Een meerderheid van de gemeenteraad van Zaanstad wil dat toeristen die aan boord van riviercruiseschepen naar de Zaanstreek komen, een belasting van € 7,50 per dag gaan betalen. Als dit plan doorgaat, kan dat de gemeentekas tonnen opleveren. Nu is watertoerisme nog uitgezonderd van de toeristenbelasting.
Dankzij een motie, ingediend door GroenLinks, PvdA, PvdD, ROSA en SP, moet Zaanstad onderzoeken hoe een ‘dagtoerismebelasting’ van € 7,50 per persoon ingevoerd kan worden. Amsterdam heeft dat al: daar betalen cruise toeristen € 14 per 24 uur. ‘We willen een gelijk speelveld creëeren met Amsterdam, door hier ook dagtoerismebelasting in te voeren,’ legde Natascha Stroo (GroenLinks) uit.
Het gemeenteraadslid vertelde welke overlast de riviercruiseschepen op dit moment veroorzaken voor omwonenden:
‘Er is sprake van geluidsoverlast, stank en verkeersonveilige situaties. De leefomgeving in de stad staat onder druk.’
450 per jaar
De afgelopen jaren is het aantal riviercruiseschepen dat naar Zaanstad komt flink toegenomen: van 333 in 2022 naar bijna 450 vorig jaar. Volgens een eerder dit jaar gegeven prognose zouden er dit jaar weer zo’n 450 cruiseschepen aanmeren in Zaanstad: aan de Prins Hendrikkade en bij het Zaantheater.
Volgens Stroo en andere politici zou deze belasting tot minder schepen en minder overlast moeten gaan leiden. Dit werd betwijfeld door Marc Wit (CDA), die het plan wel steunt:
‘We moeten af van dat syndroom om telkens te denken dat mensen niet komen als we ergens geld voor gaan vragen. Ik denk dat er geen toerist minder door zal komen.’
Twijfel over afname overlast
Ook bewoner Rodney Heijmans, die vanuit zijn woonkamer zo bij de cruiseschepen binnen kijkt en eerder dit jaar op De Orkaan al zijn beklag deed over de overlast van de schepen heeft er een hard hoofd in:
‘Ik denk dat zo’n heffing niks doet aan het afnemen van het aantal schepen. De gemeente gaat juist meer inkomen genereren.’
Hoeveel extra inkomsten deze belasting gaat opleveren is niet helemaal duidelijk. Dat wordt eerst onderzocht.
Tonnen…
De Orkaan doet alvast een poging. Zo zagen we onlangs het schip de AmaLucia aangemeerd liggen: het kan 156 passagiers mee nemen. Soortgelijke schepen zitten rond de 150 à 160 passagiers. Daarnaast hebben deze schepen nog zo’n 50 bemanningsleden, maar voor hen wordt geen belasting gerekend.
Toch zit er een addertje onder het gras in deze berekeningen. Wanneer het systeem van Amsterdam wordt gekopieerd, moet rekening gehouden worden met een regel die stelt dat alleen passagiers op doorreis mogen worden aangeslagen. Een toerist die vanaf Schiphol rechtstreeks naar zijn cruiseschip aan de Prins Hendrikkade wordt vervoerd, betaalt geen belasting. Bedragen moeten uit het onderzoek blijken dat de gemeente hierover zal laten uitvoeren.
Wanneer er jaarlijks 450 cruiseschepen aanmeren met gemiddeld 150 passagiers, kom je bij een bedrag van € 7,50 per 24 uur al op zo’n half miljoen euro op jaarbasis. Wanneer al deze toeristen nog voor een tweede ‘dagtarief’ (eigenlijk 24-uurstarief) worden aangeslagen kom je richting het miljoen.
Door: Arne Doornebal. Bronnen: Gemeenteraadsvergadering Zaanstad, contact met Rodney Heijmans en deze handige website met uitleg van het Amsterdamse systeem – compleet met rekenvoorbeelden.
