Leraren in het basisonderwijs in de Zaanstreek staken vandaag opnieuw. De eerdere acties hebben tot nog toe onvoldoende resultaat gebracht.
Op 27 juni 2017 was er een prikactie van een uur, op 5 oktober vond een echte staking plaats en dat gebeurde opnieuw op 12 december.
Er is weliswaar een akkoord bereikt over vermindering van de werkdruk, maar de 270 miljoen voor verbetering van de salarispositie is ruim drie keer minder dan de 900 miljoen waarom werd gevraagd.
In Amsterdam begint om 12:00 een demonstratie, de Code Rood Loop, die vanaf de Stopera naar het Museumplein voert.
Hier vind je ons dossier over #Poinactie.
Op Twitter o.a. De Kroosduiker.
Onze school is dicht op 14 maart. Het gehele team van De Kroosduiker geeft die dag gehoor aan de oproep van @POinactie en @Aobtweets om het werk neer te leggen. Nu voor nu en nu voor later ! pic.twitter.com/HEeJzvjaAS
— Henk Schweitzer (@Henkschweitzer) 13 maart 2018
Ik vind leerkrachten, zorgverleners, hulpverleners en ordehandhavers dusdanig belangrijk voor de maatschappij dat deze, wat mij betreft, per direct meer mogen verdienen.
De zakkenvullende entiteiten die helaas ook in deze sectoren aanwezig zijn dienen wat mij betreft wel beter te worden gecontroleerd en strenger te worden aangepakt.
En lost meer verdienen de problemen en personeelstekorten op? Beetje ongenuanceerde reactie. De oorzaken liggen wel wat dieper. Paar tientjes erbij geeft geen soelaas, los van of het salaris wel te laag is, dat laten we maar in het midden denk ik.
Interessante reactie. =)
Ik zeg puur dat mensen met dergelijke verantwoordelijkheden beter mogen worden beloond, niet dat een hoger salaris de problemen binnen deze sectoren oplost.
That said, maakt een hoger salaris een beroep per definitie aantrekkerlijker omdat het een factor is die vrijwel iedereen belangrijk vindt. Hoeveel invloed dit heeft op de persooneelstekorten binnen een sector durf ik niet te zeggen, maar het zal zeker invloed hebben. Time will tell I guess.
Mijn interesse is echter wel gewekt. Zou jij de problemen eens kunnen benoemen en jouw visie daar op willen geven? Het is natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen dat iets de problemen niet oplost, om vervolgens zelf geen enkele vorm van oplossingen te bieden. ;)
Het lijkt mij dat meer verdienen wel degelijk kan bijdragen aan het oplossen van personeelstekorten. Het wordt immers aantrekkelijker om als leerkracht aan het werk te gaan / je om te laten scholen tot leerkracht.
ikkeook, deze mensen hebben niet voor de klas gestaan, en blerren maar wat.
Wij vinden dat knap, om aan iemands naam te kunnen zien wat iemand in het verleden heeft gedaan. Overigens vinden wij het argument "als je niet voor de klas hebt gestaan mag je er niks van zeggen" niet zo sterk. En wij mogen dat zeggen, we hebben namelijk zelf jaren voor de klas gestaan.
Dus...als je niet jaren voor de klas hebt gestaan mag je niet zeggen dat iemand die niet jaren voor de klas gestaan hier niets over mag zeggen. Volgens mij wordt het argument van ikkeook al jaren een "ad hominem" genoemd. En dat ik ook al jaren voor de klas sta, is dat in dit kader niet relevant.
Joost,
ik ga het nog een keer uitleggen, dat doet een echte leraar nou eenmaal graag:
de CAO geeft een enkel zicht op wat een leraar moet doen; slechts de randvoorwaarden.
Binnen die randvoorwaarden doet een leraar veel meer, de dagelijkse invulling van zijn taak, maar dat lees je niet in de CAO.
Dus enkel oordelen op grond van de CAO is niet voldoende, daar moet al het andere werk ook bij betrokken worden. En in geval van Willemsen mis ik dat. En dat is nou jammer.
Er wordt hierdoor een discussie gestart met onvolledige argumenten. De aanvullende argumenten, die behoorlijke gewicht in de schaal leggen, ontbreken.
Mensen die in het onderwijs werken kunnen je die uitputtend oplepelen.
vandaar mijn opmerking: zelf voor de klas gestaan?
Zo ja, dan nodig ik Willemsen hierbij uit zijn standpunt verder toe te lichten.
En ik kan de reactie van Siem wel billijken, misschien wat scherp maar in essentie een punt. Er is toch een hoop geroeptoeter, iedereen heeft wel ergens een mening over.
