In Zaanstad komen steeds meer auto’s. Het aantal particuliere personenauto’s nam toe met 50 procent sinds 2000 van ruim 48.000 naar bijna 72.000. Het aantal huishoudens nam in diezelfde periode maar met 25 procent toe. Steeds meer auto’s per huishouden dus. In 2000 waren dat er nog 83 per 100 huishoudens, in 2024 was dat al gestegen tot 98.
En daarbij komen busjes en bestelwagens. Dat waren er in 2024 bijna 8.000 (5.500 in 2000, plus 40 procent). Dan zitten we al op 109 auto’s per 100 huishoudens. Daarmee is nog niet het hele autobezit in kaart gebracht. Als leaseauto’s – ruim 10 procent van het totale wagenpark in Nederland – daar bij worden opgeteld, kom je op ongeveer 120 auto’s per 100 huishoudens. Dan ontbreekt nog één categorie: auto’s met buitenlandse (Poolse, Bulgaarse, Oekraïense) kentekens. Hoeveel dat er zijn is niet bekend. Maar in Zaanstad zijn dat er niet weinig.
Sterke groei
Vooral de laatste jaren is het autobezit in Zaanstad sterk gegroeid, ruim 5 procent tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024 voor personenauto’s, de groei bij bedrijfsauto’s was twee maal zo hoog. Landelijk was er ook groei maar die bedroeg 2 procent voor personenauto’s. Een deel van de groei is te danken aan de toename van het aantal huishoudens (plus 1,2 procent) in Zaanstad.
Morgenavond – 6 februari 2025 – praat het Zaanstad Beraad over de nieuwe Parkeervisie. Parkeerplekken – of beter gezegd het gebrek daaraan – is daarbij een belangrijk onderwerp. In die Parkeervisie wordt uitgegaan van ‘0,9 particuliere personenauto’s per huishouden’, maar dat betreft de meting per 1 januari 2020. Die 0,9 was in de praktijk overigens 0,93 volgens meer gedetailleerde CBS-gegevens. En dat was dus zonder bestelauto’s, leaseauto’s en auto’s met buitenlandse kentekens.
De meest recente cijfers – aangevuld met bestelauto’s, leaseauto’s – zijn dus aanzienlijk hoger. Onder de grafieken gaat het verhaal door.
In de Parkeervisie wordt ingezet op het uitbreiden van betaald parkeren, met name in het centrum van Zaandam (‘we moeten toewerken naar het zo autoluw mogelijk maken van de binnenstad’) maar ook in de gebieden daarbuiten. De ‘blauwe zones’ worden niet uitgebreid en ‘in Zaanstad voegen wij in principe geen extra parkeerplaatsen toe in de openbare ruimte om parkeerknelpunten op te lossen’.
Fietsen en OV-gebruik wordt gestimuleerd terwijl en sterk wordt ingezet op ‘deelmobiliteit’. Bewijzen dat auto-delen autobezit en daarmee de parkeerbehoefte laten afnemen zijn er niet.
Nieuwbouw
De voorgestelde regels gaan vooral knellen bij de nieuwbouw: ‘bewoners van nieuwbouw krijgen geen parkeervergunningen voor het parkeren in de openbare ruimte’. Zij moeten gebruik maken van parkeergarages in hun nieuwe complex. Maar dat is in de praktijk lastig.
Figaro: 195 woningen, ‘0’ parkeerplaatsen. Badhuisweg: 120 woningen, 67 parkeerplekken. Catharina: 103 appartementen, 61 parkeerplekken. Houthavenkade: 710 woningen, 415 parkeerplaatsen. De Bij (Honig-fabriek, Koog a/d Zaan): 95 woningen, 21 parkeerplaatsen. De Tijdgeest: 306 woningen, 113 parkeerplekken. Stelling/Heldin: 416 woningen, 390 parkeerplaatsen. Dukra: 30 ligplaatsen voor boten en waterwoningen, ‘0’ parkeerplaatsen. Peperstraat: 571 woningen, 334 parkeerplaatsen.
Ondanks veronderstellingen over deelauto’s, fietsen en OV-hubs blijven er per 100 huishoudens meer dan 120 auto’s in Zaanstad rondrijden, en dat neemt niet af, alleen maar toe.
De ‘oplossing’ die rondrijdende parkeerplaatszoekers vinden is een beetje of helemaal fout te parkeren: op stoepen, fietspaden en groenstroken. Dat gebeurt bijvoorbeeld op grote schaal op Hogendijk, Houthavenkade, Peperstraat, Zuiddijk, Schildersbuurt en Westzijde in Zaandam. In Gouwpark is een strijd in de buurt ontstaan toen de ‘grijze parkeerplekken’ werd afgezet met plantenbakken.