Wat ik begrijp is dat dieselbusjes worden geweerd in het centrum van Zaandam i.v.m. milieu en volksgezondheid. Even los van de impact die dat heeft op een groep mensen die niet zomaar een elektrische auto kunnen aanschaffen en die voor hun werk afhankelijk zijn van hun huidige bus. Wat ik helemaal niet begrijp is dat er meer cruiseschepen worden toegelaten, waarvan de uitstoot wel eens meer zou kunnen zijn dan all die dieselauto's die nu geweerd gaan worden. Deze boten stoten erg veel uit, daarnaast staan de motoren vaak urenlangs stationair te draaien. Dat dat wordt toegestaan, daar kan ik al helemaal niet bij met mijn verstand. Heeft iemand de cijfers van deze uitstoot, zodat die naast de cijfers kunnen worden gelegd naast uitstoot van de dieselauto's die nu geweerd gaat worden? Ik neem aan dat de gemeente deze cijfers naast elkaar heeft gelegd om met een wel overwegen oplossing (belastingverhoging) te komen of ben ik dan te optimistisch?
Belastingverhoging, hogere accijns e.d. is een passief middel. De enge winst die het direct oplevert is vooral meer geld. Laat daar waar het geld is, vooral meebetalen of iets doen aan de groen transitie of beperk het met actievere maatregelen. Alstublieft overheden en Gemeente Zaanstad, kies niet altijd voor economisch gewin, maar denk aan uw burgers en help ze een handje.
Gemeente Zaanstad, plaats tegelijkertijd ook even borden bij alle bruggen met het verzoek dat mensen hun motor uitdoen wanneer ze voor een open brug staan. Praktisch niemand lijkt dat te doen en alle beetjes helpen.
Prima ideeën. Verplichte walstroom en verbod op moteren met uitstoot vanaf 2030.
Jarenlang heeft de gemeente Zaanstad geinvesteerd om toeristen naar de stad te lokken en nu zijn er zijn is het weer niet goed en wordt geprobeerd om ze weer weg te jagen.
Afgelopen zomer werd met de Zaanse Schans card al geprobeerd om toeristen geld uit hun zakken te kloppen en nu proberen ze het op deze manier.
Maar het is weer een idee van Groenlinks dus een plan van niks want eigenlijk zeggen ze dat ze minder cruiseschepen willen maar het mag niet ten koste gaan van de opbrengst van de toeristenbelasting.
Als ze minder cruiseschepen willen kunnen ze ook een verbod tot aanleggen langs bijvoorbeeld de Prins Hendrikkade instellen.
Kunt jezelf zo als gemeente wel rijk rekenen maar als je deze schepen wegjaagt vergeet de gemeente mijn inziens iets. De ca 150 passagiers gaan in Zaanstad de wal op. Zullen gegarandeerd geld gaan uitgeven aan de middenstand. 20,00 per persoon is niets voor koffie, gebak, souvenir. Dat geeft ook extra werk aan personeel. Horeca, en andere winkels betalen belasting. zo ook personeel. Straatbeeld profiteert hier ook van. Wat is er mis met toeristen? U bent dat waarschijnlijk zelf ook diverse malen per jaar. Behandel ze zoals u zelf behandeld zou willen worden tijdens uw vakanties.
Als je alles teveel wil uitmelken loopt iedereen weg misschien de euro tekens uit je ogen halen.
Er komen de komende jaren slechte tijden aan voor de begroting van onze stad dus laten we blij zijn met het huidige inkomen per schip.
De passagiers van de schepen worden meestal met bussen naar attracties buiten de stad gevoerd. Ze besteden niet of nauwelijks een euro in Zaandam .
Mochten schepen niet meer in Zaanstad komen, dan blijven ze in Amsterdam, daar zijn de kosten hoger.
Doe effe normaal want we slaan weer door en rekenen ons rijk. Een gemiddelde Zaankanter betaalt circa €1 per dag aan gemeentebelasting. Ga je naar een camping of hotel in het buitenland betaal je circa €1,50 tot €2 aan toeristenbelasting. Ik begrijp dat je maximaal €2 per dag toeristenbelasting kan heffen op een toerist. Het is onzin om door te schieten naar €7,50
Het is nu al zo hoog (voor alle hotelovernachtingen). In 2025 wordt dat € 7,71 (centrumgebieden) en € 5,51 (daarbuiten). Het voorstel is alleen dat ook in te voeren voor mensen op cruiseschepen die voorheen daarvan vrijgesteld waren.
Zo Hoog.? prachtig tarief ! Daarbuiten ook ophogen naar 7.71 voorkomt wildgroei in de dorpen van Hotelverkamering.