Het gratis parkeren in Zaandam heeft z’n langste tijd gehad. B&W van Zaanstad stelt in de nieuwste Inverdan-plannen voor om “akkoord te gaan met de onderzoeksopdracht omtrent een aanpassing van het huidige parkeerbeleid, waarbij betaald parkeren mogelijk wordt zonder draagvlakmeting als absoluut criterium.”
Dus ook als omwonenden het er niet mee eens zijn kan betaald parkeren ingevoerd worden. Het college weet ook al waar de nieuwe betaald parkeer-zone wordt ingevoerd: in de nieuwe wijk Zaans Hout.
Over de wijk staat in het laatste Inverdan-plan:
“Een belangrijke keuze bij de verstedelijking van Zaans Hout gaat over het parkeren. Meer woningbouw zorgt voor extra parkeerdruk wat ten koste gaat van de kwaliteit van de openbare ruimte. Het wordt voor de huidige bewoners niet meer vanzelfsprekend om de auto voor de deur te parkeren. Daarom is maatwerk nodig. Een oplossing kan zijn het invoeren van betaald parkeren in Zaans Hout.”
Wat is het plan? Op de kaart hieronder zijn er tussen de doorgetrokken lijnen nu geen gratis parkeerplaatsen beschikbaar. De paarse lijnen zijn parkeerplaatsen op eigen terrein, de groene en rode (plan) zijn gereguleerde parkeerplekken.
Tussen de stippellijn zijn nu gratis parkeerplaatsen beschikbaar (bruin: Muziekbuurt; geel: Westzanerdijk).
De dubbele blauwe lijn is het voorgestelde gebied voor ‘parkeerregulering’.
Overdag wordt volgens het college veel gratis geparkeerd door forensen en ’s avonds en in het weekend door mensen die het centrum bezoeken. De klachten kan de gemeente niet bestrijden omdat het openbare parkeerplaatsen zijn.
“Op basis van het nu geldende parkeerbeleid kan betaald parkeren alleen worden ingevoerd nadat een draagvlakmeting onder omwonenden is gedaan. Bij de tot nu toe gehouden draagvlakmeting stemde men tegen het invoeren van parkeerregulering.”
Die draagvlakmeting wil het college dus nu afschaffen, en daarvoor wordt onderzoek gedaan.
Voor mij als chronisch zieke is de laatste kans verkeken om met mijn hoogstnoodzakelijke miniautootje te parkeren in de buurt van het station cq gemeentehuis. En niet iedereen die een auto bezit is in staat een parkeerplek te kopen. Of zelfs niet eens in staat om belachelijk hoge parkeerbelasting te betalen. Een half broodje kost een euro. Een uur parkeren is volgens mij duurder. En een invalideparkeerpkaart?? Als je er al een " krijgt".......
Als je in staat bent om vanaf de Opera naar het station te lopen dan heb je ook geen vergunning nodig. En naast de Deen kun je een uur gratis staan voor als je naar het Stadhuis moet.
Velen hebben het nieuws niet gevolgd. Zaanstad wil dat bij de bouw op het terrein van het oude postkantoor en Wastora er eigen parkeerplaatsen komen. Maar als er vrij parkeren is voor die 400 appartementen bouwen ze geen parkeervoorziening. Daarom dit paardemiddel maar ja Zaanstad kan het bij veel klagers toch nooit goed doen.
De borden voor betaald parkeren staan al een aantal jaren op de brug waar de symfonie over gaat in de max havelaarstraat. Dus men was het allang van plan. Ik heb nog nooit mijn auto niet in de straat kunnen parkeren.
En ik heb ook weinig tot geen mensen horen klagen.
Het is gewoon een ordinaire belasting . Laat handhaving de kentekens controleren of deze auto’s die geparkeerd
staan wel uit de buurt komen,en waarschuw deze berijders als ze hier weer staan dat ze een bekeuring krijgen.
Of zoals Joop tralala schreef een gratis vergunning voor de bewoners.
Maar ja gemeente Zaanstad, geld te kort dus betalen!!
Maar om iemand te kunnen bekeuren moeten zij een overtreding zijn begaan. Welke regel wordt overtreden wanneer je parkeert in een buurt waar je niet woont? Zelf vind ik het overigens wel weer een goed idee om bijvoorbeeld 1 ontheffing per huishouden gratis toe te kennen. Voor een tweede auto vergunning betalen, en bezoekers/mensen die er niet wonen en er willen parkeren betaald parkeren.
Waarom moet de gehele gemeenschap via de belastingen betalen voor het gratis parkeren van de autobezitters? Het bouwen van parkeergarages, zeker ondergronds onder de Zaan is ontzettend duur. Mensen die geen gebruik maken van die garage hoeven daar dan toch niet voor te betalen? Als je een auto wilt bezitten dan moet je er ook voor zorgen dat je deze ergens neer kan zetten. Dat heb ik ook gedaan, ik heb een parkeerplekje gekocht zodat ik geen gebruik hoef te maken van de openbare weg. Als ik elders moet parkeren dan betaal ik daar gewoon voor. Ik zie dat als huur voor de 12 vierkante meter die ik in gebruik neem.
Waar wij wonen (Zaandam centrum) is een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd, voor een parkeerplaats daar moet ruim €75,- per maand worden betaald. Wij komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning elders in de buurt, deze kost ongeveer €100,- per jaar. Dat is m.i. meten met twee maten, voor ons was het destijds één van de belangrijkste redenen om de auto weg te doen.
Maar ik ken ook de andere kant....niet kunnen parkeren in je eigen wijk, omdat het vol staat met auto's van forensen.
De inwoners van die straten willen wel minder parkeeroverlast door anderen, maar zelf niet beperkt worden. Dan vraag je om ingrepen.
Maar moet dat dan zo??? Toch gewoon het gevolg van hun eigen betaald parkeerbeleid. Maak een plek waar vrij geparkeerd kan worden (Hembrug-terrein??) met gratis shuttle-bussen naar het station bijv.
Maar ja, dat "gratis" dat is iets waar ze maar slecht aan kunnen wennen in Zaanstad.
Mooi plekje is ook een ondergrondse parkeergarage IN DE ZAAN bij de sluis naast de Burcht. Zoals in Alkmaar bij de Singel (is overigens wel betaald!). En dan gratis!! Ik denk dat je daar een hoop blije gezichten mee maakt.
Geef dan de inwoners van die straten een gratis vergunning. Zij hoeven niet de dupe te worden van de forensen en dagjesmensen.
Begrotingstekort??? Burgertje pesten.
Ja hoor daar is er weer een!! Ze komen werkelijk in alle varianten voor: ONTHEFFINGEN. Deze is wel erg grof, mond houden wij bepalen wel wat goed is.
Ideetje voor B&W van de Gemeente Zaanstad:
Het groot Zaans Wetboek.
Artikel 1: inwoners bemoeien zich nergens mee en stemmen stilzwijgend in met elke door B&W bedachte regeling.
Kan naar believen aangevuld worden
Ja echt hè! De gemeente heeft de bevoegdheid om overal maar vanaf te kunnen wijken terwijl de inwoners met regels om hun oren worden geslagen of langs te kassa worden getrokken.