Bij veel nieuwbouwprojecten in Zaanstad wordt tegenwoordig uitgegaan van een parkeernorm van ongeveer 60 auto’s per 100 woningen. Die norm wordt soms weer verlaagd omdat er plekken voor deelauto’s worden gerealiseerd. Bij sommige nieuwbouwprojecten vlakbij het OV komen helemaal geen parkeerplekken.
De redenering van de gemeente is dat steeds minder mensen een auto hebben. Maar klopt dat ook?
De werkelijkheid lijkt zich niet aan deze Zaanse wensdroom te houden. Per 1 januari 2022 waren er 68.201 auto’s geregistreerd in Zaanstad. Een jaar daarvoor waren dat er 67.461. Dat betekent dat er per 100 woningen in 2022 98 personenauto’s waren in Zaanstad*. Dat aantal groeit sinds 2000 en neemt permanent toe.
Dat nieuwe inwoners minder auto’s hebben, met het OV gaan, op grote schaal deelauto’s gebruiken, geen geld hebben voor een auto of de voorkeur aan de fiets geven, blijkt niet uit cijfers. Waar die ideeën op gebaseerd zijn blijft duister. Dat geldt met name voor sociale woningbouw waarvan verondersteld wordt dat de bewoners van die woningen minder vaak een auto hebben. Die cijfers hebben wij nooit kunnen vinden en Zaanstad heeft die ook niet kunnen leveren. Dat deelauto’s het autobezit verlagen is vooralsnog niet aangetoond.
Het ontbreken van parkeerplekken of het invoeren van betaald parkeren (‘ontmoedigingsbeleid’) kan in theorie wel tot minder autobezit leiden maar in de praktijk blijkt daar tot dusver weinig van.
Onder het aantal personenauto’s per 100 woningen: in 2000 was dat nog 85, in 2008 werd de 90 bereikt en in 2018 de 95. De sprong in 2021 was de grootste in de afgelopen 10 jaar.
Het aantal auto’s groeide tot 68.201 in 2022 terwijl het aantal woningen per 1 januari 2022 bijna 70.000 bedroeg. Daarnaast zijn er nog bijna 7.000 bestelauto’s in Zaanstad geregistreerd (die cijfers zijn in de grafiek boven niet opgenomen).
Ook rijden er in Zaanstad bijna 7.000 motorfietsen, 6.500 bromfietsen en bijna 7.600 snorfietsen rond (en bijna 700 vrachtauto’s, trucks en bussen).
Lees ook:
* Dat gaat om “actieve personenauto’s op naam van een natuurlijk persoon (particulier). Leaseauto’s en zakelijke auto’s die niet op naam van de particulier staan die ermee rijdt worden dus niet meegenomen” (CBS). Het totaal aantal personenauto’s is dus nog hoger. Op basis van landelijke cijfers zou dat om ongeveer minstens 10 procent gaan. Ook auto’s met een buitenlands kenteken tellen niet mee. Officieel mogen die niet langer dan 4 maanden zonder Nederlands kenteken hier rondrijden maar aan die regel lijken veel mensen zich niet te houden.
Door Piet Bakker / Merel Kan. Animatie Marty Vet, voice-over Lonneke Scholten, muziek De Kift. Data CBS, grafieken en foto door De Orkaan.
In bestaande (oude) woonbuurten zijn historisch voldoende parkeerplaatsen. Maar de gemeente bouwt er vervolgens wel extra woningen bij maar bewust geen extra parkeerplaatsen om de buurten naar de norm van 6 parkeerplaatsen per 10 huizen te forceren. Of, zoals in Wormerveer, moet er een soort Zaanse promenade komen ten koste van 40! parkeerplaatsen. En de bezoekers van de vreetfestivals en braderieën die op die mooie lokatie afkomen gaan vrolijk parkeren in de buurt die net is gekortwiekt op het aantal parkeerplaatsen.
