Zaanstad laat eerst het wegdek van de Beatrixbrug geel schilderen voordat de brug open gaat. Nu mag alleen Connexxion over de brug.
Ook moeten er wit-rode markeringen aangebracht worden tussen fietspad en rijweg en moeten verkeersregelaars worden ingeschakeld “om de situatie te monitoren.”
Dat schrijft wethouder Gerard Slegers aan de gemeenteraad van Zaanstad als uitleg voor de vertraging bij de opening. De brug zou voor het eind van deze maand opgeleverd worden. Aanvankelijk ging men uit van 21 juni. Maar dat werd uitgesteld wegens vragen over de veiligheid van fietsers en technische problemen met de pollers. Dat laatste is opgelost, dat eerste nog niet.
Verkeersregelaars
Het wachten op deze drie ingrepen lijkt vrij overbodig. Op foto’s van 25 juni is al te zien dat de rood-witte markering is aangebracht. Ook verkeersregelaars zijn al op de brug aanwezig zoals we aan den lijve konden ondervinden.
Op de Wilhelminabrug staan overigens al weken verkeersregelaars die niet konden voorkomen dat er diverse ongelukken gebeurden. Dat ze ‘monitoren’ is ons nooit opgevallen.
Gele vlakken
En dan die gele vlakken met zwarte strepen. Die komen op alle bruggen in Zaanstad na de ongelukken bij Den Uylbrug en Bernhardbrug. Maar die worden aangebracht om ervoor te zorgen dat mensen die staan te wachten als de brug open gaat, aan de juiste kant van de slagbomen blijven. Ze hebben niks te maken met de afscheiding tussen fietspad en autoweg en dus ook niks met de fietsveiligheid. Ook de Wilhelminabrug ging open zonder geel wegdek (en is dat nog steeds).
Na de schouw van 24 juni bleek de Fietsersbond ernstige problemen te hebben met de veiligheid. Zaanstad heeft deze adviezen wel ‘meegenomen’ maar niet ‘overgenomen’. De bond liet al eerder weten de fietspaden te smal te vinden, het verhoogde wegdek als gevaarlijk te beschouwen en ook de obstakels op de weg (o.a. bij de pollers) een probleem te vinden. Zaanstad kon dat niet oplossen omdat:
“bij de afweging rekening moet worden gehouden met andere weggebruikers en de termijn waarop maatregelen kunnen worden gerealiseerd.”
Hoogteverschillen
Wat is er misgegaan? Vooral volgens Zaanstad dat het ontwerp van jaren terug dateert toen er nog andere inzichten waren.
Het ontwerp van de brug is in 2010 tot stand gekomen aan de hand van de toen geldende inzichten. De hoogteverschillen hebben tot doel de verkeersstromen te scheiden om de veiligheid van het fietsverkeer te vergroten. Zaanstad heeft in 2010 akkoord gegeven op de maatvoering en inrichting van de wegdelen/brugdekken in het Programma van Eisen (6.00m, 2×2.00 en 2×3.00m).
We gaan er vanuit dat dit 6 meter voor auto’s betekent, 2 meter voor fietsen en 3 meter breed voor voetgangers. Maar, “bij de uitwerking werd duidelijk dat het fietspad smaller werd en inmiddels waren de inzichten over het hoogteverschil veranderd.”
De Fietsersbond heeft dit aangegeven, de adviseurs van Zaanstad waren het hiermee eens.
“de gemeente heeft daarna geprobeerd het profiel te wijzigen en het hoogteverschil tussen fiets en auto te laten vervallen. Omdat het brugdek al in productie was kon dat niet geheel worden uitgevoerd. Er is vervolgens een compromis gezocht en is op advies van de Fietsersbond het hoogteverschil geminimaliseerd en een schuine rand aangebracht.”
