal was nog niet klaar. Het personeel van de gemeente diende met het openbaar vervoer te komen, zeker gezien de ligging van het stadhuis.......was het idee. Dat gebeurde niet en met de bouw van de Zaanse Eilanden werd een "parkeerterrein" verwijderd. Waar gingen de ambtenaren staan...? Juist in de Muziekbuurt en ook de Mandelabuurt. Met de bouw van Murano, Burano en nu de Zaanse Helden is het probleem alleen maar groter geworden. De parkeernorm die vroeger nog 2, vervolgens 1,8 en nu inmiddels is verlaagd naar 0,8 is ook verdienmodel. De partijen die dit promoten zijn de partijen die ons vertellen dat we meer met het openbaar moeten reizen, meer de fiets pakken. De auto is het kwaad. Maar wonen en werken wordt steeds meer uitelkaar getrokken, het openbaar vervoer onbetrouwbaar en het moderne alternatief de elektrische fiets wordt beperkt in zijn snelheid. De gemiddelde sportieve forens kan op een gewone fiets harder rijden dan 25 km/h. Bij de Zaanse Helden worden 607 appartementen gebouwd met dus 485 parkeerplaatsen. Als we uitgaan dat elk appartement een auto heeft zijn er 122 parkeerplaatsen TEKORT. Die mensen staan dus in de omgeving. Bij diverse o.a. grotere appartementen kunnen bewoners 2 auto's hebben dus nog meer plekken tekort. Met betaald parkeren in de Muziekbuurt en de Mandelabuurt zal de parkeerdruk toenemen in de Dammerbuurt, de Schijversbuurt, en zo door en vervolgens wil elke volgende buurt betaald parkeren totdat we bij Westerkoog zijn. Betaald parkeren is een verdienmodel voor Zaanstad. Die tweede scanauto komt er ook en kunnen ze nog een extra rondje in het centrum doen. Die verdient zich in een paar maanden wel terug. Maar het probleem is begonnen bij de gemeente zelf! Of zouden ze dit bewust gecreëerd hebben? Een leefbare wijk heeft een parkeernorm van minimaal 1,5 zodat ook mensen die op visite komen de auto binnen loopafstand kunnen parkeren. Zodat de timmerman, de loodgieter, de aannemer zijn bus kan parkeren als er verbouwd of gebouwd moet worden. Grond is duur, de projectontwikkelaar wil zoveel mogelijk rendement uit zijn investering. Een woning levert meer op dan een parkeerplek. De gemeente ontvangt van iedere bewoner de gemeentelijke belastingen en daarnaast op meer plekken ook parkeerinkomsten. Het is gewoon een verdienmodel. Leefbaarheid voor de bewoners staat niet meer op de eerste plaats!
Je zou misschien als bestaande- en nieuwe inwoners samen bezwaar willen maken tegen de manier waarop de gemeente Zaanstad omgaat met de parkeersituatie in de wijk Westerwatering, met name in relatie tot het nieuwbouwproject 'De Zaanse Helden'. Het beleid en de handelingen van de gemeente hebben een ernstige parkeercrisis veroorzaakt, en de invoering van betaald parkeren is niet alleen een ongepaste oplossing, maar een manier voor de gemeente om financieel te profiteren van een probleem dat zij zelf heeft gecreëerd. Wat punten:
1. Ontbreken van voldoende parkeergelegenheid bij de ontwikkeling van 'De Zaanse Helden'
Het nieuwbouwproject 'De Zaanse Helden' is gerealiseerd zonder dat er voldoende rekening is gehouden met de parkeerbehoefte van de nieuwe bewoners. Dit heeft geleid tot een enorme parkeerdruk, niet alleen voor de nieuwe bewoners zelf, maar ook voor de reeds bestaande inwoners van de omliggende wijk Westerwatering.
2. Negatieve gevolgen voor bestaande bewoners
Door het ontbreken van voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers van 'De Zaanse Helden' wijken deze auto's uit naar de omliggende straten. Dit heeft geresulteerd in een parkeerchaos voor de huidige bewoners van Westerwatering, die nu moeite hebben om dicht bij hun eigen huis te parkeren. De gemeente heeft hiermee geen rekening gehouden in haar planning en heeft de belangen van bestaande bewoners ernstig verwaarloosd.
3. Gemeente veroorzaakt zelf het probleem
Het is de gemeente zelf die door het verlenen van vergunningen en het toestaan van de bouw van een omvangrijk nieuwbouwproject zonder adequate parkeervoorzieningen, de huidige parkeerproblematiek heeft veroorzaakt. De gemeente lijkt deze situatie nu te willen afwentelen op de inwoners door middel van maatregelen die de parkeersituatie niet verbeteren.
4. Invoering van betaald parkeren is geen oplossing
De invoering van betaald parkeren in de omliggende wijk is een schijnoplossing. Betaald parkeren zal niet leiden tot meer beschikbare parkeerplaatsen, het zal slechts de bestaande parkeerplekken duurder maken voor de bewoners en bezoekers. Dit lijkt dan ook eerder een maatregel om de gemeentelijke inkomsten te verhogen dan een daadwerkelijk antwoord op het door de gemeente zelf gecreëerde probleem.
5. Financiële lasten voor inwoners
De invoering van betaald parkeren legt een onnodige financiële last op de schouders van de inwoners van Westerwatering. Bewoners worden gedwongen te betalen voor een probleem dat door falend gemeentelijk beleid is ontstaan. Dit voelt als dubbel onrecht: eerst worden de bewoners geconfronteerd met een tekort aan parkeerruimte, en vervolgens moeten ze ook nog betalen voor het gebruik van de bestaande plekken.