Op deze asociale wijze vernield Zaanstad de leefbaarheid in goede buurten doordat bewoners tegen elkaar opgezet worden door het tekort aan parkeerplaatsen.
Ik vind dit een manipulative sluiptactiek van Zaanstad die niet in het belang is van de bewoners.
Wanneer je als gemeente wil dat meer burgers met het openbaar vervoer reizen, waarom investeert men dan niet in het openbaar vervoer?
Dit beleid lijkt gebaseerd op wishful thinking. Vandaar dat steeds meer mensen hun auto dan maar in de voortuin parkeren, je moet 'm toch ergens kwijt.
Fijn dan heeft het probleem zich opgelosd.. prima strategie je roerendgoed daar ben je zelf verantwoordelijk voor.,wat die heilige koe moet en zal voor je voordeur staan. Zaanstad ga zo door met het verminderen van parkeerplaatsen.. Plant dan wel meer groen..
Hoe je het ook draait, die auto's zijn er nu eenmaal en die verdwijnen ook niet zomaar de komende jaren, we zullen het ermee moeten doen.
En of ie nou voor de deur staat of ergens anders maakt natuurlijk niet uit.
U bent misschien niet afhankelijk van een auto maar velen dus wel.
Ga er maar vanuit dat we de komende 30 jaar zeker met dit parkeerprobleem zitten dus is het beter er nu rekening mee te houden voor de toekomst.
Of het moet het plan zijn iedereen uit de auto's te krijgen dan gaat het wel werken.
Gezocht 3 parkeerplaatsen en in de 2e plaats een woning daarbij in de buurt........
Tijd dat dit eens benoemd werd, bedankt redactie. Het gaat ook helemaal niet om dat mensen minder auto's zouden hebben, het is gewoon bewust beleid om mensen te vervelen (minder plekken dan dat er auto's zijn) ze moeten eens ophouden hun ideologie aan alles en iedereen op te dringen. I.p.v proberen te ontmoedigen (lees dwarsliggen), ga het eens gewoon faciliteren! We betalen hen toch niet om ons dwars te zitten? Ik vind zelfs dat er 120% parkeerplaatsen moeten komen bij woningen, nu is het nog 98 auto's per 100 woningen, maar dat wordt als maar meer, vooral omdat jongeren langer thuis wonen totdat ze 30 of zelfs ouder zijn, dan kan het zomaar zijn dat er 3 auto's of meer per woning zijn.
Bij al die nieuwbouw appartementen kan makkelijk een paar verdiepingen ondergronds gerealiseerd worden voor de auto's. Men betaald er ook voor, dus niet zo moeilijk doen.
Nogmaals bedankt redactie, ik hoop dat jullie vaker met dit soort 'expose' artikelen komen.
zaanstad droom verder
men gebruikt een auto niet aleen voor won werk verkeer sommige hebbenauto van wege boodschappen en voor als ze ergens heen willen omdat als je met 4man met open baar vevoer moet niet te betalen is .
maar 60 auto per honder huizen hebben sommigen niet 2 auto als ze met zijn tween werken en een onrelmatige diensten heeft , zelfs een ezel weet dat sorry planologie van zaaanstad daatje dan afhankelijk bent van een auto.
de projectonteikelaars verdienen meer aan grond als er een huisop staat
en gaat echt jullie norm van 60 aanhouden denk eenkeer goed na gebuik jeonderzoek van het juiste aantal bij de planologie van een nieuwe wijk
Ik gebruik mijn fiets ook niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor de boodschappen. Transportfiets, fietstassen, regenpak, waar een wil is is een weg.
Enkeltje Amsterdam centraal in de spits: 3,50 (zonder korting), met zijn vieren 14 euro. Voor dat geld kun je in de binnenstad twee uur parkeren.
Ja gek dat de gemeente wil bezuinigen op parkeerplekken, want wie betaalt die voor driekwart van de dag ongebruikte grond? Laat dat dan ook maar degenen zijn die het willen claimen voor hun blikken vehikel.
