Vanavond – donderdag 21 maart – wordt in het Zaanstad Beraad gesproken over de parkeerproblematiek in Westerwatering. Hoewel het bij wethouder Gerard Slegers naar eigen zeggen niet schort aan de wil om het betaald parkeren zo spoedig mogelijk in te voeren, zijn er wat praktische problemen.
Een deel van inwoners van Westerwatering maakt zich zorgen over de parkeerdruk in hun buurt. Het aantal woningen in de buurt neemt toe. Hoewel nieuwe complexen veelal wel een inpandige parkeergarage hebben en er ook ook een mobiliteitshub in de buurt is (station Zaandam, deelauto’s, oplaadpunt voor elektrische fietsen) zijn er zorgen over de parkeerdruk ná oplevering. In veel straten zijn de bewoners om: liever betaald parkeren dan lang rondrijden op zoek naar een gratis plekje. Het betaald parkeren breidt zich dan ook uit als een olievlek. In 2020 werd in een deel van de buurt al betaald parkeren ingevoerd, en dit jaar zou opnieuw een deel parkeermeters krijgen.
Zaanse Helden
De meest recente problemen worden in de buurt van de Zaanse Helden verwacht. Dat complex wordt dit jaar en in 2025 opgeleverd, en samen met de ernaast gelegen complexen Murano, Burona en Spoorstrip zorgt het voor toenemende parkeerdruk. Maar het zal nog even duren voordat betaald parkeren een feit is schrijft wethouder Slegers aan de buurtbewoners, hij gaat z’n uiterste best doen “om alles voor het einde van dit jaar gerealiseerd te hebben.” Slegers: “We willen zoveel mogelijk overlast door de nieuwbouw van Zaanse Helden proberen te voorkomen” belooft hij ook, maar hoe dat zal gebeuren wordt niet uitgelegd.
Het invoeren van het betaald parkeren wordt door ‘praktische problemen’ bemoeilijkt. Er moet namelijk software aangeschaft worden om te kunnen handhaven en de website om een vergunning aan te vragen kan het ook allemaal niet aan. En het ‘bestellen van parkeerautomaten’ duurt ook nog eens 6 maanden (bestellen dus – niet leveren).
Bewoners hebben er geen boodschap aan: “Deze doorlooptijden waren te voorzien, wanneer de gemeente Zaanstad voortvarend te werk was gegaan had invoering voor de oplevering van de Zaanse Helden plaats kunnen vinden. Het is geen natuurverschijnsel wat ons overkomt maar een te plannen gevolg van de nieuwbouw.” Zij vermoeden andere redenen voor het lange uitstel. Zo zou invoering van betaald parkeren een groot probleem opleveren voor de vele bedrijfsvoertuigen en zou het de verhuurbaarheid van de Zaanse Helden negatief kunnen beïnvloeden.
Dat lijkt op een soort complot, maar de timing van Zaanstad zou daar aanleiding toe kunnen geven. Begin 2022 wordt een draagvlakenquête toegezegd. In april 2023 is de meting klaar maar het duurt tot december 2023 voordat dat een besluit over wordt gepubliceerd. Eind februari schrijft Slegers dat het tot eind 2024 kan duren voordat ingevoerd wordt. Erg urgent klinkt het allemaal niet. VVD (Casper Davelaar) en PvdA (Geert Rijken) stellen daar vragen over: waarom kan het niet in mei 2024 en hoe gaat Zaanstad tussentijds de problemen oplossen.
De vergadering begint om 19.00.
De plannen: Betaald parkeren rukt op in Westerwatering en bij Westzanerdijk.
Door Jan Groot (ook foto van Zaanse Helden) en Piet Bakker. Bronnen: brief Slegers aan bewoners, vragen VVD/PvdA en brief bewoners aan Zaanstad.
Geef iedere woning één gratis parkeervergunning, geef iedere woning een app met bijvoorbeeld 500 bijna gratis parkeeruren voor bezoekers en de rest mag een fors parkeertarief betalen waarmee men zijn probleem zelf mag oplossen.
Belanghebbenden parkeren is wellicht een betere oplossing.
Bewoners moeten een pas kunnen aanvragen waarmee ze gewoon kunnen parkeren in hun straat of buurt.
Het idee om bedrijfsbusjes te weren is natuurlijk klinkkare onzin, dan kun je ook leaseauto`s beschikbaar gesteld door de werkgever gaan weren.
Bij lease auto`s betaal je bijtelling bij privégebruik dus zijn er mensen die naast hun leaseauto een eigenauto hebben.
Ook zou de gemeente er voor kunnen kiezen om het bezig van een 2e auto te belasten.
