Zaanstad laat eerst het wegdek van de Beatrixbrug geel schilderen voordat de brug open gaat. Nu mag alleen Connexxion over de brug.

Ook moeten er wit-rode markeringen aangebracht worden tussen fietspad en rijweg en moeten verkeersregelaars worden ingeschakeld “om de situatie te monitoren.”

Dat schrijft wethouder Gerard Slegers aan de gemeenteraad van Zaanstad als uitleg voor de vertraging bij de opening. De brug zou voor het eind van deze maand opgeleverd worden. Aanvankelijk ging men uit van 21 juni. Maar dat werd uitgesteld wegens vragen over de veiligheid van fietsers en technische problemen met de pollers. Dat laatste is opgelost, dat eerste nog niet.

Verkeersregelaars

Het wachten op deze drie ingrepen lijkt vrij overbodig. Op foto’s van 25 juni is al te zien dat de rood-witte markering is aangebracht. Ook verkeersregelaars zijn al op de brug aanwezig zoals we aan den lijve konden ondervinden.

Op de Wilhelminabrug staan overigens al weken verkeersregelaars die niet konden voorkomen dat er diverse ongelukken gebeurden. Dat ze ‘monitoren’ is ons nooit opgevallen.

Gele vlakken

En dan die gele vlakken met zwarte strepen. Die komen op alle bruggen in Zaanstad na de ongelukken bij Den Uylbrug en Bernhardbrug. Maar die worden aangebracht om ervoor te zorgen dat mensen die staan te wachten als de brug open gaat, aan de juiste kant van de slagbomen blijven. Ze hebben niks te maken met de afscheiding tussen fietspad en autoweg en dus ook niks met de fietsveiligheid. Ook de Wilhelminabrug ging open zonder geel wegdek (en is dat nog steeds).

Na de schouw van 24 juni bleek de Fietsersbond ernstige problemen te hebben met de veiligheid. Zaanstad heeft deze adviezen wel ‘meegenomen’ maar niet ‘overgenomen’. De bond liet al eerder weten de fietspaden te smal te vinden, het verhoogde wegdek als gevaarlijk te beschouwen en ook de obstakels op de weg (o.a. bij de pollers) een probleem te vinden. Zaanstad kon dat niet oplossen omdat:

“bij de afweging rekening moet worden gehouden met andere weggebruikers en de termijn waarop maatregelen kunnen worden gerealiseerd.”

Hoogteverschillen

Wat is er misgegaan? Vooral volgens Zaanstad dat het ontwerp van jaren terug dateert toen er nog andere inzichten waren.

Het ontwerp van de brug is in 2010 tot stand gekomen aan de hand van de toen geldende inzichten. De hoogteverschillen hebben tot doel de verkeersstromen te scheiden om de veiligheid van het fietsverkeer te vergroten. Zaanstad heeft in 2010 akkoord gegeven op de maatvoering en inrichting van de wegdelen/brugdekken in het Programma van Eisen (6.00m, 2×2.00 en 2×3.00m).

We gaan er vanuit dat dit 6 meter voor auto’s betekent, 2 meter voor fietsen en 3 meter breed voor voetgangers. Maar, “bij de uitwerking werd duidelijk dat het fietspad smaller werd en inmiddels waren de inzichten over het hoogteverschil veranderd.”

De Fietsersbond heeft dit aangegeven, de adviseurs van Zaanstad waren het hiermee eens.

“de gemeente heeft daarna geprobeerd het profiel te wijzigen en het hoogteverschil tussen fiets en auto te laten vervallen. Omdat het brugdek al in productie was kon dat niet geheel worden uitgevoerd. Er is vervolgens een compromis gezocht en is op advies van de Fietsersbond het hoogteverschil geminimaliseerd en een schuine rand aangebracht.”

Foto’s: Fred Wolf

Ruim er over heen_e