In een aantal gevallen zeggen betrokken dat handhaving dit zou ‘gedogen’ (Houthavenkade, Gouwpark). Navraag bij Zaanstad leert dat dit niet het geval is, maar het resultaat is hetzelfde: er wordt niet of nauwelijks gehandhaafd op foutparkeren. En dat leidt weer tot gevaarlijke verkeerssituaties.
Het Zaanstad Beraad begint om 19.00 op donderdag 6 februari. Het is de tweede avond die aan de voorbereiding wordt besteed en er is vier uur voor uitgetrokken.
Door Piet Bakker. Bronnen: Parkeervisie Zaanstad, eerder nieuws op De Orkaan, cijfers: CBS. Afbeelding boven: busjes, auto’s en buitenlandse auto’s op Troelstralaan in Zaandam.
Gaat het weer over een gemeente beleid 😂
ze hebben een eigen wereldje gemaakt. Wonen waarschijnlijk niet in Zaandam maar diegene wel die komen op de fiets. maar jah helaas werkt heel Zaandam niet in Zaandam jammer genoeg. Dure nieuwbouw huizen kunnen niet betaald worden. Jongeren blijven langer thuis wonen.
Nu een brief gekregen dat Kogerveldwijk in de "planning" staat voor betaald parkeren. "enquête geeft aan te weinig parkeerplaatsen" door gratis parkerende forenzen.
wel grappig.
kijk nog eens naar de cijfers van dit artikel teveel woningen te weinig parkeerplaatsen. Dit is in de huidige woningmarkt al een probleem aan het worden.
leer ervan gemeente Zaanstad en open je ogen.
Autonomisch met de auto naar het werk is nog lang niet van kracht. deelauto s gaan het ook niet oplossen. Dus wat is de bedoeling...
oplossing:
Elke bewoner van een nieuwbouw huis mag geen auto hebben, aan de hand hiervan mogen ze komen. tenzij ze een vitaal beroep uitoefenen. ( geef ze gratis elektrische fietsen )
🫶🏻🫡
Er zijn gemeentes die een parkeervisie hebben op basis van getallen. Getallen die zijn ontstaan op basis van ervaringen uit het verleden, ervaringen in andere gemeentes, ervaringen in het land. Overal worden en zijn woonwijken ontwikkeld. Ik was als sen. adviseur infra betrokken bij de ontwikkeling van tientallen woonwijken in het land. Een gemiddelde woonwijk: per woning 1,5 of 1,7 parkeerplaats. Een garage meegerekend als 0,8 of 1 aftrek, parkeren eigen erf als 0,5 of 0,8 aftrek. Dit soort getallen zouden ook binnen de gemeente Zaanstad bekend moeten zijn bij "deskundigen". De vraag is echter of die deskundigheid er is. De getallen, nu gehanteerd, wijken teveel af van getallen binnen andere gemeentes. Er wordt, vermoed ik, gewerkt met "op gevoel". We denken dat het kan: zoveel (mogelijk) woningen, zoveel parkeerplaatsen. Ik heb sterke twijfel over hoe er binnen de gemeente een parkeervisie wordt vastgesteld. Op basis waarvan en welke "deskundigen" dat beoordelen. Hoe minder auto's, hoe beter voor het klimaat, dat is duidelijk, als streven, maar met bouwen is het toch wel de bedoeling dat er wijken ontstaan die een prettig leefklimaat hebben m.b.t. tot bijv. groenvoorzieningen maar ook m.b.t. de aanwezigheid van voldoende parkeerplaatsen.
Ze denken ook aan het klimaat bij het ontwikkelen van parkeerbeleid. Op papier minder parkeerplaatsen is op papier minder stikstof en zo kan je weer vergunningen verlenen.
tja kinderen moeten langer thuis wonen omdat zegen woning kunnen betalen laat staan huren. Dan zijn er nog veel woningen die in kamers opgedeeld zijn. Dus ook meerdere auto's op 1 adres. Als je dus een beetje logisch nadenken weet je hoe het komt dat er meer auto's komen. Dit is nog maar een klei voorbeeld. Hier hoef jegeen geleerde voor te zijn om dit te snappen of misschien ben ik te simpel
Visie is een gedachte over de toekomst. Mijn visie is, uit je werk 3 uur rondjes rijden tot er een auto van een parkeerplek wegrijdt. Leuk gemeente beleid.
