De begroting van Zaanstad voor 2025-2028 is geen lichte kost en al helemaal geen vrolijk verhaal. Voor 2025 is de begroting nog sluitend, maar vanaf 2026 dreigen grote tekorten, oplopend tot € 18,5 miljoen in 2028.
Deze financiële ‘uitdagingen’ (lees: problemen) worden veroorzaakt door onzekerheden rondom het gemeentefonds, met name door een kabinetskorting van € 2,3 miljard op de uitkering aan alle Nederlandse gemeenten samen.
Ondanks een lobby, ook samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het G40-verbond van grote gemeenten, is er vanuit het kabinet geen tegemoetkoming gekomen. Wethouder Stephanie Onclin sprak tijdens het Zaanstad Beraad van 3 oktober haar teleurstelling uit:
‘Het is geen mooi verhaal. De begroting is alleen sluitend te krijgen voor het komende jaar en het is alleen gelukt omdat we gebruik hebben gemaakt van de regel om eenmalig incidenteel geld in te zetten om structurele tekorten te dekken. In de jaren daarna hebben we nog steeds een tekort van iets minder dan € 19 miljoen. Ik wil mijn teleurstelling uitspreken dat ondanks een hele intensieve lobby tot nu toe het kabinet en de coalitiepartijen in de Kamer nog niet echt bereid kijken te zijn om daarin te bewegen.’
Pijnlijke maatregelen
Zaanstad blijft lobbyen volgens Onclin en wordt daarin ook gezien, ‘maar dat is een zeer klein lichtpuntje in een donkere situatie’. De gemeente wil nu nog beperkt bezuinigen, omdat anders die dreigende tekorten neergelegd wordt bij de inwoners. Door de tekorten te laten staan hoopt Zaanstad – net als andere gemeenten – druk op kabinet uit te oefenen. Onclin:
‘maar als het rijk echt niet beweegt kijken we samen naar een heel zwart scenario met pijnlijke maatregelen’.
Zaanstad blijft in Den Haag haar stem laten horen en onderzoekt ook ‘mogelijke juridische stappen om de disbalans tussen gemeentelijke taken en rijksmiddelen aan te vechten’.
Liggeld riviercruisers
Voor 2025 weet Zaanstad de begroting sluitend te krijgen door gebruik te maken van de ‘egalisatiereserve’. De gemeente ziet stijgende kosten, onder meer door de groei van Zaanstad en de explosieve stijging van de kosten voor jeugdzorg, die alleen al met € 4 miljoen toenemen. Maar vanaf 2026 loopt het tekort op tot bijna € 19 miljoen.
Zaanstad blijft wel investeren in infrastructuur, zoals wegen, tunnels en openbaar groen, en er komt een nieuwe gymzaal in Zaandam-Oost.
Om deze investeringen mogelijk te maken, heeft Zaanstad verschillende maatregelen voorgesteld. Zo worden onder meer salarissen en gladheidsbestrijding scherper berekend, en worden extra inkomsten verwacht door bijvoorbeeld het verhogen van het liggeld voor riviercruiseschepen.
Wielklem
Vanaf 2026 komt Zaanstad voor grote bezuinigingen te staan. Subsidies voor belangrijke diensten zoals de brandweer, GGD en buurthuizen komen onder druk te staan. Dan dreigen er ook verhogingen van de parkeertarieven en onroerendezaakbelasting (OZB). In het ergste geval moeten preventieve programma’s voor jeugd en ouderen, zoals armoedebestrijding en ondersteuning van WMO-cliënten, worden afgebouwd of zelfs stopgezet.
Voor 2025 worden de belastingen en heffingen beperkt verhoogd. De OZB, afvalstoffen- en rioolheffingen stijgen met 2,2 procent, in lijn met de inflatie. Maar foutparkeren wordt flink duurder, met een stijging van 8,5 procent voor de naheffingsaanslag en een forse verhoging van het tarief voor een wielklem naar € 404,40.
Door: Merel Kan en Piet Bakker, gebruikgemaakt van persbericht Zaanstad, stukken begroting Zaanstad en Zaanstad Beraad van 3 oktober (ook de foto van Onclin komt van die vergadering).
Het komt vaker voor dat stukjes of de info geplaatst op deze website geplaagd worden door onvolledigheid of onjuistheid. Helaas moeten dan de lezers kanttekeningen plaatsen zoals de heer Jan Marinus over de journalistieke interpretatie van de Orkaan. Het lijkt of de juridische kennis bij de gemeente sterk is afgenomen en inderdaad door ondoordachte acties meer geld kost dan het oplevert. Natuurlijk kan de OZB elk jaar worden verhoogd in overleg met de NVG en zal niet meer bedragen dan 5% (in lijn met de huidige inflatie). Koppeling aan de WOZ is verantwoordelijk voor een toename. De gemeente heeft in 2023 veel bezwaren ontvangen over de WOZ bepaling waarvan 30% is toegewezen. Er zijn zelfs bureautjes rijk geworden aan deze afhandeling.
Er zijn altijd gaten geweest in de begroting van Zaanstad. Buffering van inkomsten voor meerdere jaren is wettelijk niet mogelijk dus moet er geschrapt worden. Overeenkomstig de landelijke maatregelen m.b.t. Covid ellende waar onzinnig veel geld over de balk is gesmeten ontkomt ook Zaanstad niet aan dit boemerang effect.
En nu komt de aap uit de mouw. Eerst overal schaarste creëren qua parkeerplaatsen en betaald parkeren invoeren en dan de kosten verhogen. Echt zo doorzichtig maar iedereen vond het prima want we moeten toch “op de fiets stappen” en je kan met de trein.
Het is nu in ieder geval wel duidelijk hoe de begroting voor de 2e scanauto rond is gekomen!
Het inhuren van externe bureaus stoppen, kost heel veel geld, nee de burger wordt weer de op kosten gejaagd, woz is straks onbetaalbaar
Het afkopen van erfpacht verlagen voor koopwoningen, halveren. De rekenformule aanpassen, zo wordt het afkopen eerder gedaan en gelijk loopt Zaanstad weer binnen ... misschien een briljant idee 😉
Misschien wat minder geld uitgeven? Zaanstad is een erg dure gemeente om te wonen.
ik heb nog een gouden gratis tip voor stephanie stop gewoon eens met dat totaal zinloos procederen dat scheelt al vast miljoenen, ja miljoenen!! die zijn dan vast in de pocket.
en ook minder blunders maken zoals met de aanslagen begin dit jaar kostte de gemeente dus ons de belastingbetaler zeker
€ 500.000,--
bezuinigen op verkeersveiligheid ...
heel bewust geen gladheidbestrijding meer als bezuiniging maatregel??
Daarmee de autobilist die toch al alle kanten uitgemolken wordt ook nog eens in levensgevaar brengen....dan is er bij de wethouder toch best wel wat mis...stellen we dan de gemeente hier aansprakelijk als er o gevallen zijn wegens nalatigheid??
Fout parkeren wordt flink duurder in de gemeente Zaanstad ????
Betaald parkeren is een gemeentelijke heffing, -fout parkeren, op trottoir, invalide parkeerplaatsen en alle andere parkeerovertredingen vallen onder de Wet Mulder, dus die overtredingen kunnen dus niet verhoogd worden zoals de gemeente Zaanstad voorstelt.
Zaanstad zou kunnen beginnen, om de taken die ze voor den Haag uitvoert meteen stop te zetten.
Eigen burgers mogen geen slachtoffers worden van wanbeleid en woke opgedrongen hobbies vanuit Den Haag.