6. Gebrek aan echte oplossingen
De gemeente heeft geen concrete, structurele oplossingen voorgesteld om het daadwerkelijke probleem – een tekort aan parkeerruimte – op te lossen. In plaats daarvan kiest de gemeente voor een kortzichtige maatregel die vooral lijkt te zijn ingegeven door financiële motieven. Er is geen plan gepresenteerd om het aantal parkeerplaatsen te vergroten of om alternatieve parkeermogelijkheden te faciliteren.
7. Ongelijke behandeling van bewoners
Door de invoering van betaald parkeren in de omliggende wijk worden bestaande bewoners gediscrimineerd ten opzichte van de nieuwe bewoners van 'De Zaanse Helden', die al vanaf het begin konden profiteren van onvolledige parkeeroplossingen. Het is onrechtvaardig om de bestaande en nieuwe bewoners te laten opdraaien voor de gevolgen van gebrekkige planning en besluitvorming door de gemeente.
8. Gemeente verzuimt te leren van gemaakte fouten
In plaats van de situatie te evalueren en te zoeken naar oplossingen die zowel nieuwe als bestaande bewoners ten goede komen, verkiest de gemeente Zaanstad ervoor om financiële voordelen te halen uit een crisis die zij zelf heeft veroorzaakt. Dit wijst op een ernstig tekort aan verantwoordelijkheid en visie vanuit het gemeentelijk bestuur.
Conclusie
De gemeente Zaanstad heeft een ondoordacht planologisch beleid gevoerd door de realisatie van 'De Zaanse Helden' zonder voldoende parkeervoorzieningen, wat een ernstige parkeercrisis in de omliggende wijk Westerwatering heeft veroorzaakt. In plaats van met daadwerkelijke oplossingen te komen, wordt er nu betaald parkeren ingevoerd, wat geen verlichting van de parkeeroverlast biedt en enkel leidt tot extra kosten voor de bewoners. Dit is een onrechtvaardige situatie die hersteld moet worden door echte maatregelen te nemen die de parkeerdruk aanpakken, zonder de inwoners van Westerwatering financieel te benadelen.
Mee een René! En het ergste is dat dit zich voordoet in bijna elk plan met nieuwbouw. Kijk de ontwikkeling van de woningen bij het ziekenhuis waar bewoners veel te weinig parkeerplekken krijgen terwijl daar meer dan genoeg ruimte was om rekening mee te houden. Hetzelfde gebeurt bij de ontwikkeling Mauritsbuurt. Ruim 200 woningen en maar 70 parkeerplaatsen terwijl er naast een schoolgebouw staat met 600 leerlingen. Nu moet de Westerkim uit het gebouw en die gaat naar de Behouden Haven. Daar wordt met de bouw van de nieuwe school geen parkeerplaatsen aangelegd voor de school, sterker nog op de parkeerplaats bij de Dirk zullen nu parkeerplaatsen verdwijnen omwille van de school. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen waar al jouw punten weer opgaan.
Wanneer wordt de gemeente Zaanstad eens wakker en ter Verantwoording geroepen?
tjonge jonge en heel veel auto's komen van de mensen van het stadhuis. Die daar werken en dan wordt de olievlek /melkkoe steeds groter. Het is gewoon een verdienmodel. Ze bouwen nieuwe huizen met veel te weinig parkeerruimte. Een auto per 2 a 3 woningen houden ze rekening mee. Ze rekenen met waarde uit het jaar kruik. Ieder huishouden heeft tegenwoordig 1 of zeker 2 auto's.
Het zal niks uitmaken en de bewoners alleen maar extra kosten. In Amsterdam was dit precies hetzelfde. Dan gaat het een tijdje goed en komen er laadplekken en deelautos. En afvalbakken waardoor er minder plekken weer komen.
En dus lost deze venstertijd niets op. Zij met hun bedrijfsbussen die geen vergunning hebben staan om 19.00 gereed om in te vallen. De bewoner met vergunning die om 22.00 uit de middagdienst komt heeft dus alsnog geen plaats.
Die venstertijden hadden beter van 8.00 tot 21.00 kunnen zijn.
Nog eenvoudiger was een parkeerverbod tussen 10.00 en 11.00 en tussen 19.00 en 20.00. Die scanauto heeft dan ook meer tijd om elders nog wat te verdienen
"Het invoeren van betaald parkeren in de Muziek- en Mandelabuurt kost ongeveer drie tot vier ton. Op dit moment is er maar één scanauto voor parkeerhandhaving..."
Dus zo'n nieuwe scanauto kost 4 ton?? Of lees ik weer eens verkeerd?
In totaal kost het invoeren van betaald parkeren drie tot vier ton. Omdat ze de huidige scanauto ook in de Muziek- en Mandelabuurt gaan inzetten zullen de inkomsten vanuit het centrum minder worden. Ze gaan dus geen nieuwe scanauto aanschaffen.
Ze hebben toch ook handhavers die gewoon te voet kunnen gaan?
Voordat Zaanstad de scanauto had gebeurde dat ook.
Het invoeren van betaald parkeren kost 3 a 4 ton, ik neem aan dat dat geld voornamelijk wordt besteed voor het plaatsen van borden, parkeerautomaten en handhavers.
Maar betaald parkeren levert geld op dus verdiend de gemeente haar investering binnen een paar jaar vanzelf weer terug om er daarna aan te verdienen.