De Prins Bernhardbrug in Zaandam is voor onbepaalde tijd gestremd voor scheepvaartverkeer.
Op 6 mei raakte de brug rond 13.00 uur defect toen na een opening de slagbomen niet meer omhoog wilden. Aan het eind van de middag mochten voetgangers en fietsers wel over de brug.
Auto’s werden pas in de loop van de avond weer toegelaten. Om 20.00 werd besloten de brug niet meer open te laten gaan voor scheepvaartverkeer.
De laatste drie weken is de brug drie keer gestremd geweest. In januari was de brug een aantal dagen buiten gebruik wegens groot onderhoud. De afgelopen dagen is de brug door technici onderzocht. Vanmiddag (7 mei) werd ook een inspectie uitgevoerd door de dienst Havens & Vaarwegen van Zaanstad (foto boven).
Bij Vaarweginformatie is te vinden hoe lang de brug nog gesloten blijft. Vooralsnog is daar geen einddatum gegeven.
Lees ook: Alweer raak bij Bernhardbrug – update: langdurige storing
vanavond heeeeel lang voor een OPEN(!!) Bernhardbrug gestaan!?
alle toegangswegen stonden vast maar gelukkig ging hij toch weer dicht
Dat klopt, maar doordat de Coenbrug niet meer open kan en dit nog minimaal een jaar gaat duren varen er op de Zaan ook veel minder zeilbootjes waardoor de andere bruggen ook veel minder vaak open gaan.
We hebben dus te maken met een win win situatie, het verkeer stroomt beter door problemen zoals bij de Bernhardbrug uitgezonderd en dus ook minder uitstoot van schadelijke stoffen
Iedereen heeft het over de uitstoot van stikstof maar mensen die met hun zeilboot op de motor varen zouden verplicht moeten worden hun mast te strijken als ze een beweegbare brug willen passeren en hebben ze die mogelijkheid niet dan moeten ze wachten op de beroepsvaart.
Misschien ligt hier een uitdaging voor bedrijven om een soort intrekbare mast te ontwerpen?
Bert dat is al een tijdje niet nodig geweest daar de coenbrug ook niet meer open gaat
Jaap, 3 bruggen verder, je bent de spoorbrug vergeten.
Voor de beroepsvaart is dit natuurlijk een drama, ze moeten nu een behoorlijk stuk omvaren en ook deze schepen verstoken dure brandstof.
Maar aan de andere kant is het heerlijk dat we niet steeds in de file moeten staan als de brug weer eens voor een zeilbootje geopend moet worden.
O ja, die hadden we ook nog maar die is zelden kapot, is nog een ouderwetse degelijke brug.
Klopt wel wat je zegt over de pleziervaart maar het geeft 's zomers natuurlijk ook wel weer gezelligheid op het water maar voor de beroepsvaart is het om gek van te worden,een schande dat zo'n Coenbrug zo lang buiten bedrijf is.
Is geen ramp, die twee bruggen verder ri N is ook al lang stuk.
Zal wel stil worden met de pleziervaart van de zomer.
Wat wilde de provincie ook al weer?
O ja, Vaart in de Zaan heette het project.