U heeft ze ongetwijfeld op de televisie voorbij zien komen: de nieuwe spotjes van o.a. ABN AMRO. Daarin word je gewezen op de mogelijkheid hulp te krijgen van de plaatselijke bibliotheek, wanneer je problemen hebt met het digitale systeem. De spotjes verschenen kort na het nieuws dat 400.000 Nederlanders moeite hebben met de digitale betaling van o.a. hun belasting.
Door Anneke van Dok
De Zaanse bibliotheek biedt deze service, die zelfs verder gaat dan louter informatie, zoals door andere bibliotheken wordt verstrekt. Zo wil men in de Zaanstreek met de Rabobank gaan samenwerken om de veiligheid van betalingen te vergroten. Ik juich het toe, dat de bibliotheken als laagdrempelig informatiepunt service bieden.
Maar ik las in een gezamenlijk schrijven van ABN AMRO, ING, de Rabobank en de Volksbank dat ze in de toekomst nog hechter willen gaan samenwerken met maatschappelijke instanties om niet-digitale klanten blijvende service te bieden (men rekent erop dat het gedrag van hun clientèle in de loop der jaren zal veranderen). Ook dit toekomstige initiatief valt te prijzen, mits de banken de verantwoordelijkheid op zich nemen voor optimale kwaliteit van de service, de privacybescherming en de kosten die de bibliotheek ervoor moet maken.
Ik erger me aan de terugloop van persoonlijke communicatie en zorg door instellingen waarvan we afhankelijk zijn. Of het nu de NS, een bank, een gemeente of zelfs een schouwburg betreft: behoudt alsjeblieft de dienstverlening door medewerkers met een naam en een telefoonnummer in plaats van uitsluitend apps of een menu.
Wanneer je iemand van het gemeentehuis van Zaanstad wilt spreken, moet je een landelijk nummer draaien, waarna een mevrouw informeert naar welke stad je doorverbonden wilt worden. En dat terwijl je toch al een beetje nerveus bent of je wel het goede antwoord krijgt op een voor jou brandende vraag.
Het automatische antwoord dat het op dit moment erg druk is in het gemeentehuis, wordt ongeloofwaardig als dat bandje de hele dag of zelfs de hele week wordt afgedraaid. Toen er dit weekeinde problemen waren met het treinverkeer rond Uitgeest, bleken veel wachtenden op het perron niet over de app te beschikken waarmee ze konden vernemen hoe verder te reizen. Nog even, en we leven in een onbemande wereld met robots in plaats van Jan, Piet, Marie en Klaas.
Foto: Spaarbank Koog a/d Zaan (met personeel)
Mooi artikel Anneke, goed dat dit ook door u wordt aangekaart.
De banken staan op hun beurt weer onder druk van de overheid die meer dan 12.000 bankmedewerkers inzetten om als “poortwachters” de Nederlandse burgers te controleren op frauduleus gedrag en witwassen: “ongebruikelijke handelingen”. Voor het natrekken van iedere melding zijn overigens maar 90 mensen verantwoordelijk. Verder doet iedere bankklant inmiddels ook gratis de eigen boekhouding voor de bank.
Zowel banken als overheid hebben maar een doel voor ogen totale controle over de burger. Onder het motto van wij willen witwassen voorkomen, wil men inzicht hebben in alle financiële transacties die een goedwillende burger pleegt. Het is van de gekke dat wanneer men een iets groter bedrag van het eigen spaargeld opneemt verplicht is op te geven wat men daarmee gaat doen, en aan wie het eventueel betaald dan wel overgemaakt gaat worden. Men gaat totaal voorbij aan het feit dat men slechts beheerder is van het spaarsaldo en geen eigenaar. En dat alles door banken die door de overheid met belasting geld, dus weer door de goedwillende burger overeind zijn gebleven.
Mooie artikel Anneke! Je tante Tiny Plooijer zou trots op je zijn!
Ik help mensen graag in de bibliotheek met al hun administratieve en digitale vragen. Toch vind ik het raar dat het de banken gelukt is om hun betaalde klantenservice werk te kunnen uitbesteden aan onbetaalde vrijwilligerswerk. Banken maken genoeg winst.
De banken staan op hun beurt weer onder druk van de overheid die meer dan 12.000 bankmedewerkers inzetten om als "poortwachters" de Nederlandse burgers te controleren op frauduleus gedrag en witwassen: "ongebruikelijke handelingen". Voor het natrekken van iedere melding zijn overigens maar 90 mensen verantwoordelijk. Verder doet iedere bankklant inmiddels ook gratis de eigen boekhouding voor de bank.
Leuker kunnen ze het niet maken dan de ècht warme menselijke contacten gratis in de bibliotheek aan te bieden.