Onderwijs is geen Ajax
Ikkeook, ik vind dat je een goede uitleg geeft. Ik hoor wel eens, de leerkrachten zijn alweer vrij, is niet zomaar. Op de woensdag middag bijv. moeten deze mensen vergaderen hebben dus geen vrij, studie dagen zijn om wat bij te leren, word helaas opgelegd door Den Haag. Zo kan ik nog wel even door gaan. Kwa salaris en werkdruk hebben deze mensen recht op een goed salarisverhoging.
Op basis van een cao een oordeel vellen, daarmee doe je het onderwijs tekort. De CAO-onderwijs beschrijft de randvoorwaarden. De dagelijkse praktijk wijkt daar sterk vanaf, dat hoef ik u als "onderwijzer" niet te vertellen. Simpel voorbeeld: in de CAO staat niets over de hoeveelheid kinderen die in de klas mogen zitten. U kent natuurlijk naast uw lesgebonden- ook de taakuren. Die uren worden zowel door directies als Den Haag dankbaar gebruikt om leerkrachten allerlei klussen in de mik te splitsen. Het is juist deze categorie die de meeste last of stress oplevert.
Over lesgeven hoor je geen leerkracht. Klopt ook dat is het leukste beroep wat er bestaat.
Het zou al een stuk verbeteren als ze in Den Haag met hun handen van het onderwijs afblijven. Leerkrachten zijn HBO-professionals die heel goed in staat om zelf te bepalen wat er wel en niet moet gebeuren in een klas. Daar is Den Haag niet voor nodig, die hebben de afgelopen 40 jaar al genoeg verknoeid.
De CAO doet geen uitspraak over invulling van taakuren. Ook leuk, dat je de laatste dag van je vakantie op school mag verschijnen om de eerste teamvergadering bij te wonen. Aan het begin van de vakantie word je soms ook nog verplicht enkele dagen terug te komen voordat je echt op stap kan!
Bijscholing in je eigen tijd, ja want er is geen inval-
kracht en de leerlingen kunnen niet naar huis. Staat allemaal niet in de CAO maar is wel de realiteit.
Schone schijn bedriegt! Dat is wat ik bedoel.
Waar werken de meeste parttimers? gezondheidszorg en onderwijs! Oorzaak omdat het allemaal zo goed te doen is. Waar zitten de meeste burn-outs?? gezondheidszorg en onderwijs. Hoe zou dat toch komen.
Staat allemaal niet in de CAO, moet je aan den lijve ondervonden hebben.
p.s. opsommingen zijn niet compleet maar dienen slechts als voorbeeld.
Zelf al eens voor de klas gestaan???? Dan praat je wel anders.
Ten eerste: we praten hier over primair onderwijs. Ten tweede: iemand die wil doceren heeft daar een reden voor. Ten derde: wil je kunnen doceren dan dien je een opleiding te volgen. Ten vierde: om helemaal te weten hoe dat gaat met doceren op een po loop je daar stage. Ten vijfde: je solliciteert vrijwillig naar de baan. Ten zesde: je ziet de cao. Als je dan nog niet tevreden bent stop dan met solliciteren en ga wat anders doen. En als ik zeg dat die cao goed is dan bedoel ik ook echt heel goed. Lees hem anders nog maar een keer. Kijk eens hoeveel uur een full time docent per jaar behoeft te maken en hoeveel uur die krijgt voor ander werk. Kijk naar de salariëring en de extra's die ook worden gegeven.
En als je dan zoveel druk ervaart kijk dan ook kritisch naar jezelf of je wel op de juiste manier bezig bent. Ga ook in overleg met het bestuur of de (bij)zaken die je naast doceren onderneemt ook allemaal even nodig is.
Dit impliceert niet dat ik per definitie tegen ondersteuning ben in voorkomende gevallen of dat er geen loonsverhoging zou mogen komen.
Willemsen,
bedankt voor je reactie.
Als je dit allemaal zo goed weet: Dit impliceert niet dat ik per definitie tegen ondersteuning ben in voorkomende gevallen of dat er geen loonsverhoging zou mogen komen.
Waarom geef je dan dit signaal af: Alweer. Terwijl die po toch al zo’n geweldige cao heeft. Lees ‘m maar eens, je zult je vingers vanaf likken.
Had misschien een tikkie genuanceerder gekund? om misverstanden te voorkomen zal ik maar zeggen.
Alweer. Terwijl die po toch al zo'n geweldige cao heeft. Lees 'm maar eens, je zult je vingers vanaf likken.