Donderdagvond – 5 oktober – rond 23.30 uur, hoorde een bewoner van de Pinkstraat in Koog aan de Zaan een harde knal. Toen hij uit zijn raam keek zag hij dat er een auto tegen zijn parkeerde auto was gebotst en dat de automobilist vervolgens achteruit reed en er snel vandoor ging.
De eigenaar van de Volkswagen ID.3 belde direct de politie. De auto kwam vanuit de Kaarsenmakersstraat en is op de kruising met de Pinkstraat bovenop de geparkeerde Volkswagen geknald. Hierdoor is de auto een halve meter uit het parkeervak verschoven en heeft aan de rechter achterzijde flinke schade opgelopen. De auto die de schade heeft veroorzaakt moest zelf ook aanzienlijke schade hebben, gezien de brokstukken die op het wegdek lagen. Onderdelen van de koplamp met Renault-logo en stukken wit plastic lagen verspreid op de weg.
Het zou volgens de gedupeerde man gaan om een kleine, vermoedelijk grijze auto. De automobilist reed er vandoor in de richting van de Verzetsstraat. De politie is in de omgeving gaan rijden om te kijken of zij deze auto nog ergens konden vinden.
Op de Raadhuisstraat ter hoogte van de Intertoys is een deel van de bumper midden op het wegdek gevonden. Uiteindelijk is enkele honderden meters verderop in Koog aan de Zaan de auto aangetroffen die vermoedelijk betrokken is geweest bij de botsing. De auto stond geparkeerd en het bleek inderdaad om een kleine auto (Renault Twingo) te gaan, die aan de achterzijde grijs is en aan de voorzijde wit. De schade aan de voorzijde van deze auto is aanzienlijk.
De eigenaar van de Volkswagen ID.3 gaat aangifte doen. Daarna kan de politie het onderzoek verder in behandeling nemen. Het is de vraag of er nog achterhaald kan worden wie de bestuurder was en of deze mogelijk onder invloed reed.
Bijdrage door Michel Schermer
Beroep doen op het Waarborgfonds is zo simpel nog niet hoor.
Je zult in ieder geval middels minstens twee getuigen aan moeten tonen dat de schade vóór de aanrijding nog niet aanwezig was en dat is vaak nog niet zo eenvoudig ( eigen ervaring ).
En iD3's worden tegenwoordig ook echt wel ook particulier gereden hoor maar inderdaad natuurlijk wel over het algemeen All Risk verzekerd maar dat maakt het doorrijden na de aanrijding niet minder verwerpelijk en daar gaat het in dit artikel over toch ?
Komt trouwens helaas steeds vaker voor tegenwoordig.
Erger is het wanneer het je overkomt met je oudere WA verzekerde auto die door zo'n figuur total loss gereden wordt.
De VW iD3 wordt zelden particulier gereden, dus waarschijnlijk een auto van de zaak? Maakt het niet minder erg natuurulijk. De (all-risk)verzekering dekt de schade en de verzekeringsmaatschappij zal een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer, als de Renault niet verzekerd blijkt te zijn, danwel de bestuurder onvindbaar blijft.
Dat is de theorie. De praktijk is weerbarstiger. Weleens geprobeerd schade te verhalen via het Waarborgfonds? En dan: schades claimen bij verzekeraars verhoogd de premie. Uw betoog gaat ook enigszins uit van het vergoeilijken van het gedrag van de vluchter. Onder het mom van er zijn allerlei regelingen om de schade vergoed te krijgen. Dus zo'n drama is het niet....
Ik vergoelijk geenszins het gebeuren integendeel. Er zijn wel allerhande regelingen om geleden schade vergoed te krijgen. De eigenaar heeft de aanrijding gehoord en gezien, dat een auto welke kennelijk bij de aanrijding betrokken was wegreed. Ter plekke zijn onderdelen van een voertuig gevonden incl een Renault logo. Even verderop is een Renault aagetroffen, welke mogelijk de veroorzaker van de aanrijding was. De politie zal een procesverbaal opmaken. De eigenaar van de VW zal hiermee een meer dan redelijke kans hebben zijn schade vergoed te krijgen (mits de veroorzaker niet verzekerd is e/o anoniem blijft). Dus ja. Ontzettend vervelend voor de VW bezitter, maar nee zo'n drama is het dan ook weer niet.
Het gaat er niet over of geleden schade al dan vergoed wordt, via allerlei regelingen, het gaat over het feit dat hier iemand schade veroorzaakt en zijn of haar verantwoordelijkheid niet neemt. Daar zou de discussie over moeten gaan.
Precies Frans, maar dat is de maatschappij. En ook de schuld van de verzekeringsmaatschappijen. Als je geen schade rijdt, krijg je korting. Als je wel schade rijdt, moet je meer premie betalen. Dus ja, als iemand een kleine deuk of kras veroorzaakt bij een ander, is doorrijden vaak voordeliger voor de portemonnee van de veroorzaker, dan om die schade eerlijk te vemrelden.
Het is wel vaker raak met deze wagens van Den Breejen: https://www.deorkaan.nl/auto-vliegt-uit-de-bocht-in-koog-aan-de-zaan/