De Orkaan besteedde afgelopen week veel aandacht aan de subsidieregeling gevelverbetering, die een oppepper moet zijn voor de leegstand en verloedering van de Westzijde. Dat geeft de burger moed, want de Westzijde was altijd de gezelligste kant van de Zaan.
Er staan nog mooie panden, die het verdienen om gezien te worden. Ik vraag me wel af of de redding vanaf de buitenkant moet worden verwacht.
Door Anneke van Dok
De reclames aan de voorzijde van mooie panden vertellen ons heel veel over de kwaliteit van de binnenkant. Een levendige, duurzame straat blijft alleen mooi, wanneer de binnenkant mooi en duurzaam is.
De afwisseling van mode-etalages, geurige bakkers en andere nuttige diensten lokken mij persoonlijk meer dan een schreeuwende reclame, die al twee jaar opheffingskoopjes aanprijst. In een duurzame straat koop je spullen, die je echt nodig hebt: fruit, brood, wijn, schoenen wol en boeken.
Alle regels, die ooit gehanteerd werd om een goede branche-verdeling te krijgen, zijn met de marktwerking in de opheffingsuitverkoop gegooid. De consument mag zelf kiezen of hij zijn brood bij de bakker of bij de drogist koopt. En sommige kledingwinkels zijn verontwaardigd dat ze geen glaasje sherry naast de paskamer mogen neerzetten. Zelfregulering en marktwerking hebben de grote ketens goede diensten bewezen, maar de consument niet.
Jammer ook, dat allerlei regels ons wel beletten om boven een winkel te wonen. Een winkelstraat zou er heel wat veiliger en gezelliger uitzien als er boven de etalages licht brandde. Zeker tijdens de winterdagen, wanneer de zon ons de hele dag in de steek laat.
Als ik mijn ogen sluit, zie ik het voor me. Een Westzijde met kleinschalige bedrijvigheid, waar de schoenmaker en de slager nog goede zaken kunnen doen, omdat de huur van hun panden betaalbaar blijft. Waar iedere winkelier lid is van de winkeliersvereniging en meebetaalt aan de intocht van Sinterklaas; ook als de goedheiligman dit jaar niet jouw pandje niet bezoekt.
Het moet lukken, wanneer de gemeente als voorwaarde in de subsidieregeling opneemt, dat er intensiever wordt samengewerkt. Als mijn utopische beschouwing dan werkelijkheid wordt, ben ik de eerste klant.
Het zal helaas een utopie blijven. Verhuurders hebben de vierkante meters op een afschuwelijke manier vergroot(zie Kruidvat Xenos etc)Minder vierkante meters is minder huuropbrengst.Wie compenseert dat?
Als die vierkante meters eraf gaan ontstaat wel een mooi plein met mogelijkheid voor terras.Dat trekt mensen
Dan heeft gevelherstel zin en komt er wat van oude allure terug.
Overigens een goed stuk hoor en uit mijn hart gegrepen
Ik sluit mn ogen met je mee en wens hetzelfde als wat je benoemd daarbij aangevuld zou het goed zijn wanneer de winkeliersvereniging zich hard maakt voor een variabeler winkelbestand en daarbij mede kan bepalen wat er aan reclame aan de gevel en of op straat komt te staan. Vriendelijke groet