Er zijn meerdere redenen waarom huishoudens meer auto’s aanschaffen:
1. Openbaar vervoer is geen goed alternatief, zeker niet in de overige kernen in Zaanstad (niet Zaandam)
2. Belastingregels: hoge bijtelling waardoor mensen kiezen voor privé een eigen auto (en niet de lease auto of bedrijfsbus)
3. Geen woningen beschikbaar waardoor kinderen langer thuis wonen, en zelf een auto moeten aanschaffen om naar hun werk te rijden
4. Verhuur van woningen, meer mannen zonder gezin of vrouw. Ipv 1 gezin heb je dan 4 mannen met allemaal 1 of 2 auto’s (bedrijfsauto)
5. Sportverenigingen zijn de laatste 25 jaar allemaal naar de rand van de stad verplaatst.
6. Beide ouders werken, waardoor kinderen met de auto naar school gebracht worden waarna de ouder snel met de auto naar zijn werk haast.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Leuk bedacht om parkeervergunningen te introduceren maar dat werkt niet. Het aanbod van auto’s neemt gewoon toe.
De gemeente zet in op minder parkeerplaatsen per woning. Een keuze die in de praktijk vooral voor problemen zorgt. Hoe kun je dit met droge ogen ‘visie’ en ‘beleid’ noemen? Bewoners verdienen realistische oplossingen, geen beleid dat de ogen sluit voor de werkelijkheid. Helemaal gek geworden!
Geen geld voor een nachttrein naar Schiphol, bouwen zonder parkeerplaaatsen 'modern gezin heeft geen auto nodig', parkeerheffingen die zich als een inktvlek gaan uitbreiden, dramatisch slecht busvervoer, ik ben eens benieuwd naar die visie.
om het paekeer beleid een halt toe te roepen zal zaanstad toch voor een goed alternatief moeten bieden betere openbaar vervoer en betrouwbaarder aansluitingen op sndere ov zodat de mensen een keuze voor gespiegeld krijgen zolang dat er niet is blijf je de chaos houden qua parkeren momenteel is alles vol met autos hebben ze het nog niet eens over alle stekker autos die ook parkeerplaatsen bezetten en waar je met je gewone auto niet mag parkeren en alle mindervalide parkeerplaatsen zo kan je wel een optelsom maken dat er gewoon te weinig parkeerplaatsen overblijven voor de gewone autos maak parkeren in de parkeergarages vrij als alternatief voor de gewone hard werkende inwoner van zaanstad
Van een beleids visie van Zaanstad mag je toch een minder misleidend standpunt verwachten:
Huishoudens ( 2 werkende personen buiten Zaanstad meestal) nam toe met 25 procent en het aantal auto's met 50 procent.
Wil je mensen in Zaanstad houden, dan zal je moeten inzien, dat 2 hardwerkende jonge mensen 2 autos moeten hebben om inkomen te genereren om de buitensporige huizen prijzen te kunnen betalen.
Samengevat is er dus geen wanverhouding, maar wordt gewoon woke, niet wetenschappelijk onderbouwd gedachten goed doorgedrukt vanwege een niet wetenschappelijk onderbouwde agenda " 2030" van de EU.
Wil je echter een leefbare stad bouwen, dan zul je als stad ruimte moeten creëren voor o.a.groen en vervoer.
Het wordt tijd dat op plaatselijk niveau wordt ingezien dat de meeste gezinnen 2 inkomens moeten hebben om die standaard 110.000 euro te genereren om zelfs maar in een " torenflat" te kunnen wonen, waarvan je bij wijze van spreken van de ene schuifla woning in de andere schuifla woning kan kijken.(Zaanse helden).
Openbaar vervoer is duur, onbetrouwbaar en zeer tijd rovend.
Zaanstad moet zijn ogen openen voor de realiteit en inzien dat autos noodzakelijk zijn, of dat nou in je ideologie past of niet.
Inmiddels is duidelijk dat het enorme tekort aan parkeergelegenheid tot onaangename situaties leidt, waarbij grove ruzies niet zijn uitgebleven.
Dat deze niet wetenschappelijk onderbouwde parkeer visie zich kennelijk opzettelijk uitbreidt tot buurten waar nog geen parkeer probleem is en waar je kan wachten op een sociaal isolement van vooral ouderen, wekt de veronderstelling dat het kennelijk om de boetes is te doen om de enorme kosten van Zaanstad te redresseren.