De gemeente Zaanstad is gewoon auto-vijandig, terwijl het voor veel bewoners toch wel een eerste levensbehoefte is; voor gezinnen omdat de kinderen altijd en overal naar toe moeten en voor ouderen om toch voldoende mobiel te zijn en sociale contacten te onderhouden. Het openbaar vervoer wordt steeds meer uitgekleed. Treinen en bussen rijden niet altijd op de plekken en de tijden die men wil.
Nu wordt Zaanstad volgegooid met (veel te) dure woningen waar onvoldoende parkeergelegenheid voor is. Wat voor effect denkt men dat dit op de samenstelling van Zaanstad gaat hebben. Het is de plaag van het "groen"-denken
Die kinderen moeten van zichzelf niet zoveel, hun ouders willen misschien dat ze veel doen. Ik zou het mooi vinden dat kinderen net als ik zelf vroegah buiten op straat konden voetballen, stoeprandje en verstoppertje spelen, maar we hebben de wereld omgedraaid; kinderen spelen in een kooi en de auto's mogen buiten spelen.
Het ov wordt inderdaad drukker en uitgekleed, dat merk ik (bewust autoloos) zelf ook aan den lijve. Ik maak regelmatig een rit heen en terug naar mijn ouders in Zeeland. Dat kan in principe in 4 1/2 uur, maar op zo'n lange afstand gaat de kans op werkzaamheden onderweg naar 100%. Maar ik kom er, ook al is het op het platteland. Ja, met de auto kan het twee uur sneller, maar in de trein haal ik de slaap in die ik tekort kom omdat ik zo vroeg mijn bed uit moet om het uberhaupt te redden, dus ik merk er niet zoveel van. Het is een kwestie van je er op instellen en je raakt er snel aan gewend. Het maakt meestal niet uit of ik een uur later ergens aankom. Maar die zekerheid heb je met de auto met al die files ook niet.
Als Zaankanters hebben we over het OV weinig te klagen als je het mij vraagt. Elk kwartier een trein, drie of meer bussen naar Amsterdam, voldoende keuze. Ik heb het wel te doen met de mensen in bijvoorbeeld Zeeland. Daar moet je het doen met een bus per uur en moet je er veelal voor buiten het dorp op wachten omdat die het dorp zelf niet meer aandoet.
Tja, men denkt vaak, je woont vlak bij een station dus...., maar dan ben je uiteraard nog niet op je werk. Ligt je werkplek ook naast het station? Men heeft besloten dat het OV in de spits duurder wordt. Dus meer geld betalen om in een volgepropte trein mee te mogen. En dan sta ik ook versteld van uitgangspunten zoals: mensen boven de 70 rijden geen auto meer. Ik begrijp het doel, maar er moet echt iets anders bedacht worden om dat te bereiken.
Dicht bij je werk gaan wonen of werk zoeken dat dicht bij huis is, ik kan het iedereen aanraden. Zelf twintig jaar geleden gedaan na helemaal klaar te zijn met elke dag in de file staan. Nu op de fiets naar het werk, zoveel levensvreugde voor teruggekregen.
En lange afstanden? Naar Hoek van Holland langs de kust in vier uur op vier boterhammen en een bidon water. Geen vervoermiddel zo efficiënt als de fiets (niet die fatbike natuurlijk. Geweldige uitvinding: een fiets gemaakt waarmee je nog geen vijf kilometer zonder hulp kunt fietsen :-))
Nou Marc, als je in Hoek van Holland werkt, totaal 8 uur reistijd.....en dat vijf dagen per week ?
Vind het nogal wat.
@Fons Wegman: het is ook interessant om te zien hoeveel van die auto's ook daadwerkelijk worden gebruikt voor woonwerkverkeer. Het viel mij in mijn wijk op hoeveel auto's er gewoon de hele dag, ook doordeweeks, stonden te staan. Het zal uiteraard verschillen van wijk tot wijk.