Foto’s: Fred Wolf
Zie hier de update: https://www.deorkaan.nl/beatrixbrug-op-weg-naar-openstelling-in-het-geel/
Gistermiddag zag ik dat het de klep aan beide zijden nu geel is geschilderd en dat de rood-witte markeringen zijn aangebracht maar de brug is nog steeds afgesloten voor fietsers en voetgangers !
Verkeersregelaars lopen er genoeg dus gooi open die brug, het liefst vandaag nog !
Hohoho. Nu is het klaar! Als taxichauffeur zijnde, met betaalde vergunning, om deze Oranje brug te passeren.
Je kan mij niet wijs maken, dat de facking oranje hesjes aldaar aanwezig, mij dit gaan voorkomen. Waarom wel een bus en geen taxi?
Echt?! Dan discrimineert de gemeente.
Ik ben iets kleinschaliger in personenvervoer, dan de Connexxx of de RET.
True.
Gaan we daar onderschijt in maken Gemeente Zaanstad?
Open the facking bridge voor instellingen met een vergunning. Test mij en iedereen, zet de oranje hesjes in om de paal te laten dalen. Of. Dat kunnen zij vast niet eens. Joh. Schiet the fack eens op.
Op wie kan ik stemmen voor wat meer daadkracht en betere beslissingen, dan al deze bouwwonderen van de afgelopen 4 jaar?
Kom niet aan bij mij met, dit ziet er best wel leuk uit.
Nee. De helft is niet eens gerealiseerd. En wat hebben we wel gratis en extra voor niets gekregen van de staat?
Een tering vervuilende biomassa centrale. Bij Bles. Pascal.
Welk instituut, heeft deze ZZP'ers vergeten?
Ik passeer morgen met of weinig allure deze brug. Zuiver omdat het mij 18 minuten scheelt met de taxi. Al 5 maanden.
Kan het brugdek niet in een wat stijlvollere kleur dan geel?
Waarom moet het weer allemaal zo lang duren?
Het wegdek geel schilderen kan in een dag klaar zijn en vorige week was het er prima weer voor !
Rustig aan Bert, je moet natuurlijk wel eerst een schilder vinden die weet hoe dat moet. Stel voor dat het verkeerd gaat dat kan toch niet.
Is het niet mogelijk om het gedeelte voor auto's en de bus, met 1 of 2 extra asfalt lagen te verhogen?
ik geloof niet dat je zomaar extra gewicht aan een brugwegdek kan toevoegen. Dan hebben we straks problemen dat die brug niet meer open kan :-)
Er zijn natuurlijk meer soorten asfalt, elk met een andere samenstelling en gewicht. Oplossing 2 is dat je ook de fiets strook iets kunt verhogen zodat hij opdezelfde hoogte komt als het voetpad. Optisch krijg je dan een veel bredere en veiliger weg. Je ziet bij meer bruggen een dergelijke oplossing. :-)
We zullen de komende vijftig jaar toch echt moeten lappen.., en nathouden
Ik denk het ook niet, dan komen er nogal wat kilo's bij en...
dan krijg je weer een soort stoeprand waar het autoverkeer overheen moet hobbelen.
Betekent dus dat ook de toeritten weer op de schop moeten.
Daar is iemand bezig zijn straatje schoon te vegen.
De CROW inzichten zijn niet veranderd sinds 2010. Obstakels als palen, betonranden, dorpels e.d. waren toen ook al gevaarlijk. En ook toen al was de norm voor een druk bereden fietspad veel meer dan 2 meter.
Je kunt doorgaan met lappen, maar daar wordt een slecht ontwerp niet veilig van.
Het minste wat de gemeente kan doen is de brug open stellen voor voetgangers .De aanwezige verkeersregelaars kunnen dat mooi monitoren en begeleiden .
Het hoogteverschil is niet veranderd, het was technisch onmogelijk dat te verkleinen. Het klopt dus niet dat het hoogteverschil geminimaliseerd is, en er is geen sprake van een compromis.
De schuine rand is beter dan een rechte, maar is een lapmiddel.