De ANWB wil een Park&Bike-proef in vier Noordhollandse plaatsen volgens RTVNH.
In Haarlem, Purmerend, Zaanstad en Amstelveen zouden automobilisten hun auto voor het laatste stuk van hun reis aan de kant moeten zetten en een huurfiets pakken.
Volgens de ANWB zit “een flink deel van de reistijd in de laatste kilometers in de stad. Teveel autoverkeer veroorzaakt dat wegen dichtslibben en dat bedrijven, winkels en woningen slecht bereikbaar zijn.”
De ANWB hoopt dat de gemeentes die zij op het oog hebben zo’n Parkeer + Fiets voorziening willen invoeren. Medewerking (en financiering) door de gemeente zelf is dus noodzakelijk.
Waar zou dat kunnen in Zaanstad? Ideaal zou het volgens Orkaan zijn als de huur van een een fiets bij de prijs van het parkeren is inbegrepen.
In dat geval zouden de parkeergarages bij de Hermitage en het Rozenhof zonder al te veel problemen geschikt gemaakt kunnen worden. Of een tijdelijke parkeerplek bij De Zweed? Noordschebos? Bij Deen?
Met bovengenoemde uitspraak van Sonja ben ik het helemaal mee eens. Om onduidelijkheid te voorkomen ik ben de Sonja van de Fietsersbond
Park & Bike, of P&Fiets, leent zich ook voor kleinere parkeer plaatsen voor 10-20 auto's met een kleine fietsenstalling erbij, waar men een fiets kan pakken om verder de stad/gemeente in te rijden.
Juist buiten het centrum is meest ideale plek. Bijv in de buurt van Vijfhoekpark of de rotonde naast ziekenhuis. Dus direct nabij de aanrijroutes richting centrum daarmee ontlast je de wegen naar het centrum en je lost daarmee het parkeerprobleem in het centrum op.
@Eric
Dat we selectief volgen klopt niet, we volgen alles. Dat we selectief publiceren klopt wel. Over fietsen, fietsroutes en fietsvoorzieningen publiceren we juist erg vaak. Maar ook daar maken we een selectie.
Als een wethouder zich georganiseerd laat toejuichen als hij een paar honderd meter op een elektrische fiets rijdt, laten we dat graag schieten. Als voor rood stoppende brug-fietsers beloond worden (ook georganiseerd) doen we daar ook niks aan. Blauwe fietscoalitie-stippen zijn alleen maar interessant omdat we willen weten hoeveel belastinggeld in deze potsierlijke actie wordt gestopt.
Het uitbrengen van een nota, een persbericht of een plan, het indienen van een motie of het stellen van raadsvragen is niet per definitie nieuws.
Het is selectie. DZ (die sowieso weinig te klagen heeft over media-aandacht) kan ook altijd een opiniebijdrage aan de Orkaan leveren. Ongeacht of dat over hun fietsplannen gaat of over de tekortschietende aandacht voor hun partij.
De fractie van DZ stelde dit vorog jaar al voor in hun fietsnota. Het is zelfs begin 2016 in de raad besproken. De gemeente is dit al aan het onderzoeken. Goed dat de ANWB ook een spreekwoordelijke duit in het zakje doet. Jammer dat de Orkaan de politiek maar selectief volgt.
Het jammer vinden dat we niet volgen en op twitter blokken is een beetje vreemd, Eric...
De twitter account van de Orkaan is door mij niet geblokkeerd, Merel. Sommige personen hebben in het verleden echter wel verdiend dat ze door mij geblokkeerd werden, omdat ik geen energie meer wilde steken in kinderachtig gedrag.
Vorog=vorig
Parkeren in hermitage en uitbreiden van de overheid fiets ns
Gewoon parkeren bij de nog niet bestaande IKEA, en dan met zo’n bijpassende blauw/gele ov-fiets je weg vervolgen. Fietstunnel onder het Noordzeekanaal maken en iedereen is blij!