In 2020 werd in een deel van de Muziekbuurt (Westerwatering) en straten in de buurt van de Westzanerdijk betaald parkeren ingevoerd. Dat blijft zo. In aanpalende buurten, zowel in de Muziekbuurt als ten noorden van de Westzanerdijk, wordt in 2024 betaald parkeren ingevoerd.
Zaanstad kreeg klachten uit de buurten die naast de betaald-parkeerbuurten lagen dat daar de parkeerdruk toenam. Ook auto’s van bewoners en bezoekers van de opgeleverde nieuwbouwprojecten Murano, Burano en Spoorstrip zorgen voor overlast in de Muziekbuurt. “De bewoners ervaren dat het parkeerprobleem in de nieuwbouwprojecten naar de huidige inwoners doorgeschoven wordt.”
In de muziekbuurt wordt betaald parkeren ingevoerd aan de Overture, Musical, Opera, Polkahof en Kapelhof. Bewoners in de straten ten westen van dit gebied stemden tegen.
Bij de Westzanerdijk gaat het om vier straten in de ‘goede-bedoelingen-buurt’: de Mandelastraat, Lech Walesahof, Dom Helder Camarastraat en Mahatma Gandhihof. In de straten ten zuiden van de Westzanerdijk (De Spil, De Doelman, De Midvoor, De Tribune, Adriaan Roggestraat en Westzanderdijk zelf), stemden bewoners tegen betaald parkeren.
Bewoners kregen de uitslag van de draagvlakmeting per papieren brief. Wie het rapport wilde lezen moest dan wel foutloos een webadres van bijna 90 tekens intikken. Een van onze lezers: “de gemeente zegt eigenlijk kijk aub NIET naar de resultaten (volstrekt belachelijk website adres !!).”
Lees ook: Betaald parkeren in Muziekbuurt en Westzanerdijk
Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief en bewonersbrief. Foto: Opera (Google Streetview)
En weer de overheid die de burger (automobilist) als pinautomaat ziet .... zucht.
Nee, het is een gevolg van fouten van de gemeenteraad,te weinig parkeerplaatsen bij nieuwbouw, waarop jouw burgers verhaal zijn gaan houden. Inderdaad zucht maar dan over het gemakkelijke zeuren over die pinautomaat. Hopelijk heeft het door u gekozen raadslid wel zijn vinger opgestoken over de foute parkeernorm
Schriftelijk schrijven en telefonisch bellen.....
En woordelijk iets zeggen
Wordt tijd dat voetgangersbelasting en brommer en fietsbelasting wordt ingevoerd voor elke mens in Nederland woonachtig die kan lopen,fietsen of een brommer bezit.!
Eerlijk toch...niets is tegenwoordig nog gratis!!!
Behalve voor voetgangers,fietsers,bromfietsers die ook van de openbare wandel-fietspaden en openbare wegen gebruik maken.
We klagen te veel..!!! Over van alles.! en overal ontstaan clubjes met lobbyisten die gaan voor veranderingen,aanpassingen-aangepast beleid met gevolg dat burgemeesters besluiten nemen die iedereen treffen behalve die klagers!
Wellicht een klaagbelasting invoeren…..?
Hoe is het straks als er betaald parkeren is ingevoerd
Je woont in deze buurt en als je jou camper in deze buurt parkeert
Deze mag 3 dagen staan normaal gesproken maar hoe gaat het straks met betaald parkeren
Gewoon dokken.
Mening gevraagd op een papieren brief? Waarschijnlijk ook nog schriftelijk geschreven. Maar geen probleem, Piet. Gezien de hoop die de schrijver naar de ontvangers uitdrukt is hij/zij/hen waarschijnlijk nooit geslaagd voor het diploma Nederlandse Handelscorrespondentie……
En over een paar jaar gaan de straten grenzend aan deze buurten ook vragen om actie . Het is een waterbeddeneffect omdat de overheid geen visie had/heeft op de mobiele vraag van haar inwoners. Iedere woning minimaal 1 auto want het OV is afgebroken en je kunt dus nergens in een fatsoenlijke tijd komen.
De gemeente kan natuurlijk ook wat ruimte produceren door in navolging van het verbod om vrachtauto's in Westerwatering te parkeren ook al die bedrijfsbussen een parkeerverbod te geven , al die nummers met een V een parkeerverbod geven tussen 23 en 5 uur. Dan ruimt het zeker langs de Opera 30 parkeerplekken op. En in heel Westerwatering zullen dat zo ruim 100 plaatsen zijn.
1989- 1990 begonnen ook in de houthaven buurt betaalparkeren. Reden was alle bezoekers van de bedrijven, zijn auto hierboven genoemde buurt parkeren, daardoor omwonende kunnen hun auto niet kan parkeren. Daarom parkeerplaatsen tussen 09:00- 19:00 betaald moeten zijn. Dat verhaal wordt later in het volgende buurt herhaald.! Resultaat: Nu bijna alle straten van 09:00 tot 24:00 uur (min. €.6,50) van Amsterdam betaaldparkeren. Een paar jaar later zou 7/24 betaaldparkeren.!
Fietsers aan de beurt.! Wacht maar...
Van parkeerplaatsen in berekeningen wordt weer afgesnoept voor mensen met een invalidekaart en exclusieve plaatsen voor elektrische auto's.
De busjes-plaag werd al eerder genoemd.