Zaanstad gaat in een deel van Westerspoor en Westerwatering in Zaandam betaald parkeren invoeren.
Het gaat om de Westzanerdijk (tussen Aldi en de brandweer), Rondschaaf en Aris van Broekweg, en delen van de Schavenbuurt (Kapzaag, Schrobzaag, Fineerzaag, Handzaag) en de Muziekwijk (Aubade, Prelude, Symfonie tussen Aubade en Prelude, Cello, Fagot, Hobo, Klarinet).
Bij een draagvlakonderzoek stemde het merendeel van de bewoners in deze straten voor invoering van betaald parkeren volgens Zaanstad.
Woningcorporatie ZVH heeft aan de gemeente gevraagd om ook betaald parkeren in te stellen op de Amberhout. ZVH houdt eerst een bewonersenquête
Wethouder parkeren, Gerard Slegers zegt in het persbericht van de gemeente:
“We staan als stad voor een enorme woningbouw-opgave. Dit betekent meer auto’s en drukte op parkeerplaatsen in de omgeving. Het is niet meer vanzelfsprekend dat bewoners hun auto altijd voor de deur kwijt kunnen. Het is daarom van belang dat we kritisch kijken naar een zo optimaal mogelijke invulling van de openbare ruimte. We zijn blij dat zoveel mensen de enquete invulden en hun mening gaven.”
Zaanstad stelt dat klachten van bewoners aan de basis van het nieuwe regime liggen:
“De gemeente kreeg klachten uit de Muziekbuurt, van het Zwaneneiland en de Westzanerdijk over automobilisten die niet wonen in deze buurten, maar daar wel gratis parkeren. Het gaat om forenzen, werknemers in de binnenstad, winkelpubliek, scholieren, Schipholparkeerders en bewoners van de binnenstad die geen parkeervergunning of garageabonnement willen kopen.
Daarom besloot de gemeente een enquête te verspreiden en te inventariseren hoe inwoners staan tegenover het invoeren van betaald parkeren. Dit draagvlak onderzoek vond in 2018 plaats. 1.300 huishoudens hebben meegedaan aan de enquete die ging over de parkeersituatie in hun buurt, parkeeroverlast en de mogelijke invoering van betaald parkeren in de wijk.”
Betaald parkeren is van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 19.00 uur met uitzondering van feestdagen. In 2020 moet €104, per jaar voor een bewonersvergunning worden betaald, € 1,76 per uur voor kortparkeren en € 0,26 voor bezoekersparkeren. Bewoners komen in aanmerking voor maximaal twee parkeervergunningen per adres. Betaald parkeren in deze gebieden gaat in per 1 oktober 2020.
In december 2018 werd aangekondigd dat bij de nieuwbouwprojecten De Zaag en Groenhout aan Letterhout en Cypressehout (Zaans Hout) ook betaald parkeren werd ingevoerd. Een draagvlakmeting was niet nodig omdat er nog geen mensen woonden.
Als die parkeertarieven in het centrum nou eens lager waren? Die parkeergarage is vaak maar halfvol. Dus tarieven verlagen en probleem buiten het centrum voor de helft getackeld.
Ik heb het nooit zo op die enquêtes van de gemeente, ik heb aan der lijve ondervonden dat deze niet altijd kloppen. Waarmee ik niet wil zeggen dat er mee "gesjoemeld" wordt, maar ze zijn simpelweg niet altijd representatief. Voor deze enquête bijvoorbeeld heeft nog niet eens de helft van de 1300 aangeschreven bewoners de moeite genomen deze in te vullen (zie bericht op de Oorkaan 17 november 2018 waar aangegeven wordt dat van de 1300 bewoners slechts 571 de enquête ingevuld hadden). In de quote van de gemeente hierboven waar gezegd wordt dat "1300 huishoudens hebben meegedaan" wordt dus ten onrechte de suggestie gewekt dat alle 1300 huishoudens ook daadwerkelijk hebben ingevuld. Maar om dan toch de (kleine) meerderheid bij deze minderheid als graadmeter te nemen is discutabel. Je kunt zeggen dat er dan maar meer mensen moeten invullen en dat het ze dan blijkbaar niet interesseert of er betaald parkeren komt, maar dit soort belangrijke beslissingen die bewoners raken in hun portemonnee zul je moeten nemen als je in ieder geval een meerderheid van de bewoners hebt gepolst. Maar aan de andere kant moet er wel een oplossing komen voor de overlast.
Er bestaan nog mensen (echt waar) die geen auto hebben, resp. veel ouderen die waarschijnlijk dus niet gereageerd hebben omdat zij hier geen belang bij hebben?
Een zeer goede zaak maar de overlast wordt ook veroorzaakt door de bewoners zelf.
Situatie veranderd sinds 2018. Scholieren nieuwe wijk:hobo etc. Parkeerdruk toegenomen. Bewoners flat symfonie niet meer gevraagd naar mening. Parkeer vergunning hard nodig!
Beetje vreemd twee parkeervergunningen op een adres ! terwijl nederland vergrijst en de eensgezindswoningen aan de oosterburen worden uitgedeeld polen tsjechen en bulgaren.terwijl onze kinderen ook een woning willen..dat is onbetaalbaar ( alleen vrije sector ) dus blijven ze langer thuis wonen..gevolg ik een auto voor mijn werk mijn vrouw een auto voor haar werk en mijn zoon een auto van zijn werk...en nu???
Als ik het goed begrijp komen alle gemeente ambtenaren met de fiets of het openbaar vervoer. Ze staan tenminste niet in de hierboven genoemden.