In Zaanstad zijn 98 auto’s per 100 woningen, in Wormerland zijn dat er 117 per 100 maar Oostzaan gaat daar nog fors overheen: 123 auto’s per 100 woningen.* Dat aantal groeit sinds 2000.
Het aantal personenauto’s groeide tot ruim 5.000 terwijl het aantal woningen per 1 januari 2021 4.100 bedroeg. Daarnaast zijn er nog 500 bestelauto’s in Oostzaan geregistreerd.
Ook rijden er bijna 600 motorfietsen, ruim 400 bromfietsen en 637 snorfietsen rond in Oostzaan (en 120 vrachtauto’s, trucks en bussen).
Onder het aantal personenauto’s per 100 woningen. In 2000 lag dat al boven de 100, in 2013 werd de 110 bereikt en in 2019 de 120.
Het aantal auto’s groeide tot 5.026 terwijl het aantal woningen per 1 januari 2021 4.100 bedroeg. Daarnaast zijn er 500 bestelauto’s in Oostzaan geregistreerd, dat waren er in 2000 nog 406.
Data: CBS, grafiek: De Orkaan
Lees ook:
* Het gaat om “actieve personenauto’s op naam van een natuurlijk persoon (particulier). Leaseauto’s en zakelijke auto’s die niet op naam van de particulier staan die ermee rijdt, worden dus niet meegenomen” (CBS). Het totaal aantal personenauto’s is dus nog hoger. Op basis van landelijke cijfers zou dat om minstens 10 procent gaan.
Het stijgend aantal auto's heeft meerdere oorzaken en de grote woningnood onder jongeren is een voorname.
Door de wooncrisis is een is het voor jongeren met gewone inkomens niet mogelijk om een eigen woning te betrekken. Daardoor blijven ze veel en veel langer thuis wonen. De ouderlijke woningen zijn daar niet op ingericht en de woonwijk evenmin. Hierdoor zijn veel meer parkeerplaatsen nodig. Daarbij speelt ook mee dat openbaar vervoer geen volwaardig alternatief is voor autogebruik.
Vrachtauto’s is toch logisch met groot bedrijf zoals VHC
Zo dat levert heel wat verkeersdruk op.
Nieuws? Wat moeten we hiermee?
Wanneer gemeentes geen rekening houden met de groei van het aantal auto's per woning dan kunnen er knelpunten ontstaan.