DON’T TEXT AND DRIVE
Ongetwijfeld een nuttig advies van Pharrell Williams. Ga dat lekker vertellen langs de Route 66 of Highway 61.
Waarom moeten fietsers langs de Zuiddijk daarmee lastig worden gevallen?
Mag je daar niet texten en driven (sms’en en autorijden)? Autorijden in ieder geval niet, het is namelijk een fietspad. Maar fietsend sms’en mag nog steeds. Of het verstandig is om te doen, is wat anders, maar het mag dus daar gewoon.
En waarom in het Engels? Hoeveel Engelssprekende toeristen raken met de auto zo de weg kwijt dat ze op het fietspad langs de Zuiddijk terecht komen?
En texten? Wie stuurt er tegenwoordig nog een sms? Er wordt in Nederland alleen nog maar geappt (inderdaad: achter het stuur, maar nooit op dat stukje Zuiddijk).
De actie wordt gesponsord door de internationale en nationale autoclubs FIA, ANWB, KNAC en KNAF. De organisaties achter de asfalt-lobby, de extreem vervuilende Formule 1 en andere soorten autosport (welke mafkees heeft ooit bedacht dat in een auto rijden een sport is?).
En die gaan mij vertellen via een getatoeëerde petjeskop dat ik niet met m’n telefoon bezig mag zijn? (Foto al fietsend gemaakt… lekker puh.)
Beetje kort door de bocht dit artikel..
Waarom zou dit alleen langs de weg moeten waar auto’s komen.. Het is je kennelijk opgevallen toen je er fietste en dan kan je daar dus ook aan denken wanneer je achter het stuur van je auto ga zitten..
En dat engels? Als of er in NL geen engels begrepen wordt..
De opmerking dat er niet meer gesmst wordt is naar mijn idee een eigen aanname van jou.. Als dat zo zou zijn zouden de fabrikanten/providers het wel schrappen..
Overigens sms ik dagelijks met mijn kinderen en vrouwlief.. dus kennelijk zijn wij de laatsten...
Lekker Orkaan, nou ga ik even de fatsoensrakker uithangen. Ja, het mag als fietser. Maar Whatsapp valt in het engels gewoon onder texten. En het zijn vooral jongeren die al fietsend de telefoon bedienen, er een headsetje aanhangen en vrolijk Spotify streamen. Gevaarlijk? Ja, kevensgevaarlijk. Wie herinnert zich niet de jongen die werd doodgereden, komend uit een fietspad door het bos, muziek luisterend, zich niet bewust van de aandenderende vrachtwagen. Zijn vader is een stichting gestart om mobiel gebruik in het verkeer onder jongeren op de radar te krijgen. De Zuiddijk is geen bos, wel moet je aan beide kanten bij het uitkomen van dit stukje terdege rekening houden met autoverkeer. En waarom Pharell? Zal ongetwijfeld de doelgroep meer aanspreken dan een Wolter Kroes. Er zijn wel degelijk een paar regels die onveilig besturen van een fiets strafbaar maken.
Onderstaande tekst komt van de site van de rijksoverheid, dus als je je hier aan houdt zit je altijd goed. Mobiel bellen tijdens fietsen is toegestaan Het is niet verboden om tijdens het fietsen handheld te bellen. Wel zijn artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Dat betekent dat u veroordeeld kunt worden als u zich als fietser zo gedraagt dat: gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt; het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd; door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt. Elke vorm van afleiding van de verkeerstaak kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Dit geldt ook voor het mobiel bellen op een fiets.
We hebben niks tegen fatsoen, in tegendeel, wij zijn er daar erg voor. Wij zijn ook erg tegen het appen, sms'en, mailen, twitteren, facebooken, fotograferen, filmen, telefoneren, photoshoppen, spotify luisteren en wat zo meer kan op je smartphone tijdens het rijden.
Maar we zijn vooral tegen stompzinnige nutteloze oerlelijke borden op plekken waar ze niks uithalen (als ze sowieso wat uithalen) en ook hebben we bijzonder weinig begrip voor mensen die denken met waarschuwingsborden maatschappelijke problemen op willen lossen.
Wil je dat smartphone-gebruik op de fiets verboden wordt? Zorg dan dat dat gebeurt! Wil je dat appen achter het stuur aangepakt wordt? Zorg dat dat het wordt bekeurd.
Hoe zit het met de Orkaan filmpjes die worden gemaakt van nieuwe wegen/fietspaden en dergelijke? Wel handsfree hopelijk!
Over het nut van deze campagne kan worden gediscussieerd, maar om te zeggen dat met campagnes en borden geen maatschappelijk probleem kan worden opgelost vind ik erg kort door de bocht. Zo is het rijden na een paar biertjes van 'kan best' naar 'niet normaal' gegaan in het algemeen maatschappelijk verkeer. Een paar jaar geleden had iedereen meer het idee van: moet je lekker zelf weten. Na de verschillende campagnes is er toch een ander beeld ontstaan, en spreken mensen elkaar er op aan. Zal heus niet aan één bord hebben gelegen, maar als onderdeel van een groter geheel misschien wel nuttig geweest.
Wat betreft het bord, helemaal mee eens, maar dat staat er al een tijdje. Gedragsverandering uitsluitend bewerkstelligen met verboden, kansloos. Dat vraagt meer dan een verbod; opvoeden en straffen zijn niet de bestwerkende combinatie.