Maar het grootste probleem wordt door de gemeente zelf gerealiseerd, er worden in nieuwe wijken veel te weinig parkeerplaatsen gemaakt.
En waarom eist de gemeente niet dat er onder wooncomplexen zoals de Zaanse Helden, geen ondergrondse parkeerplekken worden gebouwd?
Inderdaad Bert, te weinig parkeerplaatsen is beleid, allemaal in de trein en bus. De vinger op de zere plek.
Maar een leasebak betaalt met een gewoon kenteken wel zijn wegenbelasting(ex electrisch) en die bedrijfslieden gaan dan voor een koopje opdat de inwoners meer last krijgen . Geen plek en meer betalen omdat die busjes zo goedkoop mogelijk bij de burger kunnen staan. Want net als dat de gemeente fout is mogen we ook verwachten dat werkgevers parkeerruimte scheppen voor hun voertuigen. En het kenteken geeft het goed aan net als vrachtauto's dus hup in de nacht geen bedrijfsvoertuigen in een woonwijk
Boonstra, klopt weer niet wat je zegt!
Hoe moet een werkgever parkeerruimte scheppen in een gemeente waar ze niet eens zijn gevestigd!
Als een baas zijn bedrijf in Alkmaar heeft hoe moet hij dan parkeerruimte scheppen in Zaanstad???
Daarnaast wordt voor een bedrijfswagen ook gewoon wegenbelasting betaald dus gelden er dezelfde rechten voor de leaseauto!
Het is zoals ik al zei dat er gemiddeld meer auto`s per huishouden zijn dan dat er parkeerplekken zijn
Dus is de oplossing simpel, de eerste auto parkeer je gratis en voor de 2e moet je betalen!
Dan doet die Alkmaarder ze op eigen terrein en ze betalen minder wegenbelasting dan de buurman met een busje met een gewoon kenteken
Het zou al heel wat schelen als de gemeenteraad in de APV zou opnemen dat bedrijfsbusjes(met een V in het kenteken) niet tussen 23.00 en 5.00 in een parkeervak mogen staan.
Sommigen mensen begrijpen het echt niet!
Dus stel dat mijn baas zijn bouwbedrijf in Alkmaar of Heerhugowaard heeft en het werk is in Amsterdam dan moet ik dus eerst met mijn eigen auto naar de zaak om mijn bus te halen waarmee ik naar Amsterdam rij. Om vier uur ben ik klaar met werken en dan moet ik dus eerst weer naar de zaak busje wegbrengen en dan weer terug naar Zaandam?
Veel mensen met een busje van de zaak hebben geen eigen auto dus moeten ze die eerst kopen om naar hun bedrijf te rijden.
Dat betekend dat ik om 5 uur `morgens in de auto moet stappen en dat ik `s avonds om half 7 pas thuis ben!
Meneer Boonstra, al die extra gereden kilometers zijn ook uitstekend voor het milieu.
En waarschijnlijk heeft u ook nog nooit van ZZP èrs gehoord. Deze zelfstandigen zonder personeel hebben ook meestal een busje en hebben thuis hun zaak!
Heel goed over nagedacht maar dat is nu de makke . Wel een baas in Alkmaar zoeken maar in Zaandam gaan wonen en de buren dus jouw baas zijn vehikel voor de deur zetten. En ja er zullen ZZPérs zijn maar waarom dan bedrijfsteksten van bedrijven niet in de Zaanstreek.
Voor het milieu zou die Amsterdammer dus een bedrijf uit grootAmsterdam moeten nemen met een bakfiets. Helaas zie je dat busjes uit het Oosten naar het Westen gaan en veel uit het Westen richting Zuid.
En je kunt zielig doen maar de meesten die hier hun bedrijfsbus stallen bezitten ook een prive koekblik waar je ze dan bij avond in ziet karren. Dus minimaal 2 parkeerplekken bezetten voor 1 woning.
Ik vermoed dat je over deze stelling niet zo goed hebt nagedacht of verwacht je dat bedrjfsbusjes en personenauto's net voor 23.00 uur gaan stuivertje wisselen?
Wel nagedacht, want er zijn altijd klussenbedrijven die tot laat in de avond bij een klant weken. Nu is dat meestal wel tegen 21.30 over maar dan kan men ook rustig naar de bedrijfsparkeerplek gaan. En als men vindt dat dit wel mag waarom dan geen trucks weer toestaan!. Het zijn auto's die als zodanig kenbaar zijn door hun nummerbord als bedrijfsvoertuig. Dan ook als zodanig naar de bedrijfsparkeerplaats. Dit zijn namelijk de ruimte opeisers op kosten van de gemeenschap.